Blombussens dragbil byggs som "husbil"!

 

Tidningen Mil Scania-Vabis tidning Nr 2 1956

   TEXTEN TILL OMSLAGSBILDEN

En frejdig svensk trädgårdsmästare Axel-Edward Hanson från Hudiksvall i glatt samspråk med en belgisk blomsterarbetare.

I bakgrunden Hansons storstilade Scania Vabis.

INGRESSEN TILL ARTIKELN I TIDNINGEN MIL.

En trädgårdsmästare med framåtanda och ett ”sjutusan-jävlar-humör” att vilja klara det otroliga är Axel-Edward Hanson i Hudiksvall.

Europas snyggaste trailerbuss 1956 en investering på 180.000 kronor, egna växthus i Belgien har han och själv driver han upp massor med tulpaner hemma i Hudiksvall

 

Sidorna 6 och 7 i Tidningen MIL 1956

FARFAR EDWARD FICK ALDRIG SE  DET STOR FINA BILBYGGET 

Ni som har följt mig här på bloggen, vet att jag aldrig bodde tillsammans med min far. När far och mot skildes, när jag var 2 år, var det farfar Edward och farmor Elin som tog han om mig och jag betraktar dem därför som mina föräldrar.

Det smärtar mig fortfarande, att farfar Edward dog, veckan innan min far kom hem med sin stolthet från Ulm i Tyskland. Farfar hade sett ritningar och några bilder, men fick aldrig se den fina blomsterbussen på plats i Djuped.

JAG FICK FÖRTROENDENDET ATT VARA KAMRER PÅ EN LÅNGRESA.

”Nästa resa, när vi skall ner till Belgien och hämta azaleor, får du vara kamrer. Det innebär att du skall hålla ordning på 4 olika valutor. Jag har gjort en beräkning av kostnaderna och du skall införskaffa valuta för Danmark, Tyskland och Belgien.”

”Vilka två chaufförer blir det på den här resan.?”

”Det blir din bror Roland och Ecken Eriksson.”

MIN ENDA RESA I EN ”HUSBIL”.

Det blev en fantastisk resa för mig. I och med att det fanns både toa och kök och en elegant inredning med fåtöljer som lätt förvandlades till sängar behövde vi bara stanna till vid några bensinmackar för att fylla på bränsle.

Med ett enkelt handgrepp blev fyra fåtöljer två härliga bäddar. Om fler skulle sova fanns det också två hängmattor.

 I ett pentry fanns gasolköl, diskbänk, skåp och ett stort kylskåp

För min del gällde det bara att hålla reda på de olika kassorna och bokföra våra utgifter.

Det jag minns mest från den resan, är när vi åkte genom några små städer i Tyskland och Belgien. Jag var övertygad om att bilen skulle fastna i något gathörn.

Jag minns också hur det dundrade mellan väggarna i de städer som hade stenbelagda gator.

Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog tur och retur. Jag minns att det tog sin tid att lasta alla azaleor över 12000 plantor i olika storlekar.

BLOMBUSSEN ÄR FÖR LÅNG

Efter några resor visade det sig att det 18 meter långa ekipaget var för lång för att färdas lagligt i Belgien. Min far försökte lösa detta problem genom att åka över små gränsstationer.

Det höll inte i längden, och därför beslutade min far att bygga bussen. Han ville behålla den fina dragvagn. Den byggdes på så att längden blev den i Belgien tillåtna 14 meter.

Jag kanske återkommer till det fordonet i ett senare inlägg.

 

 

 

 

Publicerat av

10 reaktioner till “Blombussens dragbil byggs som "husbil"!”

  1. Det är ett så vackert ekipage…det vore något att resa runt i, med ett par veteranbilar i trailern…

    1. Roger, tack för ditt beröm om blombussen. Jag själv är naturligtvis stolt och glad över min långresa. Det är 55 år sedan men minnesbilden är hur tydlig som helst.
      Hälsningar
      Lennart

  2. Jag var bara i åtta års åldern, när den där bussen gjorde entré på våra vägar, men jag kommer så väl ihåg hur min far som var i bilbranschen,pratade med mej om en långbuss som ”blomhansson ” hade ,som nog var störst i Europa! Vi bodde ju nära Masbo där ni hade några växthus, så det var väl naturligt att det pratades om sådana händelser. Jag kan inte själv komma ihåg att jag såg ekipaget någon gång, men nu har ju gjort det och det må jag säga,det var ett ståtlig fordon på den tiden, väl i klass med dagen långtradare. Era andra bussar var inte dåliga dom heller, men dom kommer jag ihåg, dom som kom lite senare. Vore kul med en bild över anläggningen i Masbo!

    1. Christer, som vanligt kommer det trevliga kommentarer från dig.
      Fantastisk att du kommer ihåg den ”stora” blombussen som tyvärr fick slaktas något alltför snabbt.
      Du skall få en bild på alla bussarna när jag sammanställer veckans kommentarer.
      Vi lånade ut ett flygfoto över Masbo till HT. Tyvärr verkar de ha slarvat bort detta. Hoppas göra en ordentlig letning själv uppe på HT redaktion .
      Den 26 november kommer jag att var med HT:s redaktion på Hälsinglands Museum. Hoppas du kan komma på besök den dagen. Mer information kommer
      Lennart

  3. Hej Lennart , jag följer din blogg med mycken nöje varje vecka!
    Hanssons bussar minns jag mycket väl!
    Vi bodde granne med din fars familj på Kålhagsgatan.
    Din bror Tommy var en av lekkamraterna på gården och en påsk så fick vi följa med till växthusen i Djupe, och där fick vi kliva in i bussen, jag var mest imponerad av att det fanns toalett och kök ombord.
    (Jag hade en klasskamrat som var chaufför på bussarna, så jag fick flera tillfällen att se bussarna invändigt! )
    Vi fick den med hjälp av din farmor göra en liten bolmsterupsättning som vi fick ta med hem.
    Hälsningar från en hudiksvallare som numera bor i Göteborg.

    1. Matts, trevligt att du hör av med minnet av blombussen och besöket ute i trädgården .Det du berättar om min farmor Elin är också trevligt att höra. Hon ville alltid att besökare skulle få med sig någon liten blomma hem. Jag var därför extra populär hos mina kompisars föräldrar.
      Hälsningar
      Lennqrt

  4. Jan-Olof Zetterberg gillar verkligen bilbygget.
    Vem var det som byggde , denna fantastiska föregångare till husbil ? Kan det vara på Alnön ? Har tillomed spoiler på taket , för sänkt bränslekostnad ! Och värme kom ju , från motorhuven inuti bilen . Finns den kvar någonstans ?

    1. Jan-Olof Bilen byggdes i ULM i Tyskland. De ser firmans loggotype nederst på bilderna Det kommer ett inlägg på bloggen senare om bussens liv är Hansons Blommor sålde i sålde bussen.
      Hälsningar
      Lennart

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *