Fyra (sälj)processer som är nyckeln till ert företags organiska tillväxt

Många vill uppnå det men det är inte alla som lyckas. Organisk tillväxt.

Att sälja mera. Till flera kunder. Och för den delen också till redan köpande kunder. Nyförsäljning. En växande kundbas.

Framgångsformeln är inte enkel, i min värld stavas den Effektiva säljprocesser. Det går att få ut minst den dubbla effekten (kundkontakter) med bra genomtänkta processer. Det säger jag med båda fötterna i verkligheten, som säljutvecklare och processledare inom marknad och sälj.

Det finns några nyckelprocesser som kommer att avgöra hur ett företag lyckas med sin organiska tillväxt. Jag har sett det i många bolag, som anställd och som konsult.

Det handlar om att skapa en effektiv mix av aktiviteter med rätt tidsintervall i sin 1) nykundsbearbetning, och 2) breddningsprocess på befintliga kunder. Det är bara då vi kan dra nytta av mereffekter och minneseffekter i vår bearbetning. Det företag som inte har en genomtänkt plan och klör på volley kommer inte att lyckas.

Sedan handlar väldigt mycket om att ha rätt 3) intern kommunikationsprocess, att ta in nya kunder med nya behov och förväntningar är inte enkelt. Mycket besvärligare än att fortsätta att jobba med de befintliga kunderna. Här kan det bli slitningar som förlamar fokus från nyförsäljningen.

Slutligen, 4) offertprocessen. Det sägs (undersökningar) att en bra offertprocess kan dubbla hitraten på offerterna. Det betyder att är vi bättre än konkurrenterna på att ställa frågor innan, under och efter en offertprocess kommer vi att ha mycket större möjlighet att vinna affärer.

För egen del arbetar jag med detta varje dag. I både små och stora bolag. Så för mig är det solklart – att vässa säljprocesserna är snabbaste vägen till ökad försäljning.

Som vanligt så delar jag gärna med mig av kunskapen. Tveka inte att höra av dig.

Med fokus på Mera Affärer!

Publicerat av

Jonas Ulander

Jonas Ulander

Jonas Ulander har arbetat med relationer och affärer i 25 år. Som anställd och egen företagare. Idag i rollen som uppskattad och drivande företagsutvecklare på intäktssidan. Med en bas som Certifierad Affärsarkitekt och Processledare inom marknad och försäljning, och med erfarenhet från en mix av strategiska och operativa roller fokuserar Jonas på att hjälpa företag att göra Mera Affärer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *