Ahlssonbröderna uttagna i landslaget – kör Tour of Estonia i helgen (och Fahlin fortsatt elva i Thüringen – tog bergsprispoäng)

Jonathan Ahlsson är bara 18 år, men framfarten i inledningen av säsongen – och framför allt helgens båda topp fem-placeringar i Sverigecupspremiären Giro Himledalen – gör att han redan nu får chansen i U23-landslaget. Dessutom tillsammans med brorsan Jacob Ahlsson, 22. Jonathan blev U23-åkare vid nyår eftersom han fyller 19 senare i år (man lämnar juniorkategorin årsskiftet efter att man fyllt 18), och gjorde två Europamästerskapet som junior med en 14:e-plats på tempot i Plouay i fjol som bästa resultat (han hade med stor sannolikhet blivit uttagen till VM i höstas om inte juniorkategorin hade strukits från programmet av coronaskäl. Jacob landslagsdebuterade med en 15:e-plats i U23-klassen på EM i somras och har en sista chans på U23-mästerskap i år, innan han blir senior på riktigt (men han är ju redan regerande svensk seniormästare i tempo).
Uppdraget som de båda, och ytterligare sju svenskar (bland dem brödernas Sverigecupledande lagkompis, i Motala, Hugo Forssell), blivit uttagna till är Tour of Estonia, som körs nu fredag–lördag. På fredag, med start 11.00 och beräknad målgång vid 15.30, väntar drygt 193 kilometer med start i Tallinn och mål i Tartu (för mig mest känd som en skidort) med bara några mindre backar (totalt 1 263 höjdmeter) men en intressant, rätt brant avslutning de sista 300 meterna inne i Tartu. På lördag eftermiddag körs sedan ett kriterium över 16 varv inne i Tartu (det första något förkortat, de sista 15 10,2 kilometer långa för totalt 162,4 kilometer). Målplatsen är densamma, med den där avslutningsklättringen 16 gånger. Trots att det bara är två etapper och att de har fått individuella namn (Tallinn–Tartu respektive Tartu GP) så räknas sammandraget på sedvanligt cykelmanér högst. Tävlingen klassas som UCI 2.1, alltså den tredje högsta av de fyra internationella nivåerna, under världs- och protourerna. Det är alltså ingen U23-tävling, utan det är bara Sverige som väljer att ställa upp med ett U23-landslag. 27-årige hemmaåkaren Mihkel Räim vann touren 2019 och räknas som favorit i år igen. (han körde Vueltan, Spanien runt, i fjol och var åtta på en etapp). Jacob har tidigare kört ett internationellt etapploppet med landslaget, Baltyk-Karonosze tour i Polen 2019, men det var på den lägsta nivån, UCI 2.2.
Det återstår att se vem Sverige kör för, men att det skulle vara någon annan än Forssell, som dominerat de nationella loppen i inledningen av säsongen, vore en stor skräll.

Emilia Fahlin var inte med allra längst fram när det skulle spurtas om den andra etappen av Thüringen runt i dag, men fanns med i tätklungan som 27:a (av 59, inklusive alla fem FDJ-cyklisterna där Clara Copponi var den som tog den mest framskjutna placeringen) och försvarade därmed sin elfteplats i sammandraget även om avståndet upp till totalledaren Emma Norsgaard – tvåa i dag, vilket gav nya bonuspoäng – växte från 15 till 24 sekunder (den 21-åriga danskan leder nu tio sekunder före Lotte Kopecky). Lorena Wiebes vann etappen och spurtade till sig en sådan lucka att hon fick en sekund på de 58 bakom. På lokala tv-stationen MDR:s 20 minuter långa och matiga sammandrag från etappen kan man ofta se Fahlin långt fram i tätgruppen (tycker ni att det är svårt att särskilja FDJ-cyklisterna i klungan så är mitt bästa tips att titta efter ändarna på tröjärmarna, där Fahlin i egenskap av tidigare svensk mästare har de svenska färgerna) och tog poäng som tvåa över det tredje av de fyra bergsprisen. Fram till spurten hände annars inte jättemycket (undantaget bergspris- och sprinttröjspoäng som fanns att köra om vid sju tillfällen, vid sidan om att amatören (proffslagen är i protourtävlingarna uppblandade med några inbjudna amatör- och landslag) Katharina Fox som provade lyckan i en utbrytning mitt på etappen.
I morgon väntar 116,5 kilometer med start och mål i småstaden Schleiz, och ett enda långt varv med en härligt lång backe drygt halvvägs – nästan 280 höjdmeter på sex kilometer. Där lär någon försöka skruva upp farten. Intressant nog går det lite smått uppför även de sista tre kilometerna.
Vill man följa tävlingen rekommenderar jag, förutom MDR:s höjdpunktspaket, även arrangörens egna twitterrapporter.

Publicerat av

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *