Nyårslöftet: Börja föra träningsdagbok igen

Många har ju hälso- och träningsrelaterade nyårslöften, och att det inte är någon myt att gymmen svämmar över i januari kan vi som förlägger somliga träningspass dit skriva under på. Själv har jag dock aldrig varit något för just nyårslöften, men i år avgav jag ett till mig själv (och jag vet inte vad kutym är här; om man ska avslöja det eller om det i sådana fall är dömt att misslyckas typ som med önskningar vid stjärnfall, men jag testar vingarna och berättar ändå): Att börja föra träningsdagbok igen (mål med själva träningen får vi återkomma till, de ligger nog snarare i 2018 än 2017, även om jag vill prestera bra på Örebro backyard ultra och Bergslagsleden ultra).
När synkroniseringen mellan min Garminklocka och datorn la av för 47:e gången i ordningen och ingen drivrutinsuppdatering eller buggfix längre (det hände sig någon gång vid den här tiden förra året) så upphörde min dåvarande träningsdagbok som mest bestod av Garminloggarna med korta noteringar om känslan. Men nu har jag gett mig fan på att jag ska anteckna passen, känslan, den ackumulerade träningstiden och löpmängden under hela 2017. Vi får väl se om det håller längre än för de januarigymmande ölmagsmännen.

Hur det gått hittills? Jo, tackar som frågar. 31-årsdagen (jag inleder ju passande nog varje kalenderår med min födelsedag; det gör det lätt att hålla räkningen men kommer samtidigt innebära att jag redan från start kommer ha ett handikapp på 364 dagar mot somliga när det om fyra år är dags att gå över till veteranklass) inleddes med 93 minuter ”bootcamp” på crossfitgymmet här i Karlskoga där jag bedriver all till löpningen kompletterande träning (sambon är nämligen instruktör där), och framför allt brukar jag vara med på de här långa, lite mer sega och inte så explosiva, bootcamppassen på söndagsmorgnarna. Just den här gången var det stort benfokus med tio vändor släddrag, utfallssteg, rodd, farmers walk (en klassisk gammal strongman-gren där man har en tung vikt i varje hand och går fram och tillbaka), repklättringar och så vidare.
I dag stod intervaller på programmet, men av en ren slump blev jag inlurad på ett crossfitpass på förmiddagen och körde 60 pullups (räckhäv), 60 kilokalorier rodd, 40 axelpressar och 30 hoppande utfallssteg (det skulle vara 60 axelpress och hoppande utfallssteg också, men tiden tog slut). Därefter blev det förstås även intervaller på kvällen, på löpband. Åtta gånger två minuter med två minuters vila, i 4.10-fart. Det låter inte mycket för världen – så sent som förra vintern kunde jag hålla 3.50-fart på fyra gånger fyra-minutersintervallerna och för inte så många år sedan sprang jag fem kilometer under 20 minuter – men just när det den nivån jag är på. Trodde inte jag skulle klara livhanken passet ut när tungan slog i golvet redan efter andra intervallen, men i mål kom jag.
Så tre pass in i träningsdagboken (som kommer att gå att följa på mitt twitterkonto). Bara 363 dagar kvar för att hålla nyårslöftet, då. Gott nytt år!

Publicerat av

Jonas Brännmyr

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *