Bowallius i sommarintervjun: Väntas tappa 100 miljoner på printannonser – men all time high digitalt

 
Annonsintäkterna levererar digitalt men har rasat i print.
Mittmedias printintäkter väntas bli nästan 100 miljoner kronor lägre än i fjol.
– Vi tappar något mer än branschen och det är naturligtvis en utmaning för oss, säger vd Per Bowallius i sommarintervjun.

I maj månad slogs all time high för de digitala annonsintäkterna, en ökning som då skett månad för månad under hela året. Ett viktigt besked för Mittmedia, säger Per Bowallius i sommarintervjun.
– Det är jätteviktigt för oss att det vi gör börjar bita och att den logik som vi lagt fram i vår strategi faktiskt klarar av att göra jobbet, säger han.

Samtidigt berättar han att de digitala printintäkterna går neråt i en rasande takt.
– Vi tappar ganska stort på print och det började redan 2017. På ett övergripande plan ser man att hela branschen tappar på print, men vi tappar något mer än branschen och det är naturligtvis en utmaning för oss nu, säger Per Bowallius.
Hur mycket handlar det om?
– Det är nästan 100 miljoner som ligger på printannonserna som vi förväntas tappa jämfört med föregående år.

För den andra stora intäktskällan, prenumerationsintäkter, är målet högt satt för året. När 2018 avslutas ska Mittmedia ha 100.000 digitala kunder.
– Jag tror att vi kommer nå dit. Det är imponerande det arbete som pågår hela tiden i Mittmedia att aktivt, utifrån data, hantera de här frågorna. Vi ser hur vi på kort tid kan få effekt på det vi gör. Just nu ligger vi på drygt 60.000 digitala kunder och jag har inte gett upp hoppet om att gå ur det här året med 100.000, säger Per Bowallius.
Antalet kunder har ökat dramatiskt, från i princip noll för 1,5 år sedan, till dagens drygt 60.000 – men under våren var det i under några veckor tuffare.
– Tittar vi över tid har vi ett väldigt stort plus men sen har vi vissa svackor i vissa perioder men den generella trenden är ändå ett ganska stort plus, säger Per Bowallius.

I tv-spelaren ovan kan du se en del av sommarintervjun. Hela intervjun publiceras på torsdag 28 juni.

Bowallius i sommarintervjun: Så har dagdistributionen gått i Ö-vik – och så ser framtidsplanerna ut

 
Örnsköldsviks Allehanda gick över till dagdistribution i maj.
Nästan två månader senare ses det som en lyckad förändring.
– Vi ser att vi lyckas hålla kvar prenumeranterna, säger vd Per Bowallius i sommarintervjun.

Den sista april delades sista exemplaret av Örnsköldsviks Allehanda ut med tidningsbud på morgonen. Sedan maj kommer tidningen med posten senare på dagen istället. Lördagstidningen har försvunnit och fredagstidningen delas ut gratis till alla hushåll. En stor förändring för tidningsläsarna, men en förändring som enligt vd Per Bowallius blivit lyckad.
– Jag tycker att det har gått väldigt bra. Det är lite tidigt än, vi behöver juni, juli och en bit in i augusti för att verkligen se mönstret i det här, säger han.

Antalet prenumeranter på papperstidningen har minskat, det har också antalet totala prenumeranter – men inte särskilt mycket.
– Om vi tittar mellan vecka 47 och vecka 23 har vi tappat 6 procent av de totala prenumeranterna i Örnsköldsvik. Samtidigt har vi förändrat strukturen på prenumeranterna, vi har gått från att ha 21 procent digitala prenumeranter till att ha 44 procent och det är precis det vi är ute efter, säger Per Bowallius.

Det är redan aviserat att Nynäshamns-Posten kommer att bli dagutdelad i höst. I augusti väntas styrelsen ta beslut om hur fortsättningen för resterande titlar blir, men Bowallius vill inte avslöja hur tankarna går.
– Jag vill inte gå in på det än för jag vill inte gå händelserna i förväg. Det är lätt när man sitter och pratar om det så blir det sen en sanning. Nu under sommaren händer inget och det händer inget under året i den här frågan. Det som kan komma är ett besked om att vi ska göra det, säger Per Bowallius.

Bowallius i sommarintervjun: Större tapp på marknaden gör att vakansjakten fortsätter – även 2019

Under året kommer antalet anställda i Mittmedia ha minskat med uppemot 70 tjänster.
Och besparingarna kommer fortsätta.
– Vi kommer behöva fortsätta det här arbetet när vi tittar in i 2019, säger Mittmedias vd Per Bowallius i den stora sommarintervjun.

De senaste åren har Mittmedia genomfört flera större nedbemanningspaket för att sänka kostnaderna och flera hundra personer har då slutat i bolaget. Inför 2018 lämnade ledningen beskedet att det inte skulle bli något större sparpaket och att man istället skulle jobba med rationaliseringar i vardagen: Varje vakans som uppstår skulle prövas och att så få som möjligt skulle ersättas. Planen var att minska med ungefär 50 tjänster under året på det här sättet.
Och arbetet har gett resultat, berättar vd Per Bowallius i sommarintervjun.
– När vi går ur 2018 kommer vi vara någonstans mellan 60 och 70 tjänster färre än när vi gick in i året. Det är en ganska stor åtgärd men vi gör det på ett sätt som jag tycker är väldigt hanterlig trots allt, säger han.
Det är fler än vad ni trodde från början?
– Ja, för det behövs. Vi behöver komma åt en större kostnadsmassa i verksamheten, tyvärr. Samtidigt så stor vi inför stora förändringar och vi vill egentligen ha fokus på det, säger Per Bowallius.

I intervjun berättar han också att arbetet med att pröva vakanser och rationalisera i vardagen kommer behöva fortsätta under nästa år.
– Takten i tappet på marknaden är mycket större än vad vi trodde från början så vi kommer behöva fortsätta det här arbetet när vi nu tittar in i 2019, säger Per Bowallius.
Kommer det arbetet att accelerera?
– Nej, det gör det inte. Men vi fortsätter på den här nivån vi är på just nu, säger Per Bowallius.

I tv-spelaren ovan kan du se en del av sommarintervjun. Hela intervjun publiceras på torsdag 28 juni.

Notiser från veckan: Kvällstidningserbjudande, fotografdom och flygfadäs

►Nu kan Mittmedias prenumeranter få tillgång till Aftonbladet som e-tidning, skriver Medievärlden. För 29 kronor extra i månaden får kunderna även kvällstidningen till morgonkaffet. För en tid sedan testades att erbjuda Aftonbladet som tillägg till en del kunder med gott resultat. Även Västerbottens-kuriren erbjuder samma sak till sina kunder, skriver Aftonbladet i ett pressmeddelande.

►Mittmedias granskningsgrupp avvecklas och blir istället ett granskningsnätverk. Granskningsgruppen bildades för två år sedan för att stärka betalsatsningen Plus, som då inleddes. I det nya nätverket ska de lokala nyhetscheferna knytas närmare. Jacob Hilding, chefredaktör på Arbetarbladet, och Henrik Nyblad, reporter i Bollnäs, leder nätverket.

►Det var rätt att säga upp en fotograf på Östgöta media för att han saknade tillräckliga kvalifikationer för att jobba som journalist, konstaterar Arbetsdomstolen i en, i medievärlden uppmärksammad, dom. Tidningen Journalisten har följt fallet i flera artiklar. Notervärt är också att Tomas Froms, redaktionschef i Hälsingland, förhörts i rättegången för att vittna om vilket utfall Mittmedias tidigare omskolningar av fotografer haft.

►Dagens nyheter erbjuder nu alla ungdomar mellan 18 och 25 år en gratis digital prenumeration på tidningen under tiden fram till valet. Syftet är enligt tidningen att enklare ge förstagångsväljare tillgång till kvalitetsjournalistik. Titlarna inom Hall media och Norra Halland har följt efter. Något liknande erbjudande från Mittmedia har inte aviserats.

►Sundsvalls tidning har fått kritik för en publicering med en bonde som upplevde att han blev utsatt för rasistanklagelser på nätet efter att ha gjort höbalar i gult och blått. Rasistanklagelserna visade sig senare vara en enda kommentar från ett påhittat konto på Facebook.
– Vi hade kunnat vara mer källkritiska och ifrågasätta var han sett de rasistiska kommentarerna, säger Alexandra Johansson, stf ansvarig utgivare på ST till Resumé.
Johansson har också skrivit en krönika om publiceringen.

►Public service-kommittén har släppt sin slutrapport. I den konstaterar de bland annat att bolagen ska fokusera på sin kärnkompetens inom ljud och bild, skriver Resumé. Olika privata mediebolag har kritiserat, främst, SVT för att fokusera alltför mycket på text. SR och SVT får 166 miljoner kronor extra, som frigörs när tv-avgiften blir skatt, att använda för att utöka den lokala bevakningen, skriver Journalisten.

►En resa med chartrat flyg till Sveriges premiärmatch i fotbolls-VM ställdes in med kort varsel samma morgon. Resan hade bland annat sålts i Läsarshoppen men arrangerades av företaget Watch it live. Enligt uppgift hade ett 20-tal biljetter sålts i Läsarshoppen. Alla drabbade resenärer har lovats pengarna tillbaka av researrangören, skriver Aftonbladet.

►Är din kollega en psykopat? Ja, avslutningsvis kan vi konstatera att sannolikheten för det är hög. Många av de yrkesgrupper som finns i företaget finns nämligen på den lista som psykologen Kevin Dutton tagit fram över populäraste yrken bland psykopater. Enligt brittiska tidningen Evening standard utgörs topp tio av yrken som journalist, säljare och radio/tv-profil. Överst på listan över yrken som psykopater väljer hittar vi vd. Andra psykopatvanliga yrken är kirurg och kock. Om listan stämmer låter vi vara osagt…

Tipsa om notisnyheter – skicka DM på Slack eller mejla [email protected] Skicka gärna med länk till originalnyheten.

Journalisternas löneförhandlingar klara – pengarna kommer i juli: “Bättre förhandlingar än i fjol”

Nu kommer de nya lönerna för journalisterna i Mittmedia. De som får mest ökar lönen med 1.040 kronor. Foto: Leif Johansson/TT

Nu är löneförhandlingarna med journalistklubbarna klara.
Båda parter beskriver samtalen som bättre än fjolårets.
– Vi mer nöjda än senast, säger Tomas Backlund, SJF-ordförande i Mittmedia-klubben.

Fjolårets löneförhandlingar på journalistsidan blev långdragna och avslutades inte förrän frampå vårkanten. Årets löneförhandlingar inleddes nästan direkt efteråt med målsättningen att ha de nya lönerna utbetalda på junilönen. Det hann man inte – men på onsdagen avslutades förhandlingarna med de båda journalistklubbarna.
– Som alltid i löneförhandlingar har man lite olika uppfattningar i detaljer men det har varit bra diskussioner och färre enskilda medarbetare som diskuterats på klubbnivå. Det ser jag som ett kvitto på att processen med lönesamtal fungerat mycket bättre, säger Per Åhlin, redaktionell personalchef.

Per Åhlin, redaktionell personalchef. Bild: Susanne Kvarnlöf

Ett av fjolårets stora konfliktområden var de fyra lönenivåer som förhandlades fram, kritiken gällde att de var för isärdragna. Även i år skiljer sig nivåerna åt med den lägsta på noll kronor följt av 140, 440, 640 och 1.040 kronor.
– Det har varit bättre en förhandling än i fjol men vi tycker fortfarande att nivåerna på ökningarna är för isärdragna, att man lägger för lite på de två lägsta nivåerna. Men samtidigt är det här mycket bättre än ursprungsförslaget, säger Tomas Backlund, ordförande i norra Mittmedias journalistklubb.
Från företaget är de stora skillnaderna ett medvetet val.
– Vi har lyssnat på klubbens argumentering och tagit till oss av kritiken, samtidigt är man från utgivarhåll väldigt angelägen om att premiera prestationer utöver det förväntade. Det har känts viktigt från utgivarhåll att i lönerevisionen visa hur viktiga de medarbetare som överträffar förväntningarna och drar företaget framåt är, säger Per Åhlin.
Årets löneförhandlingar ger ett påslag på 1,8 procent, förhandlingarna ger marginellt över den summan. Mittmedia kompetens fick mer än pott och landade på en löneökning på 2,3 procent.

Tomas Backlund, ordförande i Mittmedias SJF-klubb för de fem nordliga regionerna.

Nytt efter årets förhandling är också att det ska göras skriftliga åtgärdsplaner för de som får noll kronors löneökning eller på nivå ett.
– Det är en annan sak som vi fått igenom och det är väldigt bra. Poängen är att de medarbetare som av olika skäl hamnar efter i löneutveckling måste få en chans att veta vad de behöver prestera för att komma upp i lön. Det har varit väldigt otydligt tidigare, säger Tomas Backlund.
Förra veckan avslutades löneförhandlingarna Unionen.

Mikaels analyser ska ge högre effekt – och få fler att handla annonser igen: ”Gör djupintervjuer med kunder”

Mikael Strömmer bor i Stockholm och jobbar mycket hemifrån, eller på tåg mellan olika orter i Mittmedia.

Vad upplever kunden som effekt och hur ska vi öka den.
Det är frågor som Mikael Strömmer jobbar med.
– Målet är att öka återköpsgraden, säger han.

Mikael Strömmer började i Mittmedia vid årsskiftet med titeln är head of business intelligence, alltså ansvarig för affärsintelligens. Han tillhör gruppen som jobbar med kompetensutveckling på företagsmarknad och i jobbet ingår att driva och delta i utvecklingsprojekt och framförallt att se till att de blir ordentligt utvärderade.
– Vi behöver utvärdera om en insats går bra eller dåligt och se till att göra sådant som driver oss framåt. Då behöver man ha förhållningspunkter för att bestämma vilka vi går vidare med, annars blir det en politisk fråga, säger Mikael Strömmer.

Det projekt som just nu upptar mest tid handlar om att hitta sätt att mäta effekten av en annonskampanj och förbättra den. Det är ju det som kunden vill åt. Men vad effekten är för något skiljer sig åt mellan olika kunder och kampanjer och målet med en annonskampanj kan lika gärna vara abstrakta saker, som människors inställning till ett varumärke, som konkreta: Att öka försäljningen den här veckan. Beroende på det krävs olika sätt att mäta hur effekten blev.
– När det man vill påverka är subjektivt så är det subjektiva mätmetoder som ger oss den mest relevanta informationen, helt enkelt att fråga kunden. Det är ofta jobbigt för dem som är vana att jobba med siffror och objektiva mätmetoder och det blir väldigt sällan “statistiskt säkerställt”. säger Mikael Strömmer.

Genom att bygga modeller och hjälpa kunden att utvärdera effekten kan den upplevda effekten bli högre, är tanken.
– Vi måste tillsammans med kunden titta definiera vilka mått som är relevanta för dem och låta dem sätta upp en modell för att utvärdera det. Min vision och förhoppning är att vi kan hitta en modell som har flera mätpunkter och i den bästa av världar är det lika många modeller som kunder, säger Mikael Strömmer.
En kund som upplever att kampanjerna ger önskad effekt har också större sannolikhet att köpa annonser igen. I dagsläget är det inte tillräckligt många kunder som efter avslutad annonskampanj köper igen, både i print och digitalt, och då är en bättre upplevd kampanjeffekt är ett sätt att råda bot på det.
– Vi har länge haft kunder som valt att sänka sina investeringar i tidningen men trots att vi har en stark tillväxt i de digitala kanalerna så har vi samma problematik där. Målet med det här projektet är att öka återköpsgraden, säger Mikael Strömmer.
Är Mittmedias kampanjeffekt bra i dag?
– Ärligt talat har jag ingen aning, jag vet inte. Vi håller på med djupintervjuer av ett antal kunder just nu och den bilden vi har är att de själva har sin egen modell i huvudet för att mäta det och ofta handlar det om att väga samman flera olika saker och få svar på om det “känns bra?”, säger Mikael Strömmer.

Mikael är uppvuxen i Jämtland men flyttade för ett år sedan till Stockholm för kärleken. Innan han började på Mittmedia har han varit konsult, bland annat var han inblandad i ett projekt om värdebaserad försäljning på Mittmedia, och senast kommer han från SCA skog i Jämtland.
– Jag jobbade som utvecklingschef med att utveckla deras virkesköparorganisationer att förflytta sig från virkesköpare till att sälja tjänster kring skogsavverkning, säger han.
Flytten till Stockholm var inget jämten Strömmer tog initiativ till utan blivande sambon fick övertala honom.
– Jag gjorde en lista med saker som inte gick att få i Stockholm, som närhet till skog, bastu och billigt boende. Och då hittade hon ett område som är helt perfekt så då flyttade jag ner istället och trivs väldigt bra, säger Mikael Strömmer.

Fakta: Mikael Strömmer
Ålder: 33 år.
Gör: Head of business intelligence.
Bor: Björkhagen i Stockholm.
Familj: Fästmön Anna, LO-ekonom. Mamma, pappa och bror i Östersund och en bror i Stockholm.

Här är alla nya på jobbet i Mittmedia – åtta personer nyanställdes i maj

Här är alla som blivit anställda i Mittmedia under maj månad och de som bytt jobb inom bolaget. Alla nyanställda har själva fått möjligheten att berätta mer om sig själv.

Anna Stille i luften med maken.

● Anna Stille, 39 år, har anställts i Mittmedia AB som mediasäljare i Avesta. Anna kommer närmast från jobbet som försäljningsansvarig på Dala ägg och har före det jobbat i restaurangbranschen. På fritiden hittar vi henne ofta i luften tillsammans med maken då flygning är ett stort intresse. Utöver det spenderar hon mycket tid med sina tre barn, lagar mat och motionerar.

● Anton Funk, 28 år, har anställts i Mittmedia AB som mediasäljare i Sundsvall. Anton har tidigare jobbat som stationschef på Mabi hyrbilar på Arlanda, skiftledare på Flygets långtidsparkering och jobbat med kundtjänst och som helpdesktekniker. På vintern åker han mycket skoter och på sommaren besöker han minst en festival för elektronisk musik i Europa. Han är också DJ på hobbynivå.

Catharina Bergström i Hedemora.

● Catharina Bergström, 39 år, har anställts i Mittmedia AB som mediasäljare i Hedemora. Catharina kommer närmast från jobbet som frukt- och gröntansvarig på Ica Maxi i Falun och har före det haft samma befattning på Ica supermarket i Hedemora. Hon har två barn och på fritiden är det mycket idrott på schemat: Cykling, löpning och tennis på sommaren och slalom, längdskidor och långfärdsskridskor på vintern. Matlagning och att pyssla i hemmet är också intressen.

Carola Khitr, 44 år, har anställts i Mittmedia AB som mediasäljare i Västerås.

Fredrik Björkman, 42 år, blir kulturredaktör på Arbetarbladet. Fredrik kommer närmast från rollen som redaktör för helgbilagan i Hälsingland och har tidigare jobbat som reporter på redaktionen i Söderhamn. Han har tidigare även jobbat på Sveriges radio. Hemma har han ett museum med 30 stycken fiskargubben-tavlor.

Helena Nyman, 55 år, blir ny chefredaktör och ansvarig utgivare på Dalarnas Tidningar. Helena har tidigare haft samma roll på Arbetarbladet där hon tidigare också varit lokalredaktör, bilageredaktör, nattchef och nyhetschef. Hon har också jobbat som redaktionschef och ansvarig utgivare på SVT Nyheter Västernorrland.

● Jacob Hilding, 36 år, blir tf chefredaktör och ansvarig utgivare på Arbetarbladet. Jacob kommer närmast från rollen som nyhetschef på samma tidning där han också jobbat som reporter.

● Joaquim Linder, 50 år, blir ny tf produktägare för Reacher. Joaquim var tidigare affärsutvecklare på DMU.

Johan Falkman, 39 år, blir ny produktägare för apparna. Johan har tidigare vikarierat på rollen samtidigt som han varit chef för DMU:s specialister på användarupplevelse, UX, något han fortsätter med vid sidan av den nya rollen.

Julia Engström, 26 år, och Mats Wikman, 59 år, blir nyhetschefer på Bärgslagsbladet/Arboga Tidning, Fagersta-Posten och Sala Allehanda. Julia har tidigare varit biträdande nyhetschef på samma titlar och Mats kommer närmast från jobbet som deskredaktör på desken i Västmanland-Stockholm. De tillträder den 20 augusti.

Linda Lundin, 37 år, blir tf nyhetschef och stf ansvarig utgivare på Arbetarbladet. Linda kommer närmast från rollen som reporter på redaktionen i Sandviken och har även hoppat in som nyhetschef under de senaste två åren.

● Markus Sandin, 40 år, blir ny produktägare för Soldr Content på DMU. Markus är i dag föräldraledig från tjänsten som produktägare för apparna och tillträder sin nya roll i september.

Mathias Månsson, 36 år, har anställts i Mittmedia AB som mediasäljare i Sundsvall.

Peter Nygård, 52 år, har anställts i Mittmedia AB som mediasäljare i Västerås.

Sabina Forsmark, 23 år, har anställts i Mittmedia AB som löneadministratör i Gävle.

Therese Sundqvist i Västerås.

Therese Sundqvist, 50 år, har anställts i Mittmedia AB som mediasäljare i Västerås. Hon har tidigare jobbat som ansvarig inom hotell-, butiks- och grossistbranschen och brinner för service och att skapa goda långsiktiga kundrelationer. Hon är gift och har två söner och familjen har nyligen utökats med en hundvalp, en Mittelspitz som heter Foxie. Fritiden går mycket åt att följa yngste sonen som spelar både fotboll och innebandy.

Thomas Sundgren, 48 år, blir ansvarig för strategiska samarbeten i Mittmedias fokusområde ”utöka strukturen” och kommer rapportera till vd. Thomas kommer närmast från rollen som produktägare för Soldr Content.

Tove Stenquist, 41 år, blir varumärkesstrateg med ansvar för Mittmedias varumärkesarbete och identitet. Hon ansvarar även för koncernens gemensamma marknadsstrategi och marknadsplan och blir chef för det övriga teamet på marknad och kommunikation. Tove var tidigare projektledare på marknad och kommunikation.

Tipsa om nya på jobbet! Mejla [email protected] eller skicka DM på Slack.

Tryckpressen i Örnsköldsvik flyttas till Falun – ersätter stängt Gävle-tryckeri: “Säkrar tryckerikapacitet”

Tryckeriet i Örnsköldsvik, som består av tio trycktorn, ska monteras ner och fraktas på lastbil till Falun där det byggs upp. Bild: Robbin Norgren/Mittmedia

Örnsköldsviks tryckpress flyttas till Falun.
I början av nästa år ska den stå på plats.
– Det blir väldigt låg kostnad för det här, säger Jan Andersson, vd i Mittmedia print.

Den sista januari trycktes sista tidningen i tryckeriet i Örnsköldsvik. Produktionen av Mittmedias tidningar flyttades till Sundsvall och kvällstidningarna förlade sin tryckning till Umeå. Tryckpressen är trots det relativt modern och i veckan fattade styrelsen beslut om att den ska flyttas till Falun.
– I grund och botten handlar det om att säkra Mittmedias tryckerikapacitet för de kommande åren. Hade vi inte flyttat Ö-vikspressen hade vi fått köpa mycket kapacitet externt och det kan vara vanskligt beroende på hur marknaden ser ut, säger Jan Andersson, vd i Mittmedia print.

Jan Andersson, vd Mittmedia print.

Samtidigt sker flera förändringar i Mittmedias tryckeristruktur. Tryckeriet i Gävle måste stängas senast våren 2019 och den sista december 2019 går avtalet med V-TAB, som trycker tidningarna i södra Mittmedia, ut.
– Vi kommer ha en möjlighet att plocka hem en del av de produkter vi trycker hos V-TAB men inte alla, säger Jan Andersson.
Utöver det har försök med dagdistribution har inletts i Örnsköldsvik och kommer genomföras i Nynäshamn, och ledningen har aviserat att fler orter lär följa, något som också kan påverka framtida tryckeristruktur.

Tryckpressen kommer att flyttas från Örnsköldsvik redan under året och placeras i lokaler bredvid nuvarande tryckerianläggning i Falun. Planen är att den ska vara i full drift till slutet på året.
– Det som är så himla bra i Falun är att det nästan bara är att ställa in grejerna. Vi behöver byta ventilationsaggregat och sätta upp några väggar men annars finns allt. Det blir väldigt låg kostnad för det här, säger Jan Andersson.
Efter genomförd flytt och stängning av Gävle-anläggningen kommer Mittmedia print ha anläggningar för dagstidningsproduktion i Östersund, Sundsvall och Falun samt ett mindre tryckeri i Örebro.

Notiser från veckan: CRM-lansering, stordeskpremiär och ny #kandulova-kompis

►På måndag börjar verktyget Netsuite att användas av alla säljare i hela Mittmedia för administration av kundrelationer. I två veckor har verktyget, som på sikt ska bli det kompletta affärssystemet för företagsmarknad, testats i Jämtland.
– Allt har gått väldigt bra. Tack vare Jämtlands insats har vi identifierat en rad olika justeringar som underlättar användandet, merparten av dessa saker har vi också hunnit korrigera. Jag tror att det är extremt viktigt att vi ser helheten och möjligheterna med Netsuite, för att vi kommer behöva anstränga oss för att börja använda det nya systemet och till viss del ett nytt arbetssätt, säger Mattias Norberg, CRM-manager.

►Skattebetalarna på orten är förlorare om lokaltidningen försvinner, visar en amerikansk studie från Notre Dame’s Mendoza College of Business i USA som bland annat The Guardian skrivit om. Enligt studien blir de lokala myndigheterna mer ineffektiva, lönerna ökar och skatterna blir högre.

► Helahälsinglands nyhet om lastbilschauffören Lars-Göran Söderqvist som lyckades undvika att köra på en tre-årig flicka med sin timmerbil gjordes sedan om av både Sveriges radio och Newsner, skriver Medievärlden. Chefredaktören Anders Ingvarsson är irriterad och menar att det riskerar att urholka Mittmedias betalstrategi om läsarna får samma nyheter gratis via public service.
– Det urholkar vår möjlighet att ens finnas kvar på sikt, säger han till Medievärlden.

►Under nästa vecka börjar de två virtuella stordeskarna att jobba i Mittmedia, som tidigare rapporterats om. Fram till mitten av augusti kommer deskredaktörer att sköta sajter på andra orter än de rent fysiskt sitter. Den södra stordesken hanterar Västmanland, Stockholm, Örebro och Dalarna. Den norra tar hand om sajterna i Gävleborg, Västernorrland och Jämtland.

►I ett blogginlägg på Medium skriver Peter Backström, kompetensutvecklingschefen på företagsmarknad, om hur man jobbat med kompetensutveckling som en viktig del för att öka den digitala försäljningen. I inlägget skriver han om den lärplattform som utvecklats. ”Vi ser tydliga framsteg som i sin tur resulterar i en accelererande intäktseffekt i vår digitala affär. Vi har en positiv utveckling i alla våra digitala kanaler”, skriver Backström i inlägget.

►På torsdagen inleds fotbolls-VM. Mittmedia finns inte på plats i Ryssland men rapporterar från Sverige i en liverapport och med flera tv-format. Reportrarna Oskar Lund och Elena Lövholm är särskilt ansvariga för bevakningen, skriver Mittmedias sajter.

►Nu ansluter sig mediekoncernen Hall media till #kandulova, valtjänsten som Mittmedia utvecklade inför förra valet. Det skriver Jönköpings-posten. I tjänsten kan väljare ställa frågor till de politiska partierna som de sedan får svar på. Hall media är sedan tidigare med i betalnätverket Sveriges lokalnyheter.

Tipsa om notisnyheter – skicka DM på Slack eller mejla [email protected] Skicka gärna med länk till originalnyheten.

Nu börjar sommarvikarierna – nästan 200 personer intar redaktionerna: “Många har liten erfarenhet”

Sommarledighet väntar för Mittmedias anställda, under tiden ersätts de av nästan 200 sommarvikarier. Bild: Christine Olsson/TT

Rekryteringen av sommarvikarier är klar.
196 vikarier ersätter de sommarlediga journalisterna på Mittmedias redaktioner.
– Det känns jävligt kul, säger Oscar Barragan, som har börjat som sommarvikarie i Västerås.

Redan före jul började arbetet med att rekrytera sommarvikarier till redaktionerna. Annonseringen drog igång i januari.
– Från början såg det ut som att antalet ansökningar skulle halveras men det tog sig bra på slutet det blev nästan lika många ansökningar som förra året. Knappt hälften av dem vi anställt har jobbat hos oss tidigare och kommer tillbaka till sommaren, säger Ylva Larsson, chef för bemanning och rekrytering på bemanningsbolaget Mittmedia kompetens, som anställer sommarvikarierna.
Alla vikariat utom ett är nu tillsatta, och i det fallet hoppade en person som tackat ja till vikariatet av sent. I hela Mittmedia är det 196 vikarier som anställts. Det är något färre än i fjol, vilket beror på att inga kulturredaktörer eller deskredaktörer anställts över sommaren.
– Det är svårast att rekrytera till är olika specialroller, särskilt med inriktning på print. Ortsmässigt har det varit tuffast i Hälsingland och Västmanland, säger Ylva Larsson.

Ylva Larsson, chef för bemanning och rekrytering i Mittmedia kompetens.

Bland årets sommarvikarier har de flesta en pågående journalistutbildning och många har liten erfarenhet av att jobba på redaktion.
– Det ska man vara medveten om som kollega. Det här är unga människor som går utbildningar, många är väldigt entusiastiska och det ska man bejaka. Det man kan tänka på som kollega är att vikarierna behöver feedback och det kan även en kollega bidra med, säger Ylva Larsson.
Hon har jobbat med att rekrytera sommarvikarier i över 15 år och säger att antalet sökande är betydligt färre nu än då.
– Det har minskat för varje år. Hade det här varit för tio år sedan hade vi säkert haft över tusen ansökningar istället för de 300 vi fick, säger Ylva Larsson.
Vad tror du det beror på?
– Det verkar vara samma trend hos de flesta arbetsgivare, jag tror inte det här har med Mittmedias rykte att göra utan det har med branschen i stort. Många journalister söker sig till andra branscher och färre går utbildningarna. Detvi behöver göra är att få tillbaka framtidstron för journalistyrket inom dagspress, säger Ylva Larsson.

Oscar Barragan, sommarvikarie i Västerås.

Oscar Barragan pluggar andra året på journalistutbildningen på JMG i Göteborg och ska jobba som reporter på redaktionen i Västerås.
– Det känns jävligt kul. Det är väldigt sköna kollegor och jag har fått bra kontakt med de andra sommarvikarierna, det känns som ett bra gäng, säger Oscar Barragan.
Han har tidigare gjort praktik på ett produktionsbolag men jobbet i Västerås är det första på en redaktion.
– Jag är glad över att jag fick det här jobbet och tänker att man har en större chans att utvecklas och ta större ansvar på lokaltidning än på en större redaktion, säger Oscar Barragan.