Notiser från veckan: Journalistpris, skogsbrandskritik och adressändringar

►Patrik Oksanen, ledarskribent i Hälsingland, har utsetts till Årets journalist i tidningen Dagens medias tävling Årets lokala mediehus. I motiveringen står bland annat att ”hans djupa kunskaper och faktabaserade journalistik på ledarplats har också gjort honom till en av Sveriges mest erkända och uppskattade skribenter, långt utanför spridningsområdet.”

►Mittmedia var det medieföretag som tog hem flest förstaplatser på INMA Global media awards med sina tre stycken, skriver organisationen på sin blogg. Sex andra medieföretag i världen vann två förstapriser. Utöver sina tre förstapriser vann Mittmedia också ”Best in show” för aktiveringskartan.

►Under den senaste veckans skogsbränder i Västmanland har kritiken mot Plus-märkta artiklar blossat upp igen. I ett blogginlägg bemöter chefredaktören i Västmanland och Stockholm, Daniel Nordström, kritiken. Även P1-programmet Medierna tog upp frågan i lördagens program.

►Everysport media group AB blir säljpartner på sportsektionerna på Mittmedias sajter, meddelar bolaget i ett pressmeddelande. Everysport har redan säljuppdrag åt andra externa samarbetspartners, som bland annat Fotbollskanalen.

►Tiden före sommaren brukar innebära högtryck på kundcentret i och med adressändringar till sommarstugor. I kundcenterrapporten för maj ses dock positiv skillnad mot tidigare år vad gäller antalet adressändringar som kunden gjort själv på kundcenterportalen, som nylanserades tidigare i våras. Kunderna har informerats bland annat i artiklar på sajterna och i tidningen.

►Klickbeten i jakt på höga trafiksiffror har bytts mot jakt på lojala läsare som betalar för innehåll, berättar P1-programmet Medierna i ett reportage. I programmet uttalar sig bland annat Robin Govik, digitalchef på Mittmedia.
– Vi är vana vid en extremt hög lojalitet bland papperskunderna, medan digitalkunderna är lite mer otrogna. Det är en ny typ av beteende som vi ser, säger han i reportaget.

►Det blev en tämligen innehållslös push med texten ”fghjhj” som skickades ut till app-användarna på VLT och LT på måndagen. ”Ibland går det snabbt när pushandet ska demonstreras för nya medarbetare”, konstaterar deskchefen Erik Sjölander i en tweet.

Tipsa om notisnyheter – skicka DM på Slack eller mejla [email protected] Skicka gärna med länk till originalnyheten.

Publicerat av

Oskar Nord