Blyben och ”hårda” julklappar (som kanske kan motverka framtida blyben)

Julaftonens traditionsenliga orientering i OK Djerfs regi blev … Tuff. Efter två hårda pass onsdag och torsdag och långpass på fredagen hade jag ju lite i benen, men trodde ändå att jag skulle kunna skutta runt i hygglig fart. I stället var det blyben från start till mål. Ärligt talat har kroppen känts rätt bedrövlig ända sedan den där förkylningen jag drog på mig i samband med Borås sextimmars, och nu var det någon sorts nytt bottenrekord. Runt en mil 58.21, och över 16 minuter bakom segraren (förvisso grymme H45-löparen) Per Jansson. Varje julaftonsorientering brukar innehålla en överraskning, och årets var att kartan inte var av gängse orienteringssnitt utan utskriven från Google maps (se bild nedan). Bor man i Karlskoga och har sprungit upp och ned på gatorna ganska många vändor spelar det förstås mindre roll (”aha, fontänen framför Bofors hotell” eller ”nu sitter nästa bakom Kulturskolan, då är det genast att springa här”), men ändå villade jag bort mig en sväng på Rävåskullen (strecket mellan kontrollerna draget genom ett kilometerbrett buskage på Google maps …) och la sedan bort över två minuter på att förgäves stå i fel korsning och svära över att någon unge stulit en kontroll på självaste julafton (det kostade för övrigt en placering också). Men annars gick jag rent, och det allra mesta av mitt debacle till resultat berodde just på usel form.
Efter att ha tröstat mig med gröt, julfika och ett julbord med extra allt (och så lite mer fika, och lite julgotter på toppen) som knappast boostade formen inför framtiden fick jag tre julklappar av sambon som däremot kan göra det. Dels en anmälan till Stockholms brantaste (ett lopp jag sprungit två gånger tidigare och gillar skarpt, en sprint på runt kvarten där man tar Hammarbybacken tre gånger; och i och med den anmälan är jag nu klar för fyra lopp 2017, mer om den planeringen kommer senare), ett par nya kompressionsbyxor (jag lyckas alltid skrapa sönder knäna på dem) och ett omfattade fystest (maxpulstest, mätning av syreupptagningsförmåga, löpekonomi och så vidare) och ett utifrån det skapat personligt träningsschema. Det hela ska genomföras i början av mars, och jag ser fram emot det med skräckblandad förtjusning. Får deffa lite och köra igång med intervallerna tidigare än vanligt så man får ut något av plågeriet … Vad jag gav henne? Tja, massagebehandlingar, lättviktsstavar att använda när man springer i berg och ett underställ, typ.

Kartan från OK Djerfs julaftonsorientering 2017 (blixten slog lite olyckligt i plasten). Foto: Jonas Brännmyr

Publicerat av

Jonas Brännmyr

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *