Tillväxtresan del 2 – Att navigera i din bransch

Dags att kliva in i en ny vecka. Och för många är det huvudet rakt in i tumlaren (efter en skön semester) som gäller.

I Tillväxtresan del 2 är det bransch och angreppssätt som är i fokus. Nästa vecka börjar vi gå djupare i faser och metoder.

Jag vet inte vilken bransch just du befinner dig i men vi ser flera företag än någonsin som simmar i ”röda havet” med svag lönsamhet och tuff konkurrens. En syrefattig och blodig verklighet där skuggorna från hajjarna (konkurrenterna) är ständigt närvarande och bara väntar på felbeslut och skadade relationer.

Att välja fel strategi är som att ta fel avfart på en större trafikled i en av världens huvudstäder. Man hamnar fel och förlorar kontrollen.

I din bransch precis som i många andra finns det inte utrymme för felkörningar. Upp med blicken. Koll på vägen. Tydligare navigering.

Det händer så otroligt mycket från vecka till vecka och månad till månad att det går aldrig att släppa fokus. Och samtidigt går det inte heller att hålla på att ändra alla planer hela tiden. Det gäller att ha ett arbetssätt som hanterar dessa snabba rörelser.

Ett av mina egna tydligaste exempel är från när jag hade ett uppdrag i ganska stort svenskt bolag och vi i säljledningen skiljdes åt på fredagen med strategin klar för kommande period. Och veckan efter klev största  konkurrenten ut med ett klart vassare erbjudande än vårt! Vi hann inte ens sätta oss i båten innan nästa våg sköljde över oss. Och en vecka senare satt vi i samma rum igen. 

I dagens snabbrörliga och utvecklingsdrivna marknader behöver affärsutvecklingen därför mötas i det som ofta ses som varandras motsats. Strukturerad och Dynamisk affärsutveckling. Strukturerad och metodisk på ena sidan. Dynamisk och flexibel på den andra.

Det är en balansgång och det handlar om olika arbetssätt i olika faser. Det ställer höga krav på ledning och medarbetare att fokusera och driva framåt.

Många företag blir tyvärr för statiska och låsta i sitt arbete. Och man klarar inte av att möta vardagens snabba vågor av förändringar.

Bloggserien Tillväxtresan tar upp går in på djupet i båda perspektiven. Det strukturerade och det dynamiska. Och du får steg för steg kunskap om tre faser och femton steg som bär resan framåt.

Nästa vecka startar vi på allvar. Då fördjupar vi oss i den del som är Strukturerad och metodisk. Du får konkreta tips kring metoder mm.

# Tillväxtresan 3 – Om strukturerad metodisk affärsutveckling

 

Publicerat av

Jonas Ulander

Jonas Ulander

Jonas Ulander har arbetat med relationer och affärer i 25 år. Som anställd och egen företagare. Idag i rollen som uppskattad och drivande företagsutvecklare på intäktssidan. Med en bas som Certifierad Affärsarkitekt och Processledare inom marknad och försäljning, och med erfarenhet från en mix av strategiska och operativa roller fokuserar Jonas på att hjälpa företag att göra Mera Affärer.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *