Regeringen förbjuder pepparkaksgubbar!

Minns ni när en skola i Laxå plockade bort pepparkaksgubbarna ur luciatåget ett år? Det var 2012 och händelsen blev en riksnyhet – uppblåst bortom alla rimliga proportioner.

 

Magnus Betnér nämner händelsen i föreställningen ”En skam för Sverige”. Det och mycket mer, här:

Publicerat av

Evelyn Schreiber

15 reaktioner till “Regeringen förbjuder pepparkaksgubbar!”

  1. Det är hög nivå på ledarbloggen.
    Länka till ett youtube-klipp från 2012.
    Nu vet vi att du gillar Betnér.
    Och?

    Kanske istället berätta om vad NA gjorde för att skapa den nyheten?

    1. Klippet är från 2016. Händelsen i Laxå ägde rum 2012. Klippet är relevant om man ser till den pågående samhällsdebatten. Men det behöver du naturligtvis inte hålla med om.

  2. Ja nu är nivån nere och slår i skiten,det är väldigt allvarligt om inte någon skulle få vara pepparkaksgubbe eller sjunga nationalsången och det är ju det som har hänt på en del platser,sen kan du ju visa Betner när han försöker göra sig lustig över sånt som är allvarligare än vad ni nånsin tror.
    Jag har sett så många tiggare som är höga hus där dom sitter.dom är så höga att dom knappt får ner pantflaskorna i maskinen..inte har tid att pissa , raljerar han,jo det har dom ,men inte på toaletten,och om dom mot förmodan får låna toan,så skiter dom på golvet.
    Tycker du Evelyn att en rektor på en skola ska kunna bestämma om dom får vara pepparkaksgubbe eller att vi inte ska sjunga nationalsången?

    1. På vilket sätt skulle det vara allvarligt? Jag tycker att det är fullt rimligt för en rektor att bestämma det. Vad ditt osympatiska raljerande över tiggare har med saken att göra, är högst oklart.

  3. Började inte allt detta med att en präst i Svenska kyrkan inte ville ha pepparkaksgubbar och tomtar i sin kyrka och att en rektor någonstans inte längre ska ha luciafirande i en kyrka. Dessa historier fick en KD-riksdagsman kännedom om och har då resulterat i en motion. Vad som behandlas i motionen vet jag inte, då jag inte har fått tag på den. Hela soppan hamnade i den främlingsfientliga sajten Exponerat och som vanligt – folk som sympatiserar med denna publikation tror också på vad som står där. Att en regering inte kan besluta om användandet av pepparkaksgubbar torde i normalfallet tillhör allmänbildningen- ska förbud införas måste det till en lagstiftning, vilket är en Riksdagsfråga. Men pepparkaksgubbar kanske är en så allvarlig sak att regeringen utfärdar undantagstillstånd och regerar med dekret – i vart fall är det nog så om man ska tro den mycket vederhäftiga och djupt kunniga främlingsfientliga sajten Exponerat. .

  4. ska bli skönt när det blir tyst i Sverige när alla okorrekta åsikter och ord är och blir förbjudna, är nog inte alltför långt kvar dit tidningar runt om i landet börjar enligt uppgift nu stänga sidor sina med debattinlägg eftersom trollen som man säger tar över mer och mer och det får ju naturligtvis inte förekomma i ett land med någon typ av yttrandefrihet. De där hemska trollen som tycker och skriver fel saker, vad är det för individer och vad pysslar de med i samhället mån tro ?

    1. Vad jag vet så är det bara SD som vill inskränka yttrandefriheten och ta kontrollen över de fria medierna. Det är sannerligen en läskig tanke, men förhoppningsvis kommer inte SD till makten. Vad gäller trollen så är det individer som sprider hat och hot, personpåhopp och rasism.

      1. Jag förstår att du gillar Betnér.
        Det måste bero på hans vältalighet och ordrikedom.
        Journalister och ledarskribenter brukar uppskatta sådant.
        Det brukar ingå i deras jobb.

        Denne man klarade av att svära ungefär varannat ord genom hela klippet.
        Så begåvad och kunnig är han.

        Själv tycket jag att en person som kan svära konstant i fem minuter på en scen är ett misslyckat kulturtroll.
        Du tycker något helt annat.

        1. Helt okej att ifrågasätta hans språkbruk. Men kunde du urskilja något vettigt, kanske till och med lärorikt, mellan svordomarna?

  5. Man kan ju undra lite hur vissa tänker när man i en radioteater om rasism i 30-talets Tyskland måste ta bort ordet "neger", eller N-ordet!? Ska vi börja skriva om historien oxå för att det, gu bevars, kan dyka upp nått ord som känns kränkande? Detta är vår historia, sedan kan man tycka vad man vill om den, och att hålla på att censurera vissa ord, saker m.m. bara för att, då blir det liiite trist. Jag vill ha pepparkaksgubbar, negerbollar och finska pinnar och jag vill kunna se en dokumentär om vår historia utan "biipljud" eller nån förskönande omskrivning för varje känsligt ord.

    1. Jag är glad att du inte känner dig kränkt. Det är toppen. Däremot finns det andra som gör det av orden och exemplen som tar upp. Och själv tänker jag att om andra människor tar illa upp av något, till exempel om det är rasistisk, fördomsfullt och elakt mot dem, så kan det vara schysst av mig att respektera det och faktiskt lyssna på deras känslor. Så viktigt är nämligen inte ordet "negerboll" för mig, att jag är beredd att gå i döden för min rätt att såra andra.

      1. Bra där att du fastnade för just negerboll och helt missade (eller förträngde) det fakto att ordet neger togs bort ur en dokumentär om rasism :). Ska mörkhyade, svarta, vita eller vad vi nu ska kallas skyddas från sanningen om hur det var på 30-talet i t.ex. Tyskland?

        1. Fortfarande: Det är inte dina känslor som är intressanta, eller ens avgörande här. Fråga dem som ordet avser. Kanske är det så att vi kommit längre än just 30-talets Tyskland.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *