Fröken Johanna har naturexkusion! Införskaffar en PORTÖR för att glänsa! Växtpress och herbarium finns redan!

I 1859 års skolordning formulerades insamlingen av växter som ett krav från och med läroverkens andra klass, alltså årskurs 5, då eleverna var 11 år. De skulle lära sig ”Wäxternas indelning efter Linné” och samla in 50 växter. Nästa år skulle roten, stammen och bladen studeras och 50-100 växter samlas in. I läroverkets fjärde klass koncentrerades undervisningen på blommor och frukter och då skulle 100 växter samlas in.

Johanna höll på denna  gamla bestämmelse!

Elin JOHANNA Johannesson. Bilden från Mickelssons samling

Jag tror det var i 1:5 eller möjligen 2:5 som vi skulle ge oss ut på en exkursion för att samla in ett antal olika växter. Vi skulle sedan med hjälp av läroboken VÅR FLORA försöka artbestämma blommorna vi fann ute i naturen.

I Realskolan var min lärare i biologi  ”Johanna”

En halv friluftsdag var avsatt till denna biologiexkursion. Vår mycket ambitiösa lärare i biologi tog med oss till ett område, där nya kyrkogården ligger idag.

Exkursionen genomfördes några veckor innan sommarlovet. Tanke var att vi elever skulle komma igång ordentligt och sedan fortsätta att samla växter under sommaren. Redovisning skulle ske  i början av kommande läsår.

I förordningen från 1859 står siffran 50 växter men vi skulle få godkänt, om vi kunde visa upp 15 växter i vårt herbarium.

Om jag kommer med en PORTÖR blir Fröken ”Johanna” säkert imponerad!

Jag hade någon gång sett en bild på person som samlade blommor i natturen. Jag tyckte det såg så ”ballt” ut med plåtlådan som hängde runt halsen.

Jag lyckades på något sätt skaffa en PORTÖR. När jag kom med den om halsen kom Johanna med en dräpande kommentar.

Vet Hanson vad han har runt halsen?”

”Ja det är en portör, en  behållare av plåt avsedd att förvara insamlade växter, lavar m.m. i vid exkursioner.”

”Det skall bli spännande att se hur många olika växter Hanson har med sig hem idag och ännu mer spännande att höra namnen på växterna.”

Det var inga svårigheter att hitta ett antal olika växter. Betydligt svårare var att med hjälp av FLORAN artbestämma växterna.

När jag flyttade hemifrån fick jag tyvärr inte med mig VÄXTPRESSEN!

Hemma i källaren fanns en växtpress med tillbehör. Jag lade växterna i press som vi fått lära oss vid en tidigare biologilektion. Det var sju växter!

Jag kommer ihåg detta, för det var ju så man skulle göra vid midsommar, men då var det inte växtpress som gällde utan huvudkudden.

Jag lånade ett antal växter från detta Herbarium!

Det blev inte tid till mer insamlande av växter under sommaren. När de 7 i växtpressen var torkade klistrade jag upp dem och fyllde i fakta så gott det gick.

Från ett gammalt herbarium som jag hittade i källaren ”lånade” jag lika många för att kunna komma till första biologilektionen med 14 växter.

”Hanson, det här ser ju bra ut, men två av växterna finns i dubbla exemplar!”

Publicerat av

12 reaktioner till “Fröken Johanna har naturexkusion! Införskaffar en PORTÖR för att glänsa! Växtpress och herbarium finns redan!”

  1. Apropå Elin Johannesson så höll hon i URK, Ungdomens röda kors. Vi träffades en gång i veckan hemma hos henne och bl.a sydde vi babyskjortor och blöjtrasor, eller vad de kallades, som skulle skickas till Afrika.
    Detta skriver Gunilla Westin på FB

    1. Gunilla, Elin var en av fickorna i Tornet! Ruth Åblom som var vår klassföreståndare bodde tillsammans med Elin.
      Hälsningar
      Lennart

  2. En kväll när jag cyklade dit tyckte jag när jag kom till en nedförsbacke att jag skulle ha benen på styrstången. Jag åkte förstås omkull vilket fick till följd att jag kom fram med både trasiga byxor och ett blodigt knä.
    Ytterligare ett minne från Gunilla Westin.

  3. Existerar denna aktivitet inom biologiundervisningen på gymnasiet? Dvs insamlande av växter i portör (bilden), pressning, torkning och montering i herbarier, växt- och örtidentifiering med latinska namn osv?
    Torsten Myrgren på FB

  4. Existerar denna aktivitet inom biologiundervisningen på gymnasiet numera? Dvs insamlande av växter i portör (bilden), pressning, torkning och montering i herbarier, växt- och örtidentifiering med latinska namn osv?
    Undrar Torsten Myrgren på FB

    1. Torsten detta är ett minne som jag har från Realskolan. Det jag minns tydligast är svårigheten att artbestämma med hjälp av ståndare och pistiller.
      Lennart

  5. Håkan Bengter på FB
    Jag gick realskolan några år senare än dig Lennart och vi pressade inga växter vad jag minns. Men vi hade heller inte Johanna förrän sista året och då i något annat ämne.
    Min mor gick realskolan på 30-talet och jag har kvar några av hennes pressade växter med örtidentifiering.

    1. Håkan tack för dina alltid innehållsrika kommentarer.
      Johanna undervisade även i geografi, med här hade jag Mary Thorstensson.
      Lennart

  6. Du lovade i början av din blogg Lennart, att återkomma om ”flickorna i tornet”. Det ser jag fortfarande fram emot.
    Jo vi hade Johanna i geografi i klass 5:5 då hon gick igenom jordens utveckling genom år-miljonerna. Jag lyssnade förstås men var rätt så skeptisk mot den historieskrivningen.
    Skriver Håkan Bengter på FB

    1. Håkan jag hoppas komma tillbaka till ”Flickorna”!
      Jag hade Ruth Åblom som klassföreståndare de tre första åren i Realskolan.
      Lennart

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *