Nu utses vinnarna INMA-galan – fem från Mittmedia är på plats i Washington: ”Oddsen är hyfsat goda”

Mittmedias fastighetsrobot är svår att fånga på bild, men den som skriver ett par tusen artiklar i månaden har såklart inte tid för att själv fastna på bild. Så ett bildmontage får duga. Bild: Janerik Henriksson/TT

I kväll har Mittmedia chans att vinna.
I fyra kategorier är företaget nominerat på INMA-konferensen i Washington.
– Jag blir förvånad om vi inte vinner något, säger Robin Govik, digitalchef.

Fem personer från Mittmedia finns på plats på världskonferensen för nyhetsmedia som organisationen International news media association, INMA, ordnar i Washington.
Konferensen hålls varje år och på måndagskvällen delas priser ut i 20 kategorier, totalt är 196 finalister utsedda. I fyra kategorier är Mittmedia nominerade.
– Det är tuff konkurrens. Det här är de bästa i världen och bara att vi blivit nominerade visar att vi är med bland dem. Sen är frågan om vi är absolut bäst, säger Robin Govik, digitalchef och en av dem som är på plats i Washington.

Robin Govik, digitalchef i Mittmedia. Bild: Jan Olby

Övriga deltagare från Mittmedia är Henning Johannesson, sportchef, Markus Sandin, produktägare, Li L’Estrade, Pluschef, och Magnus Engström, datastrategichef. Den totala kostnaden för resan är inte sammanräknad, men enligt Govik reser man “kostnadseffektivt”.
– Jag betalar inget för konferensen eftersom jag ska tala och vi har fått ett specialpris för de andra. Sen bor vi inte på konferenshotellet som är väldigt dyrt utan har hyrt ett radhus på Airbnb som ligger 40 minuters promenad bort, säger han.
Vad är målet med att åka på den här konferensen?
– Vi har ju ett fjärde fokusområde som handlar om att utöka strukturen eftersom vi måste bli fler som delar på investeringen för den digitala transformationen. Det här är en aktivitet inom ramen för det fokusområdet för att visa att Mittmedia har internationellt uppmärksammade lösningar som fungerar, säger Robin Govik.

Konferensen i Washington inleddes redan i torsdags. Middagen där vinnarna avslöjas inleds klockan 17.30 lokal tid, alltså halv tolv natten mot tisdag svensk tid. Robin Govik bedömer Mittmedias vinstchanser som goda.
– Det är alltid farligt att spekulera men jag skulle bli förvånad om vi inte vinner något. Vi visar på innovationskraft i alla våra nomineringar som kommer bli svår att blunda för och oddsen och hyfsat goda eftersom vi har fyra nomineringar, säger han.
I fjol vann Mittmedia kategorin för bästa användning av ny teknik för att generera vinst och engagemang med live-tv-navet.
Robin Goviks talade klockan 16.00 på söndagen och hans presentation hade titeln “Mittmedias oortodoxa syn på data”.

Mittmedias nomineringar och konkurrenter
Bästa användning av ny teknik för att generera vinst och engagemang:
Mittmedia, Sverige: “The Homeowners Bot”.
Bay Area News Group, USA: “Leadhax – Online Advertising for Real Estate Agents”.
Honolulu Star-Advertiser, USA: “The Digital Billboard Network”.
Russmedia Digital, Österrike: “Made in Vorarlberg”.
USA Today, USA: “Local Flash Briefings on Alexa in Partnership with Spoken Layer”.

Bästa idé för att öka digital läsning och engagemang:
Mittmedia, Sverige: “The Homeowners Bot”.
ABP, Indien: “Growing the Readership of Ebela.in by Cementing Its Position As the Go-To Bengali”.
Amar Ujala Publications, Indien: “Kavya (Poetry) Drives High-Value Registrations Engagement”.
Grupo RBS, Brasilien: “GaúchaZH: A Platform for Reading, Watching and Listening”.
tronc – Chicago Tribune, USA: “Dining Awards”.

Bästa nya betalt innehåll eller prenumerationsinitiativ:
Hall Media, Mittmedia, Sörmlands Media, VK Media, Sverige: “Sveriges Lokalnyheter”.
ABP, Indien: “The Telegraph t3: Life Enhancement Programme”.
Dainik Bhaskar, Indien: “When a Young Newspaper Established its Position In a Cluttered and Commoditized Market With Over 15,673 Newspapers”.
Editora Globo, Brasilien: “Data-Driven Digital Subscription Paywall Model”.
Hearst Newspapers – Times Union, USA: “Dynamic Meter and Paywall”.

Bästa användning av data-analys:
Mittmedia, Sverige: “User Activity Tracking Map”.
Amedia, Norge: “From Chasing Reach to a Convertible Audience: The Case for Loyal Non-Subscribers”.
Berliner Morgenpost, Tyskland: “The Berliner Morgenpost Interactive Reader Map — The Interdepartmental Analysis Tool for the Newsroom Sales and Marketing”.
Fairfax Media, Australien: “InsightsPlus”.
News Regional Media, Australien: “A Digital Playbook for Every Newsroom”.

Publicerat av

Oskar Nord