24-sajterna i ny design – bygger på Mittmedias verktyg: “Bra att andra använder vår teknik”

Verktyget för journalister att skapa sina artiklar i, Aracua, och verktyget för säljarna att sälja annonser i, Reacher, används nu på 24-sajterna. Bild: Marcus Carlsson, Lindmark&Partner 

Nu har 24Journalistik lanserat sina nya sajter.
De är byggda på Mittmedias verktyg Aracua, Reacher och Soldr.
– Nu står vi på Soldr och kan bygga vidare på nästa steg, säger Martin Sköld, affärsutvecklare.

I höstas blev Mittmedia delägare i 24Journalistik. Nu har sajterna börjat använda Mittmedias tekniska verktyg på sina nya sajter som lanserades på måndagen.
Sajterna är byggda på plattformen Soldr, journalisterna använder produktionsverktyget Aracua och säljarna jobbar med annonsförsäljningsverktyget Reacher. Det är den första aktören utanför Mittmedia som använder verktygen.
– Det är bra för Mittmedia att andra använder vår teknik och våra plattformar. Här är det extra roligt att det är en aktör som kommer från ett helt digitalt perspektiv och inte har samma arv som vi har, säger Thomas Sundgren, produktägare för Soldr och Aracua.

Martin Sköld, affärsutvecklare.

Samtidigt som de nya verktygen började användas lanserade 24-sajterna ett nytt utseende på sina sajter.
– Designen ska vara luftig och fräsch och det tycker jag att vi har lyckats ganska bra med för att få en renare sajt, säger Martin Sköld, affärsutvecklare på 24Journalistik.
Hur har det gått med verktygen?
– Det har gått jättebra, det är en liten omställning mot den gamla plattformen som alltid när man går in i något nytt. Om man tittar på Aracua så är det extremt lättarbetat verktyg som vi kommit in bra i. Reacher är den tuffaste utmaningen för där byter vi inte bara verktyg utan säljstrategi. Vi går från att sälja “var på sajten” till “vem på sajten” och det är en stor omorganisation i hela säljkåren som vi behöver göra för att kunna få in även de större kunderna, säger Martin Sköld.

Thomas Sundgren, produktägare för Soldr och Aracua.

För Mittmedias del innebär det nya intäkter att verktyget används av andra, genom Reacher med att en andel av försäljningen går till Mittmedia. Dessutom hanterar Mittmedias kampanjkoordinatorer 24-sajternas annonser över sommaren.
– Och nu har vi utvecklat produkterna för att kunna lägga till fler organisationer så nu är det ännu enklare att lägga till fler, säger Thomas Sundgren.
Finns det intresse från andra?
– Jo, det gör det. Utan att säga för mycket blir ju ett av verktygen väldigt attraktivt när annonsaffären går ner för alla aktörer men vi går mot strömmen och levererar superfina digitala annonssiffror. Det beror delvis på teknik och plattform men också kompetens och människor, säger Thomas Sundgren.

Publicerat av

Oskar Nord