Köptes av Mittmedia – nu vill 24Sverige konkurrera i Mittmedia-ort: “Vore roligt att utmana”

De orter 24Sverige finns etablerade på i dagsläget. På måndag öppnar sajten för Falkenberg på västkusten, därefter väntas ungefär fem nya sajter öppna under det kommande året.

För knappt ett år sedan blev Mittmedia delägare i 24Sverige.
Nu kan 24Sverige komma att etablera sig i Mittmediaområdet.
– Det kan vara nyttigt för båda, säger företagets vd Jeanette Lindström.

24Sverige startades upp i Kalmar som 24Kalmar och har sedan dess på kort tid etablerat sig i flera städer. I höstas blev Mittmedia delägare i bolaget, något Gota media, som konkurrerar med 24Sverige på sin lokala marknad, reagerat på. Men nu ser det ut som att också Mittmedia får konkurrens av 24. På måndag, den 11 juni, startar man upp 24Falkenberg. Efter det uppger flera källor att en etablering på en Mittmedia-ort är aktuell efter sommaren.

Jeanette Lindström, vd 24Sverige.

Men enligt vd Jeanette Lindström är inget bestämt ännu.
– Vi har tittat på ett par ställen men har inte riktigt bestämt oss. Det kommande året kommer vi etablera oss på cirka fem nya orter, säger hon.
Och en av dem kan vara en Mittmedia-ort?
– Ja, faktiskt. Det vi har tittat lite på är Västerås, det kanske inte blir nästa ort men vi är lite sugna. Vi har en naturlig koppling till Uppsala och så vore det lite roligt att kunna utmana eller samarbeta med Mittmedia. Det kan vara nyttigt för båda men vi gör det som är bäst för 24 och det finns inget självändamål  med att finnas på samma ort, säger Jeanette Lindström.

Per Bowallius, vd i Mittmedia.

Redan när Mittmedia gick in som delägare lyftes frågan om 24-gruppen skulle komma att etablera sig i Mittmedias område. Då sades att 24 skulle få fortsätta sina etableringar efter vad som är bäst för företaget.
– Vi är vana vid konkurrens. För oss är det viktigt att fortsätta ha fokus på vår idé och det gäller även om 24 skulle etablera sig. I och med att vi är delägare och har inblick i 24 så vi kommer kunna lära oss mer av en sådan etablering än om det varit en annan aktör, säger Per Bowallius, vd i Mittmedia samt styrelseledamot i 24Sverige.
Du ser ingen risk att det här skulle kunna skada Mittmedia på den orten?
– Jag menar att vi kan vara trygga i att vi gör något som gör skillnad för våra läsare och annonsörer. Jag har svårt att se hur 24 skulle kunna skada oss, säger Per Bowallius

Förra veckan bytte 24Sverige ut sina system till Mittmedias egenutvecklade Aracua, Reacher och Soldr och lanserade i samma veva nydesignade sajter. Företaget kommer att gå med förlust även i år, men enligt vd Jeanette Lindström är det enligt plan.
– Intäktsmässigt om vi tittar på januari till maj i år ökar vi 60 procent och bara i maj kommer vi öka med 80 procent. Det kan vara så att vi kommer gå lite bättre än planen, säger hon.

Publicerat av

Oskar Nord