Det personliga mötet behövs snart inte. Alla affärsrelationer i din bransch blir digitala.

Nej, nej, det funkar inte så i vår bransch!

Glöm det, det gör det visst det. Det är absolut så att många av dagens affärsrelationer skulle kunna vara mer eller mindre helt digitala. I alla branscher. Det handlar inte om branscher. Det handlar om teknik och dagens moderna påverkare och beslutsfattare.

Okej. Lugn nu. Jag vet. Som företagsutvecklare sitter jag ofta med ägare, marknadsmänniskor, säljare och ledningsgrupper som formligen flyger upp ur stolarna och protesterar högt!

Men är ni inte där nu så kommer ni att behöva vara där om fem, kanske tio år. Det finns väldigt få undantag och sannolikheten att det är just ert företag är rätt liten. Om inte annat så är allt resande för företag i norrland och sverige inte gratis. Inte ens när det gäller tiden…

Som företag behöver man idag inte träffa sina kunder personligen. I varje fall inte för att utveckla och underhålla en relation. Det är alldeles för traditionellt tänkt. Den digitala relationen är mycket mera precis och flexibel när det kommer till innehåll och tid.

Kan man tekniken vet man att redan nu finns det otroligt många och användarvänliga mjukvaror som löser det som det personliga mötet annars kan ge.

Tänker du att för vissa typer av möten behöver man komma ut och träffa kunden, se deras verksamhet osv har du säkert rätt. Men släpp just dessa möten just nu.

Jag pratar om de möten som går ut på att utveckla eller underhålla en relation. Jag säger att fyra av fem, kanske nio av tio, av dessa möten kan hanteras digitalt.

Frågar vi kunderna är framtidens möten tidseffektiva och utvecklande. Och fyller man den digitala relationen med rätt innehåll så har den alla förutsättningar att vara mycket mera i linje med de förväntningar som många kunder har för att egentligen vara beredd att lägga tid.

Okej. Vad är då lösningen…

Det jag menar är att de företag som skapar digitala mötesplatser, genomför digitala events och visningar, gör digitala presentationer av det man erbjuder, har en fast plats (snygg bakgrund, bra ljud, mm mm) för säljare som vill genomföra digitala personliga möten mm mm kommer att kunna utveckla och underhålla många flera relationer till mycket lägre kostnader än de företag som ska fortsätta och köra på som vanligt.

Sedan är det väl självklart att man behöver ses ibland, kanske framförallt i början av en relation. Och i samband med viktiga faser i relationen, eller i samband med viktiga affärer. Men inte annars.

Jag vet, jag utmanar och ligger på gränsen i denna blogg. Men sanningen är sanningen och eftersom jag är specialiserad inom ämnet är det min uppgift att kliva på lite extra.

Med fokus på Mera Affärer!

Jonas Ulander

 

 

Publicerat av

Jonas Ulander

Jonas Ulander

Jonas Ulander har arbetat med relationer och affärer i 25 år. Som anställd och egen företagare. Idag i rollen som uppskattad och drivande företagsutvecklare på intäktssidan. Med en bas som Certifierad Affärsarkitekt och Processledare inom marknad och försäljning, och med erfarenhet från en mix av strategiska och operativa roller fokuserar Jonas på att hjälpa företag att göra Mera Affärer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *