Elvis bästa filmroll och de bästa låtarna

I dag 8 januari 2015 skulle Elvis Presley ha fyllt 80 år. Han gjorde sin bästa roll i filmen ”King Creole”. Filmen var undantaget som bekräftade regeln att alla filmer Elvis Presley spelade i var dåliga filmer regisserade av okända filmregissörer.

Han som regisserade ”King Creole” hade tidigare i sin karriär regisserat ”Casablanca”.  Elvis Presley och Ingrid Bergman hade därmed något gemensamt. De har båda spelat huvudrollerna i en film regisserad av Michael Curtiz. Ingrid Bergman i ”Casablanca” och Elvis Presley i ”King Creole”.

Michael Curtiz regisserade också filmerna ”Robin Hood” och ”Slaghöken” med Errol Flynn där musiken var skriven för filmen av den österrikiske tonsättaren Erich Wolfgang Korngold. Musiken är den gemensamma faktorn. Filmen ”Casablanca” kan man inte ens föreställa sig utan låten ”As time goes by”.

Elvis Presley sjunger låten tillsammans med bluesjazzsångerskan Kitty White. De är inte i bild samtidigt men sjunger i duett.  Jean ”Kitty” Bilbrew var en jazzsångerska som under många år sjöng på nattklubbar. Hon var känd för sina sofistikerade sånger med livserfarna texter. Hon hade dock inte skrivit ”Crawfish”, den var skriven av Fred Wise och Ben Wiseman.

Filmen spelades in i New Orleans.  Elvis militärtjänstgöring sköts upp 60 dagar så att filmen kunde bli klar.

Så här lät Elvis Presley när han sjöng ”Crawfish” i filmen ”King Creole”. Inledningen är en introduktion av filmen King Creole. Efter 1,43 börjar låten och Elvis Presley börjar sjunga.

”Crowfish” är en suggestiv låt med Elvis Presley. Den höll på att komma med på min lista.

Min lista över Elvis 10 bästa låtar:

1. Suspicious Mind

Elvis Presley – Suspicious Minds

2. Jailhouse Rock

Elvis Presley – Jailhouse Rock

3. Return to sender

Elvis Presley – Return to Sender

4. Don´t Be Cruel

Elvis Presley – Don’t Be Cruel

5. Stuck on You

Elvis Presley – Stuck on You

6. Good Luck Charm

Elvis Presley – Good Luck Charm

7. I Washed My Hands in Muddy Waters

Elvis Presley – I Washed My Hands in Muddy Water

8. Mystery Train

Elvis Presley – Mystery Train

9. Little Sister

Elvis Presley – Little Sister

10. I´m Gonna Walk Dem Golden Stairs

Elvis Presley – I’m Gonna Walk Dem Golden Stairs

 

Den svenska låten fick tyvärr inte plats på listan. ”O store Gud” är världens mest spridda svenska folkmusik (den engelska texten är en översättning från en rysk version som missionären Stuart K. Hine fann i Ukraina 1927).

Elvis Presley – How Great Thou Art

 

 

 

 

 

Filosofen som var som ett helgon

Simone Weil kunde klassisk grekiska när hon var 12 år. Hon ansåg att alla religioner är uttryck för andlig visdom. Själv lärde hon sig sanskrit genom att läsa ”Bhagavd Gita ”, hinduismens episka diktverk. I examen i filosofi och logik vid den franska prestigeskolan ”Ècole Normale Supérieure” var hon den bästa eleven. Den näst bästa eleven i filosofi och logik var Simone de Beauvoir.
Simone Weils föräldrar var kloka, vänliga och stöttande. De var judar från Alsace, men hade flyttat till Paris när det området blev tyskt efter ett krig 1871. Hon hade tidigt en mycket självuppoffrande sida av sin personlighet. Hon slutade äta socker, eftersom soldaterna i skyttegravarna inte fick något socker.
Hon bestämde sig tidigt för att framhäva maskulina drag och offra alla möjligheter att ha kärleksaffärer för att kunna ägna sig helhjärtat åt att förbättra de sociala förhållandena för de fattiga och svaga. Hon var mycket vacker men det syntes inte när hon gick omkring i illasittande kläder, ibland manskläder. Hon undvek alla former av fysisk kontakt. Hon kramade inte ens väninnor.
Hon skrev politiska traktat, gick i demonstrationer och stred för arbetarnas rättigheter. Under ett år jobbade hon också anonymt – hon hade egentligen en tjänst som filosofilärare – på bilfabriken Renault, för att leva som en arbetare. Men hon gick aldrig med i kommunistpartiet och blev efter 20 års ålder allt mer kritisk mot marxismen. Hon såg att en människa kunde bli lika förtryckt av en kommunistisk byråkrat som av en kapitalistisk direktör.
När Hitler kom till makten i Tyskland blev hon mycket pessimistisk om framtiden. Trotsky, den jämte Lenin främste ledaren för kommunismen i Sovjet, attackerade både henne som person och hennes idéer i flera artiklar. Han påverkades dock av hennes tankar. Det hade han ändå ingen nytta av när han avsattes och så småningom mördades av Sovjetunionens nye ledare Stalin.
1936 kämpade hon i det spanska inbördeskriget på den republikanska sidan, den demokratiska sidan. Hon var visserligen pacifist men var så usel skytt, och dessutom så närsynt, men ville offra sig för sakens skull. Dock förhindrades hon att följa med på de flesta uppdrag för att hon var så klumpig och närsynt. Hon tvingades lämna sin anarkistiska grupp. En månad efter att hon lämnat den utraderades gruppen i en strid.
Hon var uppfostrad i fullständig agnosticism, att det inte går att veta om det finns någon Gud, men hade alltid sedan barnsben haft en stark känsla för den kristna tanken ”att älska sin nästa”. Hon fick också en religiös upplevelse i en kyrka i Assisi, samma kyrka som Fransiscus av Asissi hade predikat i på 1200-talet. Fransiscus av Assisi är det kanske mest Kristus-lika helgonet.
Hon bodde 1942 i Marseille, den del av Frankrike som styrdes av den nazivänliga Vichyregimen, men familjen tog en båt till USA. Från USA tog hon sig till Storbritannien för att kunna arbeta åt den franska motståndsrörelse som de Gaulle startat.
Precis när hon skulle sändas på ett hemligt uppdrag till Frankrike blev hon dock sjuk i TBC. Hon blev ännu sämre av att nästan inte äta någonting, hon ville inte äta mer än fransmännen i det ockuperade Frankrike. Hjärtat stannade på den försvagade Simone Weil.
Hon var 34 år och i stort sett okänd när hon dog. Tio år efter hennes död var hennes verk (samlade verken är 20 volymer) hyllade, diskuterade, analyserade. Mer än 30 biografer om henne har publicerats under åren. Mellan 1995 och 2012 skrevs 2500 akademiska uppsatser om hennes verk, enligt ett universitet.
”Hon var den enda stora själen i vår tid” skrev Albert Camus 1951. Han skulle få Nobelpriset 1957 ”för att han med skarpsynt allvar belyser mänskliga samvetsproblem i vår tid”.
Trots att hon var en kristen filosof är ett antal av hennes verk översatta till arabiska. Att hon som judinna var kristen filosof har inte heller, med något undantag, kritiserats.

Den nuvarande påven lever efter principen ”att älska sin nästa”. En princip som håller i alla tider, oavsett om man tror på någon Gud eller inte.

Abba i Ångermanland

Abba är den största musikgrupp som spelat i Ångermanland. Jag såg den konserten.

Abba har väl aldrig spelat i Ångermanland? Jo, det har dom. 1973 spelade Abba på dansstället Strömsborg i Nora i Kramfors kommun.

Jag och några kompisar hade en liten fest i en sommarstuga som en av killarna hade fått låna av sin farsa. Stugan låg i Svartnora. På den tiden gick en färja. Vi åkte taxi från färjeläget på andra sidan. Det var inte så långt att åka till Strömsborg i Nora.

Strömsborg var ett enormt populärt dansställe under tidigt 70-tal. Publiken kom från Kramfors, Härnösand, Örnsköldsvik till Strömsborg. Ägaren, han hette Grundström, var mycket skicklig på att engagera akter innan de blivit för heta och dyra. Här hade han engagerat gruppen som kom trea i den svenska melodifestivalen. Gruppen hade inget namn. Björn Ulvaeus, Benny Andersson, Agnetha Fältskog och Annifrid Lyngstad.

Bandet spelade på en utomhusscen som fanns i mitten av dansstället. Scenen gränsade till den moderna avdelningen. Utomhusscenen användes ganska sällan. Det var för kallt att spela utomhus på vintern och vintern var Strömsborgs stora period.

1973 hade Malta vunnit Melodifestivalen med låten ”Sommar´n som aldrig säger nej”. Malta var gitarristen och sångaren Göran Fristorp och musikmannen Claes ”Clabbe” af Geijerstam. Texten innehöll raderna ”dina bröst är som svalor som häckar”. Det var poeten och ledamoten i Svenska Akademien Lars Forsell som hade skrivit texten. Han hade skrivit texter till musik av stora kompositörer som Leo Ferré och Mikis Theodorakis och den här låten låg också åt det musikaliskt finkulturella hållet. Han var den förste riktige författaren att skriva text till en låt i melodifestivalen. Jonas Gardell och Björn Ranelid är två efterföljare.

Ann-Kristin Hedmark kom tvåa med låten ”I våran värld”. En fin jazz- och vissångare. Hon har förmodligen inte många gånger sagt att hon en gång slog Abba. Det låter så påhittat. Men det är sant.

Annifrid Lyngstad var den enda av de fyra i gruppen ”Agnetha, Annifrid, Björn och Benny” som tidigare varit med i Melodifestivalen. Hon hade varit med 1969 (hon kom fyra).

”Ring-ring” blev den mest framgångsrika låten av alla det årets melodifestivallåtar trots att den bara kom trea. Den kom också in på listor i fler länder än Sverige. En jättebra poplåt.

Agnetha, Annifrid, Björn och Benny hade med sig tre musiker på den lilla scenen. Ola Brunkert (1946-2008) spelade trummor. Han spelade trummor på Abbas alla skivor och turnéer.

Rutger Gunnarsson spelade bas. Han hade spelat med Björn Ulvaeus redan i gruppen Hootenanny Singers. Björn Ulvaeus var frontman i den gruppen. Rutger Gunnarsson spelade bas på Abbas alla skivor och turnéer. Lasse Wellander spelade gitarr. Han skulle senare spela gitarr på alla skivorna och turnéerna med Abba.

Det lät mycket bra. Fart och tryck. Fullständig självklar precision. Det fanns inte en sekund under konserten av känna-sig-för. Första LP:n hade kommit redan i mars 1973, några månader före den här konserten. Det var den engelska versionen av låten som de spelade. De spelade bara den svenska versionen offentligt en enda gång och det var på melodifestivalen. SVT raderade bort inspelningen av tävlingen. Det här var före videobandspelarnas tid. Det finns ingen privatperson som har något band heller.

Abba – Ring Ring – English Version

Den näst bästa låten på konserten efter ”Ring-ring” var ”People need love”. Den hade kommit ut på singel i juni 1972.

Abba – People Need Love

De spelade också ”He is your brother”. Den hade kommit ut på singel i november 1972.

Abba – He Is Your Brother

De spelade en låt med titeln ”Rock and Roll Band”. Abba valdes in i Rock n´roll Hall of Fame 2010. De som tycker att Abba inte var något rockband bör nog tänka på att en av deras första låtar hade den profetiska titeln ”Rock and Roll Band”. Den var skriven av Benny Andersson och Björn Ulveaus. Abba spelade aldrig in en coverlåt. Den enda låt som Abba spelade in som inte är helt eller delvis komponerad av Benny Andersson är låten ”Illusion” på första LP:n Ring Ring. Den är skriven av Agnetha Fältskog och Björn Ulveaus.

De låtarna finns bara på Abbas första LP, skivan Ring Ring. De finns inte på någon samlingsskiva och inte på Spotify heller.

Efter konserten stod jag bredvid turnébilen. En Chevrolet van. Agnetha Fältskog satt på passagerarsätet med nedvevad ruta och skrev autografer. Jag ville gärna ha en autograf av henne men hade inte penna och papper och lyckades inte komma på hur jag skulle lösa den frågan. Dessutom tyckte jag nog att det var ganska fjantigt med autografer.

Och så var dom borta. Men minnet finns kvar. Minnet av Abbas konsert i Kramfors kommun för 40 år sedan. Strömsborg brann ner på 80-talet och det finns inga rester kvar av dansstället.

Agnetha Fältskog har inte gett många autografer de senaste 30 åren och jag har ångrat i många år att jag inte tog en autograf av musikens Greta Garbo när jag hade chansen.

Jag är inte säker på datum för konserten. Men vi var ganska många som var där. Jag tror att det var midsommardagen 24 juni 1972.

 

Den vackraste visan om ögon känsliga för grönt

Avslutande låten på jazztrion Trinitys nya album ”Three” är låten ”Ögon känsliga för grönt”. Andreas Hellkvist på Hammond B3, Karl Olandersson på trumpet och Ali Djeridi på trummor spelar så vackert och framför allt påminner deras instrumentala version om hur oerhört fin denna låt är.

Dessutom påminner låten om hur oerhört bra Barbro Hörberg var. Trots att texten inte finns med i det här instrumentala framförandet.

Den svenska vissångerskan Barbro Hörberg gjorde albumet ”Med ögon känsliga för grönt” 1973. Musiken är skriven av Nils Hansén. Texten skrevs av Barbro Hörberg.

Barbro Hörberg bodde några år i Paris på 1960-talet, där hon till en början översatte franska sånger till svenska. Hon började ganska snart skriva egna texter. 1969 kom hennes första album, ”Musik rätt och snett”.

1973 kom hennes tredje album, som också skulle bli hennes allra mest kända. ”Med ögon känsliga för grönt”.

Barbro Hörberg skrev sånger till många kända svenska artister. Bland annat Annifrid Lyngstad hade låtar av Barbro Hörberg på sitt första soloalbum.

Barnskivan ”Sagor” från 1976 blev den sista skivan av Barbro Hörberg. Hon avled i bröstcancer samma år. Hon blev 44 år.

Barbro Hörberg var en stor vissångerska och en lika stor visdiktare. ”Med ögon känsliga för grönt” har också spelats in av Monica Zetterlund och Nannie Porres.

”Vi vek en duva…av papper…i vinden seglade den långt…och den landade på en staty som.. fick ändra alla orden i sin sång. Det regnade…men bilderna blev bra…det var ett egendomligt ljus den dan…vi fyllde våra ögon…med ljuset och tankarna på allt det nya…i parken…på våren…med ögon känsliga för grönt”

Barbro Hörberg – Med Ögon Känsliga För Grönt

Barbro Hörbergs inspelning är en länk till Spotify.

Trinitys nya instrumentala version. En mp3-fil.

Trinity Med ögon känsliga för grönt

 

Alice Babs var största svenska rösten någonsin

Alice Babs är död. Hon var den största sångare som funnits i Sverige. Kanske får Sverige aldrig någon sångare som överträffar Alice Babs.

Lasse Zachrisson på Vax Records i Vaxholm har gett ut flera album med gamla inspelningar som Alice Babs. Den allra mest märkvärdiga är ett album med de allra äldsta radioinspelningar hon gjorde med Nisse Linds Hot Trio. Hon var då 15 år. Lyssna på henne när hon sjunger ”Sweet Sue” och notera trumpeten på slutet. Vem var det som spelade så bra på den tiden? Det var Alice Babs som imiterade instrumentet med rösten. När hon många år senare härmade instrument när hon sjöng framför Duke Ellingtons orkester häpnade dessa musiker.

Alice Babs – Sweet Sue

Den som tror att Alice Babs bara var en jazzsångerska har missat mycket. Alice Babs hade en unik röst och ett musikaliskt öra som var helt exceptionellt. När hon sjöng i Duke Ellingtons Sacred consert i New York öste kritikerna lovord över hennes röst. Swe-Danes, trion med violinisten Svend Asmussen och gitarristen Ulrik Neuman, gjorde enorm succé i USA.

I studio 2 och 3 i Sveriges Radio den 27 och 28 januari 1971 gjorde Alice Babs ett antal inspelningar som hör till de allra mest imponerande denna fantastiska svenska sångerska gjorde under hela sin karriär

Tillsammans med några av Sveriges då främsta kammarmusiker spelade hon in skivan ”Elisabethan Love Songs”. Musik skriven av engelska musiker under den elisabethanska tiden. 14 visor skrivna mellan 1578 och 1630. Kulturen blomstrade i England under den här tiden. Det mest framgångsrike var lutspelaren John Dowland.  Hans visor för luta publicerades i åtta länder i början av 1600-talet. Thomas Morley var organist i St Pauls Cathedral och skrev även musik till några av William Shakespeares dramer. Robert Jones och John Attey är två personer som vi inte vet nästan någonting om. Den senare publicerade en bok om lutsånger. Philip Rosseter, Thomas Campion och Thomas Ford är tre andra namn som vi vet lite lite mer om.

Alice Babs gick in i studion med ”Musica Holmiae”, elva kammarmusiker. Rolf la Fleur spelade luta och Åke Levén spelade cembalo, orgel och handtrumma. Han dirigerade också. Frank Hedman producerade inspelningen. Så här skriver han i baksidestexten:

”Sångerna fordrar en interpret som är klassiskt skolad, har rytmsinne och dessutom behärskar engelska perfekt. När man lyssnar till resultatet har man en känsla att dessa engelska kompositörer var mycket före sin tid: Dessa sånger kunde vara skrivna direkt för Alice Babs.”

Lyssna på hur Alice Babs sjunger. Det är inte konstigt att operasångerskan Birgit Nilsson – den jämte Jussi Björling och Alice Babs största svenska rösten någonsin – ville ha Alice Babs med i ett program om henne, när hon fick välja själv.

Skivan gavs ut i en mindre upplaga på ett mindre svenskt skivbolag för klassisk musik. Köp den om ni har sån tur att få syn på den. Skivan finns inte på Spotify.

Här är tre mp3-spår inlästa från vinylskivan.

”Come Again” är en visa för luta av John Dowlan. Rolf la Fleur spelar luta.

Come Again Alice Babs

”Sweet nymph, come to thy lover” är skriven av Thomas Morley. Den följs av ”Here she her sacred bower adornes” av Thomas Campion.

Sweet nymph, come to thy lover Alice Babs

Den okände mästaren bakom mästerverket Ångermanlandsbruden

 

Ångermanlandsbruden är en del av utställningen I brudens tid på Murberget i Härnösand. Foto: Gunnar Stattin

Ångermanlandsbruden är bland det mest karaktärsfulla som svensk folkkonst kan visa upp. En Ångermanlandsbrud kan bestå av upp till 300 olika kontursågade och rikt bemålade trästycken. Klockfodralet, kroppen, har fått en ovanlig och lång ”hals”. De feminina formerna har förstärkts och bruden har kronor, hårflätor, blommor, band, rosetter och smyckesliknande ornament.

Trots en relativt omfattande produktion går det inte att hitta två likadana Ångermanlandsbrudar. Dessutom vet vi inte ingenting om den ena av de träsnidare som gjorde Ångermanlandsbrudarna.

Ångermanlandsbrudarna är signerade av Forsberg eller Wåhlberg. Forsberg var Eric Forsberg i Nätra. Han gjorde sängar och skåp och Ångermanlandsbrudar i sin verkstad.

”Wåhlberg i Sätra” gjorde de andra Ångermanlandsbrudarna. Sätra är ett namn i Vibyggerå, som dessutom rimmade på Nätra. I uppåt 200 år trodde museimänniskor och allmogekännare i Ångermanland att denne träsnidare var en mästare i Ångermanland. Att det inte gick att hitta någon träsnidare Wåhlberg i Sätra ökade snarare attraktionskraften. Det var också självklart att bara ångermanländska snickare/träsnidare kunde komma ifråga för något som Ångermanlandsbrudar.  Ångermanlandsbrudarna fanns också i Ångermanland, ingen annanstans.

Men på 90-talet var det någon som letade i Medelpad istället för i Ångermanland. I Medelpad fanns en Wåhlberg. Sörkörarna var bönder från södra och mellersta Norrland, inte minst från Örnsköldsvik, som stannade vid anrika och redan på den tiden ganska gamla Dingersjö värdshus (från 1648) på vägen tillbaka från Stockholm, där de hade sålt skinn, skogsfågel, hantverk och lärft.

Kanske bad de en träsnidare i den trakten att snida en variant på Moraklockan som skulle vara vacker som en brud. Kanske träsnidaren Wahlberg erbjöd sörkörarna att köpa ett ur som såg ut som en brud som han hade snidat. Eller så hade de med sig ett ur som Eric Forsberg i Nätra hade snidat, ”gör någonting sånt så köper vi den”. Men det är nog minst lika troligt att Eric Forsberg fick se det ur som de ångermanländska sörkörarna hade köpt och inspirerades att göra ett liknande ur. Ingen enda Ångermanlandsbrud är som sagt det andra likt.

Det fanns en Emmanuel Wåhlberg som var inskriven som snickarlärling hos Stockholmsmästaren Chr. Hellman 1776-79. Om det var han som sedan snickrade Ångermanlandsbrudar vet vi inte. Men det är svårt att inte tro att en snickare som hade varit snickarlärling hos en mästare i Stockholm 20-25 år före Ångermanlandsbrudarna och som hette Wåhlberg inte var den okände mästaren.

 

 

Alice Munro och kvinnan som var matematiskt geni i Stockholm

Alice Munro kom inte till Stockholm för att hämta sitt Nobelpris, men Stockholm är ändå närvarande i en av hennes noveller.

Nästan alla noveller av Alice Munro utspelar sig i Kanada men det finns ett undantag där novellen inte ens utspelar sig i USA, och inte ens under nittonhundratalet.

”För mycket lycka” är också en av de ytterst få novellerna av Alice Munro som är biografisk, som berättar om namngivna personer som har levat . ”För mycket lycka” är en novell om en kvinna som var en lysande matematiker och samtidigt en lysande författare. Sofia Kovalevsky blev 1884 världens första kvinna som var professor i matematik. Hon blev samtidigt Sveriges första kvinnliga professor. Det skulle dröja ända till 1938 innan nästa kvinnliga professor i Sverige, Nanna Svartz i medicin.

Sofia ”Sonja” (det ryska smeknamnet) Kovalevskys far var officer vid det ryska artilleriet. Han uppmuntrade sin dotters intresse för naturvetenskap och matematik. Sofia Kovalevsky studerade matematik i Tyskland, bland annat privat hos en framstående matematiker. Det var vid den här tiden inte tillåtet i Tyskland för kvinnor att ta examen i matematik. 1888 vann hon det väldigt fina matematikpriset Prix Bordin för sin matematikavhandling Om en fast kropps rotation kring en fast punkt, som ansågs hålla så hög klass att hon belönades med den dubbla prissumman.

I Stockholm fanns den enda högskola som ville ge henne en tjänst. Den svenske matematikern Gösta Mittag-Leffler hade sett på nära håll att kvinnor och matematik inte alls var någon oförenlig kombination. Hans syster Anne Charlotte Leffler hade debuterat som författare 1869 vid 19 års ålder och hon var också matematiskt begåvad.

Sofia Kovalevsky och Anne Charlotte Leffler var tvillingsjälar. Sofia Kovalevsky var mer matematiker än författare, Anne Charlotte Leffler var mer dramatiker och författare än matematiker. Tillsammans skrev de dramat ”Kampen för lyckan” som kom ut mindre än två år efter att Sofia Kovalevsky kommit till Sverige.

”För mycket lycka” är den centrala novellen i novellsamlingen med samma namn. Alice Munro hade läst en amerikansk biografi om Sofia Kovalevsky och fascinerats av kvinnan som var lysande matematiker i en tid när samhället ansåg att kvinnor inte hade några naturvetenskapliga talanger. Sofia Kovalevsky påminde ganska mycket om Marie Curie men i motsats till henne hade hon aldrig fått Nobelpriset, ens om hon fått ett långt liv, eftersom det inte finns något Nobelpris i matematik.

Marie Curie var den första kvinna som fick ett naturvetenskapligt Nobelpris. Hon fick det till och med två gånger, i fysik och sedan kemi, och sedan fick hennes dotter Nobelpris i kemi.

2013 utdelas fortfarande Nobelpriset framför allt till män. Undantaget 2013 var Alice Munro. 792 män och 43 kvinnor har fått Nobelpriset. De flesta kvinnliga Nobelpristagarna har fått litteraturpriset eller fredspriset.

Alice Munros mästerliga noveller förmedlar djupa inblickar i vad det är att vara människa. Novellen ”För mycket lycka” är inget undantag. Den ger också vissa inblickar i hur Alice Munro konstruerar sina noveller. Novellen handlar om en biografisk person men den är ändå inte en biografi. Hade det varit en biografi hade Anne Charlotte Leffler varit mycket närvarande. Hon är helt frånvarande i novellen. Det kan bara förklaras med att Alice Munro tyckte att novellen skulle bli sämre av att också handla om den djupa vänskapen mellan två kvinnor som både skrev och som båda förstod matematik.

I novellen får Sofia Kovalevsky lunginflammation när hon åker tåg från Danmark till Sverige. Hon samtalar med en man, han säger sig vara läkare på Bornholm, och uppmanar henne bestämt att åka färja till Sverige istället för tåg för att undvika en smittkoppsepidemi i Köpenhamn.

Någon smittkoppsepidemi fanns inte i Köpenhamn. Det hade läkaren sagt av en ingivelse. Sofia Kovalevsky får lunginflammation genom att ta en obekväm väg till Sverige. Bland annat kommenderas passagerarna att lämna tåget på grund av ett stopp och tvingas pulsa i snö. Hon kommer till slut fram till Stockholm men är sjuk. Efter några dagar till sängs dör hon. Hon får besök av bland andra Ellen Key.

I verkligheten hade hon fått besök av Anne Charlotte Leffler, systern till Gösta Mittag Leffler som själv besökte henne vid sjukbädden och såg till att hon undersöktes av hans husläkare.

I verkligheten hade Anne Charlotte Leffler, Sofia Kovalevsky, Ellen Key och Alfhild Agrell, dramatikern från Härnösand, startat den litterära gruppen ”Svältringen”.

Men hade novellen blivit bättre av Anne Charlotte Lefflers närvaro? Troligen inte. Alice Munros noveller är alltid så exakta, det finns inte ett ord, ännu mindre en hel mening som är överflödig eller betydelselös. Man läser om, går tillbaka och försöker hitta det som pekade på att det här skulle hända, och man hittar det alltid.

 

Fotnot: Rosenlarv förlag har gett ut flera böcker om och av de två kvinnor som var de mest spelade och omdiskuterade dramatikerna i Sverige på 1880-talet, Alfhild Agrell och Anne Charlotte Leffler. Den senaste boken om Anne Charlotte Leffler är ”Att skapa en framtid” . Ett antal artiklar om kulturradikalen Anne-Charlotte Leffler som bland annat innehåller ett aldrig tidigare publicerad självbiografiskt utkast.

 

Elvis okända jazzbluesiga låt

Att den finstämde singersongwritern Ane Brun en dag skulle sjunga en låt skriven för Elvis Presley låter som ett bisarrt missförstånd. Men det är sant. Ane Brun gör en fin version av en av de mest otypiska låtar som Elvis Presley någonsin gjorde i sin karriär. Låten ”Crawfish” är en suggestiv jazzblueslåt som Elvis Presley sjunger i filmen ”King Creole”. Inte alls en rocklåt eller någon sockersötad låt.

Vad har Elvis Presley och Ingrid Bergman gemensamt? Det har båda spelat huvudrollerna i en film regisserad av Michael Curtiz. Ingrid Bergman i ”Casablanca” och Elvis Presley i ”King Creole”.

Filmen ”King Creole” är också den bästa film som Elvis Presley gjorde. En del tycker att den mer kända ”Jailhouse Rock” var den bästa filmen som Elvis Presley gjorde. Men det är som att jämföra äpplen och päron.

Michael Curtiz var en av de stora regissörerna i Hollywood. Här fick han arbeta med ett bra manus efter en roman av Harold Robbins (A Stone for Danny Fisher). Han hade också arbetat med några filmer där musiken spelade stor roll. Han regisserade filmerna ”Robin Hood” och ”Slaghöken” med Errol Flynn där musiken var skriven för filmen av den österrikiske tonsättaren Erich Wolfgang Korngold. Filmen ”Casablanca” utan låten ”As time goes by” kan inte tänkas.

Elvis Presley spelar i filmen en ung brottsling i New Orleans som får chansen att uppträda. Den lokale maffiabossen vill att Danny ska uppträda på hans nattklubb. Danny vägrar, men maffiabossen accepterar inte nej som ett svar. Det är maffiabossen som är ”Crawfish”. Elvis Presley sjunger i låten tillsammans med bluesjazzsångerskan Kitty White. De är inte i bild samtidigt men sjunger i duett.  Jean ”Kitty” Bilbrew var en jazzsångerska som under många år sjöng på nattklubbar. Hon var känd för sina sofistikerade sånger med livserfarna texter. ”Crawfish” är dock skriven av Fred Wise och Ben Wiseman.
Så här lät Elvis Presley när han sjöng ”Crawfish” i filmen ”King Creole”. Efter 1,43 börjar låten och Elvis Presley börjar sjunga, bry er inte om introduktionen av filmen King Creole och den musiken:

Ane Brun började spela ”Crawfish” på konserter och märkte vilken suggestiv låt det var. ”Crawfish” är en av låtarna på hennes nya skiva ”Rarities”, en dubbel som samlar låtar som hon sjungit men i många fall aldrig släppt på någon skiva tidigare. Här finns till exempel den låt av Björk som hon sjöng på utdelningen av Polarpriset till Björk.

Men så här låter ”Crawfish” av Ane Brun på Spotify:

Ane Brun – Crawfish

 

 

 

Ge Fredrik Sjöberg stol nr 11 i Svenska Akademien

Akademiledamoten Ulf Linde var redan som 17-åring specialist på Ernst Josephson. Han var jazzmusiker, spelade vibrafon på 1950-talet. Han var expert på Marcel Duchamp. Han skrev ett antal böcker. Han var chef för Thielska galleriet. Han var många saker men kanske framför allt något så ovanligt som en renässansmänniska. Kanske den enda på senare år i Svenska Akademien.

Det finns ingen Ulf Linde-liknande person att ersätta Ulf Linde. Men han borde ersättas med en person som har ögon för konsten. Förvisso har nästan alla akademiledamöter ögon för konsten men det är inte riktigt samma som att förknippa konsten så intimt med livet och existensen.

Ersätt Ulf Linde med författaren, översättaren och biologen Fredrik Sjöberg. Han funderar i sin senaste bok, ”Ge upp i dag – i morgon kan det vara för sent”, över två bortglömda och märkliga svenska konstnär. Olof Ågren var en jämtländsk bondson som hyllades redan som ung och som strax efter det stora genombrottet gav fan i alltihopa och flyttade till östra Småland där han drog sig fram som fattig bonde. Lotte Laserstein var judinna på flykt från Ostpreussen som kom till Sverige strax före krigsutbrottet. Hennes målningar var snudd på mästerverk men sedan blev målningarna allt sämre.

Fredrik Sjöberg har skrivit ett antal essäböcker på ett språk som verkar enkelt och vardagligt men som drar läsaren in i det han skriver. Han är ledamot av Kungliga Skogs och Lantbruksakademien. Han är hedersdoktor vid Lunds universitet och hedersdoktor vid Sveriges Lantbruksuniversitet.

Ge denna renässansmänniska stol nummer 11 i Svenska Akademien.

Foto: Lars Pehrson/SvD/Scanpix

Sångerskorna som var ett Dream Team

Ett fantastiskt fotografi av ett Dream Team. De tre främsta svenska jazzsångerskorna  sjunger tillsammans på en scen på ett jam.

Duke Ellington skrev den andra och tredje av sina Sacred Concerts för Alice Babs röst.

Efter en konsert med Duke Ellington inför 8 000 åskådare i New Yorks största katedral, skrev The New York Times musikkritiker: ”Hennes röst visade sig vara ett magnifikt Ellingtonsinstrument, rent fullödigt och med både värme och styrka, i båda ändar av ett brett register”.

Hör med vilket sväng Alice Babs sjöng ”Stormy Monday” med ett storband i ryggen.

Alice Babs – Stormy Monday

När Monica Zetterlund spelade in LP:n ”Waltz with Debbie” med pianisten Bill Evans skrev de jazzhistoria. Skivan pressades i 2 000 exemplar. Japanska samlare betalar 5 000 kronor för ett exemplar. Bill Evans hade spelat med Miles Davis. Han ackompanjerade nästan aldrig sångare men ville verkligen spela in med Monica Zetterlund. Hon hade hört honom redan 1959 i New York. Några år senare kom han till Gyllene Cirkeln för att spela och blev presenterad för Monica Zetterlund. Han hade hört den version av ”Waltz for Debby” som hon hade spelat in med svensk text av Beppe Wolgers. Han gillade den och sa OK när Monica Zetterlund bad honom att spela in en skiva med henne.

Skivan spelades in på fyra timmar. I en intervju några år senare sa han att ”en sångerska ska sjunga som Monica Zetterlund”.

Sonya Hedenbratt var en av Sveriges främsta jazzsångerskor under 1900-talet och en stor personlighet i svensk underhållning. ”Låt hjärtat va´ me´” blev hennes signum även om det gällde en sublim jazzballad eller buskis med Sten-Åke Cederhök. Hon spelade i Hasse & Tages revyer, Ingmar Bergmans ”Fanny och Alexander”, i buskisserien ”Jubel i busken” och genom ett pärlband av fina jazznummer.
1951-1956 gjorde hon ett antal jazzinspelningar. Hon arbetade redan från början med Sveriges ledande jazzmusiker. För några år sedan gav Vax Records ut ett album med hennes tidigaste inspelningar från åren 1951-1956.

Hör hur Sonya Hedenbratt sjöng ”Stormy Weather” 1956.

Sonya Hedenbratt – Stormy weather

Vax Records gav också ut ett album med Alice Babs tidigaste radioinspelningar. Hon var bara 16 år gammal men sjöng amerikansk jazz enastående bra, till och med uttalet satt perfekt.

Monica Zetterlund började sjunga jazz i sin pappas band när hon var 14 år och var närmast en rutinerad jazzsångerska vid 16 års ålder. Fotografiet hittade Monica Zetterlund när hon letade material till sin självbiografi ”Hågkomster ur ett dåligt minne”, som Tom Alandh hjälpte henne med. Han hade också gjort en tv-film om Monica Zetterlund.

Filmen ”Monica Zetterlund” med den fantastiska Edda Magnason i huvudrollen skapar just nu ett nytt intresse för Monica Zetterlund. Hör hur Monica Zetterlund sjöng ”Monicas vals”, Bebbe Wolgers text till ”Waltz for Debby”, på skivan ”Waltz for Debby” med Bill Evans vid pianot.

Monica Zetterlund – Monicas vals

Alice Babs, Sonya Hedenbratt och Monica Zetterlund på samma scen är ett svenskt Dream Team. En den svenska jazzens motsvarighet till det Dream Team som uppstod när Elvis Presley, Johnny Cash, Carl Perkins och Jerry Lee Lewis sjöng tillsammans en gång i Sun Studio.

Alice Babs är född 1924 och bor på demensboende. Hon är den enda av de tre stora jazzsångerskorna som lever idag. Sonya Hedenbratt var född 1931 och dog 2001. Monica Zetterlund var född 1937 och dog 2005.