Lycka till med Tåg i Bergslagen, SJ!

I december tar SJ över ansvaret som operatör för Tåg i Bergslagen. De som kör tågen, kollar biljetter och säljer kaffe kommer alltså att vara SJ-anställda. Jag är ju inte någon jätteentusiast för SJ. Men jag hoppas naturligtvis på det bästa.

Under ungefär tio år åkte jag varje dag med Tåg i Bergslagen. Den allra första tiden var det SJ som körde tågen. Sedan blev det Tågkompaniet. Det blev en förändring till det bättre när Tågkompaniet tog över. Men det kan också finnas fördelar med SJ. Till exempel har SJ större möjligheter att svara i telefon och ge upplysningar vid förseningar och inställda tåg på kvällar och  helger.

SJ-chefen säger i dagens NA att målet är att fördubbla antalet resenärer på Tåg i Bergslagen. Det är en god ambition. Och det går nog om SJ verkligen sätter resenären i centrum. Om det blir en försening är det inte ett tekniskt problem, utan problemet är de personer som sitter i tåget.

För några år sedan skulle jag åka till Mjölby med Tåg i Bergslagen/Tågkompaniet.  Tåget blev försenat med någon timma – alltså en försening som inte var särskilt dramatiskt. Men  Tågkompaniet bjöd resenärer på pizza. Vid flera andra tillfällen har Tågkompaniet bjudit på kaffe när det försenade tåget äntligen kommit till stationen. Just nu sitter jag på ett SJ-tåg till Stockholm. Här finns inte ens kaffe i en automat. Det fanns automater för några år sedan, men de krånglade så mycket att de togs bort.

På stationen i Örebro finns en reklamtavla som talar om att 98 procent av Tåg i Bergslagens resenärer mellan Örebro och Gävle är nöjde. 98 procent! Att klarar det blir  en utmaning för SJ. Lycka till!

 

Publicerat av

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *