MP – ett hot mot valfrihet, rörlighet och handel

Det blir allt tydligare att miljöpartiet i Örebro är ett parti med en politik för att motverka människors valfrihet, rörlighet, handel och företagande.

De har idag lanserat planer på att göra fler gator i Örebro smalare och de vill göra om Stortorget till en stor lekplats. Bilen är roten till allt ont i miljöpartiets värld. Allt självklart kantat av goda intentioner, för vem vill inte rädda miljön och göra det bättre för barnen? Vem vill ha sitt barn hängandes på Stortorget undrar jag? Snygga till Oskarsparken och bygg ut den lekplatsen, så kan både vuxna och barn njuta av parken istället. Parkeringen på Stortorget kan bli bättre, men den behövs.

Jag tror på att satsa på forskning och utveckling för förnyelsebara bränslen och nya transportlösningar så att vi kan ha en stad tillgänglig för alla och en region där de som bor på landsbygden också kan ha enkel access till staden. Alla kan inte ta sig dit de ska med cykel eller buss. Jag tänker på funktionshindrade som är beroende av skjuts med bil eller äldre som inte kan välja cykel som färdmedel. Varför ska deras frihet och möjlighet att ta sig runt i staden begränsas?

image

Cykel är ett fantastiskt färdmedel. Jag cyklar själv nästan varje dag till och från jobbet. Ibland åker jag buss, men vissa dagar behöver jag ta bilen för att handla till exempel. Hur tänker sig miljöpartiet att alla de tusental personer som arbetar i Örebro ska ta sig till jobbet om man begränsar framkomligheten och parkeringarna i stan? För det här, kan man befara, är bara början på Miljöpartiets plan för att få bort biltrafiken och begränsa handel och företagande.

Har jag varit sent i stan, arbete eller privat, vill inte jag ta mig in i ett parkeringshus. Tänker på dem som jobbar sent på restauranger, hotell osv. Och hur ska transporter ta sig fram till affärer och företag i stan om varenda gata ska bli cykelbana och alla parkeringar tas bort? En stad där handeln sakta tynar bort blir inte den sociala oas miljöpartiet ser framför sig, det blir en öde stad utan folkliv och rörelse. Det finns exempel på sådana städer. Och blir det bättre om alla som behöver handla tar bilen till Marieberg?

Om Miljöpartiet lugnar sig lite så kommer den tekniska utvecklingen se till att allt färre kommer äga en bil framöver. I alla fall om man bor i större städer där trafikproblemen uppstår. Dessa lösningar finns redan men måste testas mer och lagar och regler måste tänkas igenom och ändras. Det tar några år till men snart är det en realitet, om politiker vill och planerar för det. Tills dess vill jag som örebroare ha en stad där både cyklister, bilar, bussar och människor får plats, där alla har tillgång till stadens utbud.

Miljöpartiet har tappat både sin själ och sin politik sedan man blev ett parti för hipsters på Södermalm. Nu verkar de tro att alla är 20 plus och bor i Örebro’s innerstad. Jag är uppväxt på cykel i cykelstaden Lund, men det här är extrema förslag som hotar handel, företagande och människors rörlighet och valfrihet. Kommunpolitiker av grön färg, sansa er.

Publicerat av

Katarina Tolgfors

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *