Dräktreformföreningen gjorde vad den kunde för att övertyga svenska kvinnor om att de måste befria sig från modets slaveri och förändra sitt sätt klä sig. Det visade sig dock svårare än man trott att få fart på reformarbetet. Visst fanns en hel del damer som sympatiserade med föreningens idéer, men ganska få vågade tillämpa dem fullt ut när de lät sy upp nya kläder.
Rädslan för att avvika från normen gjorde att de behöll snörlivet, turnyren och släpet. Med ungdomen var det annorlunda, trodde föreningen. Flickorna vid landets läroanstalter antogs ha ett öppnare sinnelag än sina mödrar, och kanske var det så att deras blick ännu inte hade grumlats av det franska modets excesser. Här fanns en grupp som på sikt kunde vinnas för föreningens sak.
Redan hösten 1886 konstaterade Dräktreformföreningens styrelse att en hygienisk skoldräkt för flickor borde tas fram, och en dryg månad senare presenterade konstnären Julia Jolin (1856–1924) en skiss som sedan livligt diskuterades vid flera sammanträden. Vintern 1887 var så dräkten färdig och kunde visas upp vid en exposition på textil- och möbelföretaget Svensk Konstslöjdutställning i Stockholm. Det rörde sig om en uppsättning plagg sydda för en tolvårig flicka, men meningen var att dräkten skulle kunna användas under hela skolåldern.
Närmast kroppen skulle flickan bära en innerdräkt, som var tillverkad efter samma principer som föreningens andra modeller för underkläder, och däröver en mellandräkt med ett livstycke och ett par vida knäbyxor i flanell. Överdräkten hade två delar: ett blusliv med sjömanskrage, sjömansknut och en rödrandig lapp i öppningen framtill och till detta en veckad kjol med en ficka i varje sida och bred fåll nedtill. Skoldräkten skulle vara enkel, så att flickan vågade röra sig fritt i den och delta i lekar med sina skolkamrater. Med enkelheten ville föreningen också förhindra att dräkten skapade fåfänga och avundsjuka som skulle störa det gemensamma arbetet i skolan.
När skoldräkten förevisades på Dräktreformföreningens årsmöte våren 1887 höll folkskolläraren Helena Palmqvist (1848–1909) ett föredrag om behovet av en dräktreform även för flickor. Hon såg det nämligen som ett stort problem att så många flickor bar ohygieniska kläder. Några få var visserligen förståndigt och praktiskt klädda, men det stora flertalet var det inte. I de flesta fall berodde det sannolikt på okunskap hos föräldrarna, men ibland var nog förklaringen snarare fåfänga och modeslaveri.
Det var med bedrövelse som Helena Palmqvist såg turnyrer under flickornas dräkter. Ja, ibland tvingades hon se stålfjädrar i klänningar på barn långt ned i mellanklasserna. Hennes erfarenhet som folkskollärare var att de äldre flickornas kläder satt åt mer än de yngres. Livstyckena var trängre och midjorna hårt åtdragna av alla kjollinningar. Snörlivet hade hon dock sällan stött på hos sina elever. Även hos nästan vuxna flickor i de övre klasserna var det sällsynt. Men, tillade hon, efter ”vad jag hört, äger dock ej samma glädjande förhållande rum överallt”.
Skoldräkten för flickor var ett försök att komma tillrätta med modeslaveriet i landets flickskolor, och den blev Dräktreformföreningens mest framgångsrika modell. Intresset för dräkten var stort vid de kvinnliga läroanstalterna i Stockholm, och en månad efter expositionen på Svensk Konstslöjdutställning hade fem flickskolor i Göteborg bestämt sig för att ta fram en skoldräkt som liknande föreningens. Under hela 1890-talet mottog styrelsen förfrågningar om dräkten. Faktum är att den överlevde Dräktreformföreningen. Så sent som i augusti 1907, fyra och ett halvt år efter att föreningen hade upplösts, förevisades skoldräkten vid en skolhygienisk kongress i London och väckte då stort intresse.