Tết med vietnamesisk karamelliserad lax

Tết, vietnamesiskt nyår firades i vårt hem igår kväll. Utan sonen som pluggar i Norge men då firade jag tillsammans med goda vänner istället. Vi åt två av min och sonens favoriter. Karamelliserad lax, den lax sonen tycker smakar Vietnam…väldigt passande alltså. Laxen som serveras med snabbinlagda grönsaker smakar så gott att man vill slicka tallriken för att få i sig alla goda smaker.

Den här gången serverade jag risnudlar till istället för ris. Det blev nästan godare tycker jag. Risnudlarna kryddades med gurkmeja, jag blandade i den efter kokningen men det fungerar precis lika bra att låta gurkmejan koka med. När nudlarna runnit av blandade jag ner två hackade salladslökar och en kruka koriander.

Till dessert gjorde jag vietnamesisk crème caramel, med kokosmjölk, rostad kokos och limezest. Det receptet kommer om ett tag!

Laxen precis innan servering.

Sötpotatiswrap

En av mina verkliga favoriter är sötpotatis, passar till så många olika rätter. Idag lagade jag till en sötpotatiswrap med ugnsrostad sötpotatis, bacon och en god fetaostsås. För en vegetarisk wrap skippar man förstås baconet!

Jag skalade sötpotatisen och delade den i munsbitar. De åkte in i ugnen på 225° med olivolja och salt i cirka 30 minuter, till dess att bitarna var helt mjuka.

Till detta knaperstekte jag bacon och gjorde en sås med fetaost. Lika delar creme fraiche och majonnäs och 200 g fetaost blandades väl. Sedan kryddade jag med nymald svartpeppar.

I ett halvt libabröd bredde jag först ett lager av såsen, sen lade jag isbergssallad på innan den mjuka varma sötpotatisen lades dit. Bacon, skivad rödlök och sist några klickar av fetaostsåsen igen.

Bäst av allt, det blev rester till dagen efter. Då lindades det in i ett vanligt mjukt tunnbröd istället.

Smått och gott rostat i ugnen med kyckling

Sitter hemma med ett nyopererat knä och inser att jag måste laga mat och äta även om det bitvis känns besvärligt. Men jag tänker att det är klokt att äta ett riktigt mål om dagen så kan jag slarva dessemellan utan att det gör alltför mycket. Lite smått och gott rostat i ugnen med kyckling var både lätt att laga till och gott. Struntar man i kycklingen blir det en god vegetarisk rätt.

Jag använde brysselkål, blomkål, morötter och potatis till det som skulle rostas i ugnen. Delat i lagom stora bitar med lite japansk soja, olivolja och flytande honung på åkte det in i ugnen på 225° cirka 30 minuter. Kryddat med salt, svartpeppar och finhackad timjan. Strax innan det var klart tog jag ut grönsakerna och rev parmesan över. In i ugnen en kort stund till dess att osten smält.

Kycklingfilén stekte jag hel, enbart kryddad med salt och svartpeppar.

Till detta blandade jag en sås av lika delar majonnäs och creme fraiche. Smaksatte med lite riven vitlök och pressad lime samt olivolja (med smak av rosmarin). Sist av allt smakade jag av med salt och svartpeppar.

 

Pizza Bianco

Ibland händer det att jag tröttnar på tomatsås, framförallt när jag gör egen pizza hemma. Då är pizza bianco, en pizza utan tomatsås gott som omväxling. Istället för tomatsås använder jag färskost eller crème fraiche. Med ost, lök och färska kryddor blir det jättegott.

Inspiration till dagens variant av pizza bianco hämtade jag från Italien. I våras när sonen och jag var där på besök åt han något som liknade det jag lagade till idag. Fast på hans pizza låg rosmarin istället för den timjan jag använde. Att det blev timjan berodde helt och hållet på att det var den enda färska krydda som stod i vårt köksfönster för tillfället. Hur som helst blev den mycket god, rekommenderas varmt!

Pizza bianco

1 färdig pizzadeg (eller så gör man en egen)

100-150 g philadelphiaost

4 cm purjolök

riven mozarella

1 rå potatis

parmesan

färsk timjan

salt, chiliflakes

1. Töj ut pizzadegen så att den täcker hela plåten. Bred ut philadelphiaost över hela botten. Lägg ut ett jämnt lager riven mozarella.

2. Strimla purjolöken fint och fördela över pizzan.

3. Skiva potatisen jättetunt, gärna med mandolin eller ta hjälp av rivskivan på ett stort rivjärn. Lägg ut på pizzan.

4. Riv över ett tunt lager parmesan och finhackad timjan. Avsluta med lite flingsalt och chiliflakes.

5. 225°, cirka 15 minuter!

Pizzan innan gräddning.