Flera nyheter i programmet då allsången kör publiklöst

Med tanke på hur 2020 har sett ut hittills så har vi väl någonstans börjat vänja oss vid att saker inte ser riktigt ut som det brukar. Som tv-programmen till exempel. Ikväll hade Allsång på Skansen premiär. Utan publik. Vi tar det igen. Allsång. Utan publik! Kan den ekvationen ens gå ihop?

Med hjälp av några nyheter för årets säsong och lite justeringar har Svt faktiskt lyckats få till det ganska bra trots omständigheterna. Kvällens gästartister Agnes, Jill Johnson & Robin Stjernberg, Newkid samt the Mamas premiäröppnade allsångssäsongen.

Programledaren är densamma liksom signaturmelodin och husbandet. Eller ja… Vi hittar faktiskt två nya ansikten i den sistnämnda. Det är Karl Olandersson på trumpet och Lisa Bodelius på trombon. Om de gästspelar eller är ett bestående inslag i husbandet ska sägas vara osagt. Eftersom deras namn står listat med de andra i eftertexerna så kanske det är så att husbandet har fått tillökning i år.

Nu visade det sig att det att produktionen engagerat ett mindre antal unga människor.  De agerar allsångskör/publik/applådskapare. Gruppen kan inte imitera ett fullsatt jublande Skansen men fick vi i alla fall se lite armviftningar och rörelse till tonerna av signaturmelodin. Ett bra drag i jakten på att få liten del av allsångsstämningen.

Lysande öppningsnummer visar vägen
Något väldigt bra som lyfte programmet i sig var att Sanna Nielsen höll sig positiv. Det gör också att programmet i sig blir både lättsamt, glatt och somrigare. Precis detta berörde Sanna i öppningsnumret där orden ”Empty room” passande nog översatts till ”tomma rum”. Samtidigt panorerar kameran kring programledaren på en tom grusplan. Sekunden senare ökas takten. Sanna vägrar vara finstämd och nedstämd. Det är ändå sommar och nu ska det minsann bli mer peppande! Det tackar vi för. Fyndig text dessutom.

Agnes fortsätter på det positiva spåret genom att bjuda tv-publiken på sin ”goodlife”. Det blev en hel del Agnes under resterande kvällen då hon framförde ytterligare en egen låt samt hyllade Marie Fredriksson i Roxettes ”It must have been love”.

Jill och Robin får skrattanfall
Roligast under kvällen är när Jill Johnson och Robin Stjernberg efter deras countrydoftande duett ledde allsång i bröderna Gärdestads ”Oh vilken härlig dag”. Under en av verserna bryter artisterna ihop av skratt. Det börjar när Robin sjunger om att han försvann in under kjolen, samtidigt som han tittar på Jill. Inte blir det bättre när Jill tar nästa fras och sjunger om HUR hon sprang iväg. Sen var det helt kört för båda.

Har ni inte funderat nämnvärt över texten i denna klassiker så började ni kanske precis fundera på nu hur texten egentligen kom till.

En annan härlig allsång är ”Himlen runt hörnet” där Sanna och Newkid slår sig ner i trappan under allsångsduetten. The Mamas allsångsval Waterloo är riktigt klassiskt. Waterloo visar emellertid att låten tappar mycket som just allsång när det inte är livepublik på plats. Det kommer alltså att krävas att artisterna kan bära fram låten tillsammans med musikerna för att det inte ska bli platt fall eller något åt det hållet.

Sjung med i app
I ett försök att få till den gemenamhetskänslan som programmet vanligtvs brukar leverera så låter man emellertid tv-tittarna vara med interaktivt. Det gör man genom att sjunga med i DUO-appen. Ett urval av användarna klipps sedan in i små rutor placerade ovanför sångtexten. Det må vara ett test och Sanna förvarnade att det här kan gå hur som helst. Utfallet visar sig trots allt bli helt okej och ger bilden av att det här är allsång, med ett nytt grepp.

Ruttad Sanna en av nycklarna
För att summera denna ovanliga allsångspremiär så märks det att Svt har tänkt till och gjort sitt yttersta för att få till ett så bra program som möjligt. Det går av förklarliga skäl inte att få till samma glada, ibland kaotiska stämning som man är van vid, så det får man ha förståelse för. Det blir istället lite som en mix av Allsång på Skansen, Café Norrköping á la 2020 och mellanlandning i green room under en Melodifestival. Konstigt men samtidigt på något sätt lite charmigt.

En stor del i att någon slags uppsluppen sommarstämning ändå lyckas nå fram är samspelet mellan proffset Sanna Nielsen som gör sitt femte år och husbandet som varit med lika länge. Samtliga är ruttade vid det här laget. Samt att Sanna är så naturlig, både mot sina gästartister och mot publiken.

Nästa vecka får Sanna besök av nya artister. Det är åtminstone som vanligt.

Publicerat av

Diana Wikström

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *