Kommentarer: Dragbil som blev husbil

 Veckans båda inlägg, har fått så många kommentarer, så det blir två sammanställningar av Veckans inlägg vecka 44.

Alla Hansons Blom-bussar samlade på en bild!

 

Blombussens dragbil byggs som ”husbil”!

 Jan-Olof Zetterberg gillar verkligen bilbygget.

Vem var det som byggde , denna fantastiska föregångare till husbil ? Kan det vara på Alnön ? Har tillomed spoiler på taket , för sänkt bränslekostnad ! Och värme kom ju , från motorhuven inuti bilen . Finns den kvar någonstans ?

Värmen som kom från motorn värmde upp ”toan” också.

Mitt svar till Jan-Olof Zetterberg

Jan-Olof Bilen byggdes i ULM i Tyskland. De ser firmans loggotype nederst på bilderna Det kommer ett inlägg på bloggen senare om bussens liv är Hansons Blommor sålde i sålde bussen.

Matts Persson hörde av sig från Göteborg

Hej Lennart , jag följer din blogg med mycken nöje varje vecka!
Hanssons bussar minns jag mycket väl!
Vi bodde granne med din fars familj på Kålhagsgatan.
Din bror Tommy var en av lekkamraterna på gården och en påsk så fick vi följa med till växthusen i Djupe, och där fick vi kliva in i bussen, jag var mest imponerad av att det fanns toalett och kök ombord.
(Jag hade en klasskamrat som var chaufför på bussarna, så jag fick flera tillfällen att se bussarna invändigt! )
Vi fick  hjälp av din farmor göra en liten blomsteruppsättning som vi fick ta med hem.
Hälsningar från en !hudiksvallare” som numera bor i Göteborg.

Matts Persson, så här så lastutrymmet ut som du säkert fick gå in i.

Christer Larsson minns Blombussen trots att han bara var 8 år

Jag var bara i åtta års åldern, när den där bussen gjorde entré på våra vägar, men jag kommer så väl ihåg hur min far som var i bilbranschen,pratade med mej om en långbuss som ”blomhansson ” hade ,som nog var störst i Europa! Vi bodde ju nära Masbo där ni hade några växthus, så det var väl naturligt att det pratades om sådana händelser.

Jag kan inte själv komma ihåg att jag såg ekipaget någon gång, men nu har ju gjort det och det må jag säga,det var ett ståtlig fordon på den tiden, väl i klass med dagen långtradare.

Era andra bussar var inte dåliga dom heller, men dom kommer jag ihåg, dom som kom lite senare. Vore kul med en bild över anläggningen i Masbo!

Bild från Kässbohrer-Aufbau som byggde bussen.

Else-May Lundgren mötte Blombussen vid gamla polisstation

Har också ett minne när det precis blivit högertrafik och jag mötte Hansons blombuss vid den trånga passagen vid gamla polisstationen, men som tur var det så trångt där att alla körde sakta och alla behövde både vänster och höger sida. 

 
 
 
 
 
 

Publicerat av

2 reaktioner till “Kommentarer: Dragbil som blev husbil”

  1. Hej L ennart !
    Vart tog du vägen ? Sitter uppe i nordligaste Norge, Tromsö. Arbetar här under två veckor. Snöklädda fjäll och än kommer solen upp ovanför topparna, men det drar ihop sig till total mörker. Kul med inslaget i HT. Ha det bra. Vi hörs

    1. Birgitta, trevligt att du tar dig tid att skriva ner en kommentar till min blogg.
      För några dagar sedan såg jag på bilderna jag tog på vårt studentjubileum.
      Bilden där du och Birgitta Fors inleder och där stadens sjöbodar finns i bakgrunden är ett jättebra kort som jag gärna sänder till dig.
      Den 26/11 skall jag var med HT redaktion på museet. Hoppas du kan komma förbi en stund den dagen.
      Kramar
      Lennart

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *