Bowallius i sommarintervjun: Väntas tappa 100 miljoner på printannonser – men all time high digitalt

 
Annonsintäkterna levererar digitalt men har rasat i print.
Mittmedias printintäkter väntas bli nästan 100 miljoner kronor lägre än i fjol.
– Vi tappar något mer än branschen och det är naturligtvis en utmaning för oss, säger vd Per Bowallius i sommarintervjun.

I maj månad slogs all time high för de digitala annonsintäkterna, en ökning som då skett månad för månad under hela året. Ett viktigt besked för Mittmedia, säger Per Bowallius i sommarintervjun.
– Det är jätteviktigt för oss att det vi gör börjar bita och att den logik som vi lagt fram i vår strategi faktiskt klarar av att göra jobbet, säger han.

Samtidigt berättar han att de digitala printintäkterna går neråt i en rasande takt.
– Vi tappar ganska stort på print och det började redan 2017. På ett övergripande plan ser man att hela branschen tappar på print, men vi tappar något mer än branschen och det är naturligtvis en utmaning för oss nu, säger Per Bowallius.
Hur mycket handlar det om?
– Det är nästan 100 miljoner som ligger på printannonserna som vi förväntas tappa jämfört med föregående år.

För den andra stora intäktskällan, prenumerationsintäkter, är målet högt satt för året. När 2018 avslutas ska Mittmedia ha 100.000 digitala kunder.
– Jag tror att vi kommer nå dit. Det är imponerande det arbete som pågår hela tiden i Mittmedia att aktivt, utifrån data, hantera de här frågorna. Vi ser hur vi på kort tid kan få effekt på det vi gör. Just nu ligger vi på drygt 60.000 digitala kunder och jag har inte gett upp hoppet om att gå ur det här året med 100.000, säger Per Bowallius.
Antalet kunder har ökat dramatiskt, från i princip noll för 1,5 år sedan, till dagens drygt 60.000 – men under våren var det i under några veckor tuffare.
– Tittar vi över tid har vi ett väldigt stort plus men sen har vi vissa svackor i vissa perioder men den generella trenden är ändå ett ganska stort plus, säger Per Bowallius.

I tv-spelaren ovan kan du se en del av sommarintervjun. Hela intervjun publiceras på torsdag 28 juni.

Publicerat av

Oskar Nord