Nu krävs nya tag i Flygplatsstyrelsen

Flygplatsstyrelsens ordförande Lena Söderberg (S) avgår. Inte direkt dagens mest överraskande nyhet med tanke på att Stadshusledningen har gripit in och underkänt bolagets avtal för Helsingforstrafiken.

Lite mer överraskande är faktiskt att Nextjet fortsätter med flygningarna trots att Flygplatsbolaget har hävt det ingångna avtalet.

Anders Teljebäck (S) tackar Lena Söderberg (S) för att hon har varit en lojal styrelseordförande. Det kan ha varit problemet, lojalitet snarare än kompetens om flyg och flygplatser kan ha vägt tungt vid tillsättandet.

Nu måste Socialdemokraterna fatta ett beslut som kan bli avgörande för möjligheten att få stopp på det allt större skattestödet till flygplatsen.

De behöver utse en styrelseordförande utifrån andra än politiska överväganden och meriter. Det är inte säkert att en mindre politisk styrelse kan vända trenden och minska underskotten utan neddragningar av verksamhet. Men det är säkert att styrelsen behöver en ny start för att möjligheten ska finnas.

Publicerat av

7 reaktioner till “Nu krävs nya tag i Flygplatsstyrelsen”

  1. Jag tycker att Västerås flygplats viktigaste funktion försvann för länge sedan med Köpenhamnsflyget. Den gav möjlighet till resor till många destinationer via Kastrup och att landa hemma i stället för på Arlanda sent på kvällen. Men det är länge sedan och nu verkar upprätthållandet av flygplatsen mest vara konstgjord andning.

    1. Helsingforsflyget ska, i varje fall enligt en bekant, faktiskt ge liknande möjligheter att flyga vidare, också till Europa.

    2. Jag flög ofta med Köpenhamnsflyget och visst var det bekvämt. Men det fungerade också bra med Arlanda. Planet mellan Västerås och Köpenhamn var dessutom ofta ganska tomt. Redan då tyckte jag att det kändes lite onödigt med en dyr flygplats i Västerås. Med tanke på att man nu inte ens har råd med en anständig äldreomsorg enligt lagkraven känns flygplatsen helt orimlig.

      Allt som framkommit i debattartiklar och insändare visar ju också att det inte tycks finnas någon som helst affärsmässighet i driften. Det verkar snarast vara en synnerligen dyr lekstuga för politiker och tjänstemän som åter visar brist på saklighet och brist på respekt för skattepengarna.

  2. Jag skäms lite för att säga det, men det är faktiskt riktigt underhållande att sitta på första parkett och få ta del av skådespelet runt Västerås flygplats. Det smärtar förstås en del att åskådarbiljetten är ganska dyr…

    Åh, så bra att vi kan flyga till Helsingfors och sedan komma vidare ut i världen till vår slutdestination. Eller, åh så bra om vi kunde flyga till Köpenhamn för att sedan komma vidare. Skulle väl vara hyfsade affärsidéer… om det nu inte var så att vi har Arlanda på mycket närmare avstånd, men det är tydligen ganska svårt att förstå.

    Det är intressant att fundera på vad denna cirkus i sandlådan egentligen beror på. Förmodligen är det väl frågan om någon form av bristande helhetssyn, uppblåsta egon, omdömeslöshet och avsaknad av självkritik.

    Om någon kan redovisa en trovärdig kalkyl på att dessa mycket stora och hela tiden ökande satsningar av skattepengar på Västerås flygplats gynnar Västerås innevånare är jag den förste att försöka ändra uppfattning…

    1. ”Eller, åh så bra om vi kunde flyga till Köpenhamn för att sedan komma vidare.” Missförstå mig rätt, jag ville bara ge personliga erfarenheter av en flygförbindelse som fungerade bra för mig då, jag har på den tiden inte grävt ner mig i flygplatsens ekonomi, den var inte alls lika mycket diskuterad som nu och jag vet inte ett kviddevitt om den var lönsam då eller inte. Arlandas akilleshäl är de torftiga bussförbindelser dit, det är synd att man en gång i tiden gjorde om järnvägen Enköping – Uppsala till en cykelväg. Annars skulle man kunna ta sig smidigt till Arlanda med tåg Vås-Uppsala-Arlanda.

      1. VLT 9:e augusti 2016:

        ”Avtalet som flygplatsen har skrivit med Nextjet är ett tvåårsavtal. Deras anbud pekade på att Nextjet vill ha 72,5 miljoner kronor för att flyga, som SR P4 Västmanland var först med att rapportera om. Nu är avtalet påskrivet men slutsumman är en affärshemlighet och därför sekretessbelagd.”

        Ja, jag har också haft glädje av flyget mellan Västerås och Köpenhamn en gång i tiden, men på lite sikt tror jag att kontakten med Arlanda är rätt väg för Västerås. Vi vill ju vara, och jobbar för att bli, en del av Stockholmsregionen genom att t ex bygga mera motorväg, kämpa med tågförbindelserna etc etc. Varför inte också med flyget?

        Eftersom hemlighetsmakeri och sekretess råder i frågan om vilka affärsförbindelser Västerås kommun, dvs vi skattebetalare och övriga innevånare, ingår runt flygplatsen är det inte helt lätt att bilda sig en klar uppfattning om vad som är rätt eller fel just för stunden. Tyvärr.

        Hur många bussar mellan Västerås och Arlanda kan man t ex upphandla till samma pris som, det hemliga avtalet, med NextJet? Hur skulle kalkylen se ut för ett snabbtåg mellan Västerås och Arlanda/T-Centralen Stockholm?

        Varför är avtalet hemligt? Det måste bero på att någon vill dölja något, det är någon som inte har rent mjöl i påsen. Standardsvaret på den frågan är ofta att detta är en normal affärsöverenskommelse och den är inte offentlig… men nu är det ju så speciellt att jag och många med mig, som skattebetalare i Västerås, faktiskt är riktiga parter i målet. Så hur kan man då rimligen motivera hemlighetsmakeriet? Om det skulle vara ett krav från NextJet är det suspekt,. om det skulle vara ett krav från avtalstecknarna på kommunen är det ändå mera suspekt. Verkligen.

        Varför kör ni, kommunen, inte med öppna kort och transparenta redovisningar?

        Mitt enkla råd och rekommendation är – sluta med tramset och hemlighetsmakeriet – räta på ryggen valda kommunrepresentanter och känn att ni är företrädare för folket i Västerås och inte någon form av förhöjda personer som står över övriga innevånarens förstånd och bildning.

        Känner beslutsfattarna i Västerås att de gör rätt så är det verkligen rimligt att de för sina väljare, och samtliga innevånare, tydligt förklarar fördelarna (och ev risker) med de avtal och den ambition/utveckling som nu på ett något diffust sätt, för oss som betalar, pågår runt flygplatsen.

        Slutligen vill jag säga att jag på inte sätt är emot en flygplats i Västerås i sig. Det finns säkert flera goda skäl som t ex nöjesflyg, ev affärsflyg, utbildning, ev charterflyg, reserv till Arlanda, möjlig ersättning till Bromma etc etc – men alla dessa intressen borde ju stå för sin del av kostnaden för flygplatsen. Ibland är subventioner motiverade men ett synnerligen legitimt och demokratiskt krav är väl ändå att de ska var publika och offentligt motiverade. Eller hur?

        Kanske finns det ändå en alternativ kalkyl som visar att, det skenande, stödet till flygplatsen ändå är till fördel för Västerås skattebetalare och innevånare – men gå då ut och visa det, övertyga oss Västeråsare och vi ska ge er vårt stöd och rösta på er i nästa val. Eller tvärtom!

  3. Jag skulle också gärna vilja se en trovärdig kalkyl som motiverar flygplatsen. Men någon sådan får vi nog aldrig se. Ulf Hedman visar häpnadsväckande siffror i en insändare 14/9:
    ”Insändare: 240 resenärer om dagen – vem tror på det?”
    http://www.vlt.se/opinion/insandare/insandare-240-resenarer-om-dagen-vem-tror-pa-det

    Varje förnuftigt tänkande människa bör ju förstå att det affärsupplägg som visas är helt omöjligt och dömt till stora förluster redan innan start. Såvitt jag vet har ingen ansvarig invänt mot de siffror som Ulf Hedman visar. Jag utgår därmed från att siffrorna stämmer. Ska man skratta eller gråta?

    Det mest bisarra är kanske att det krävs ett omfattande engagemang av privatpersoner med insändare och debattartiklar för att missförhållande av detta slag ska avslöjas.

    Varför har inte medierna avslöjat detta för länge sedan? Istället för kritisk granskning har det visats en positiv bild i nyhetsartiklar, några exempel:
    ”Västerås flygplats vill öka antalet flygningar till det dubbla”
    http://www.vlt.se/vastmanland/vasteras/vasteras-flygplats-vill-oka-antalet-flygningar-till-det-dubbla

    Citat: ”Mälardalen expanderar dock kraftigt och vi ser att allt fler resenärer och flygoperatörer uppfattar Västerås flygplats som ett intressant nav med stor potential. Ett tydligt exempel på detta är trafiken till USA och Kanada via Island som inleddes i maj och redan har visat en stark trend i form av fler passagerare.”

    ”De ska fixa nytt flyg till Västerås”
    http://www.vlt.se/vastmanland/vasteras/de-ska-fixa-nytt-flyg-till-vasteras

    Citat: ”Anders Teljebäck (S) och stadsdirektör Bo Dahllöf håller i spakarna när Västerås flygplats nu ska lyfta. I reskassan har de 25 färska miljoner. […] Kunskapen finns i flygplatsledningen och i flygplatsstyrelsen. […] Styrelsen hanterar inom sig hur de ska göra.”

    Jag ser det som mycket bekymmersamt när läsarna matas med otillräckliga, osakliga, tillrättalagda och ibland direkt felaktiga bilder från politiker, myndigheter och medier.

    Hela vårt samhälle bygger på att människor gör sina jobb och drar sitt strå till stacken. Vi måste kunna lita på våra politiker, myndigheter och medier. Det är omöjligt för övriga medborgare att dels göra sitt eget jobb och sedan också behöva gräva i offentliga verksamheter för att få reda på sanningen.

    Jag ska inte gå in på vård och omsorg i denna kommentar men missförhållandena i flygplatsen är en västanfläkt jämfört med vård och omsorg i Västerås. Även här får läsarna en otillräcklig och felaktig bild i VLTs nyhetsflöde.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *