Liberalerna måste fatta att mobilitet kräver omfördelning av gaturum!

Patrik Jämtvall(L) slår ett slag för bilens framkomlighet i ett blogginlägg han inleder med ”jag är inte cykelhatare”. Det stämmer säkert. Men det Jämtvall(L) måste förstå är att vi måste ta av bilisters utrymme och ge till andra trafikanter för att skapa en bättre framkomlighet och mobilitet i en växande stad.

De senaste veckorna har jag träffat flera familjer som ska skaffa lastcykel och göra sig av med en bil. De har till skillnad från Jämtvall(L) förstått att framtidens Örebro kräver förändrade resvanor. De tänker cykla till jobbet, förskolan och mataffären istället för att ta bilen dessa korta sträckor inne i stan. Den största oron handlar inte om vad som händer när det regnar eller när snön kommer, utan om de och deras barn kommer ta sig hem hela när de cyklar genom stan.

Säkrare framkomlighet för cyklister och de här barnfamiljerna kräver att vi omfördelar stadsrummet. Att vi smalnar av vissa gator för att uppmuntra ökad cykeltrafik genom tryggare cykelvägar.

Superbussar i Malmö. Bild: News Øresund, Malmö, Sweden

På samma sätt behöver vi införa bussgator på flera trafikleder i stan för att förbättra framkomligheten för busstrafiken. Detta är den kanske viktigaste poängen med de superbussar som vi i miljöpartiet föreslår. Vill vi locka fler att åka buss måste vi sänka restiden och det kräver att bussar får företräde och mer utrymme än idag. Återigen är det ensamkommande bilister som måste ge vika och dela sitt utrymme.

Patrik Jämtvall(L) som vill stoppa dessa satsningar och som skriver att han vill ha en helt annan politik har glömt att tänka på följande:

1. En växande stad får trafikinfarkt om inte fler väljer bort bilen
Varje år växer Örebro med omkring 2000 nya invånare. Skulle de välja bilen i samma utsträckning som andra Örebroare får vi en stadigt ökande biltrafik som ska rymmas på gator och vägar. Men gatorna och vägarna blir inte bredare i takt med att staden växer. I centrum är det dessutom omöjligt att bredda vägar för att tillgodose ökad bilism utan att riva husen vi bor i.

Om inte fler och fler Örebroare väljer bort bilen när staden växer kommer köerna bli längre. Så den politik Liberalerna och Patrik Jämtvall(L) föreslår kommer försämra framkomligheten.

2. Förarlösa bilar och taxitjänster som UBER är inte lösningen
Forskning har visat att tjänster som UBER där folk enkelt kan boka skjuts/taxi ökar människors resande med bil. Och att det ofta är människor som annars skulle resa med kollektiva färdmedel som istället hamnar i bilar. På samma sätt riskerar även självkörande bilar att vara ineffektivt utan en större trafikomställning där allt fler väljer bort den egna bilen.

Med andra ord ger dessa mobilitetslösningar endast fördelar om vi förändrat de flesta Örebroarnas resvanor. Så att radikalt många fler Örebroare ställer sin egna bil hemma. Men det förutsätter att vi utöver förarlösa bilar och taxitjänster också har satsat på snabbare, kapacitetsstarka och attraktiva bussar, satsat på hyrcyklar och trygga cykelstråk.

3. Gator hindrar inte ambulanser och brandbilars framkomlighet, bilar gör det!
Det är viktigt att ta in att det största problemet för framkomlighet i stan är bilar. Det är bilar som bildar köer. Det är bilar som står ivägen när räddningstjänst eller ambulanser måste komma fram. Vill vi förbättra framkomligheten för uttryckningsfordon är svaret inte bredare gator, utan färre bilar som står ivägen.

4. Parkeringarna har inte blivit färre i city.
Det finns ingen parkeringsbrist i Örebro. Det har heller inte blivit färre parkeringsplatser. Däremot ser vi att fler parkeringar hamnar i parkeringsgarage eller i parkeringshus för att använda marken effektivare. Det säger sig dessutom självt att det är bättre att förvara bilar på höjden än i bredd om vi vill vara sparsamma med yta.

Det är uppenbart att Jag och Patrik Jämtvall(L) inte delar mening om hur vi ska skapa bättre framkomlighet för alla trafikanter i ett växande Örebro. Däremot delar jag verkligen den vision som Jämtvall(L) skriver om. En framtid där vi är fria att välja för stunden vilket transportslag som passar oss och där vi är riktigt mobila. En framtid där du är fri att ta superbussen på morgonen. Kan trampa iväg på en hyrcykel under lunchen, och ta en bilpoolsbil för att köra lite större grejer hem på eftermiddagen. Allt utan att behöva leta en parkeringsplats att förvara bilen på. Utan att behöva oroa oss hur cykeln ska komma hem.

Moderaternas egna identitetspolitik: attackerar genuspedagogik och normkritik

Moderaterna som själva ofta säger att det är dags att göra upp med identitetspolitiken har nu hamnat där själva. Nu går de till attack på genuspedagogik och normkritik i skolan för att det känns bra och bekräftar den egna väljarbasen. Men utspelet visar att de inte förstår vad genuspedagogik är.

Det är moderaterna i Staffanstorp som i sin annonskampanj inför valet blottar Moderaternas inställning till och missförstånd om genuspedagogik. Här kommer några skäl till varför de har fel.


Barn lär sig av att vara trygga i skolan

Att bekämpa sexism och sexuella trakasserier är helt avgörande för att byggs trygga skolmiljöer. Trygga skolmiljöer är avgörande för att elever ska kunna fokusera på lärandet.

Killar halkar efter i skolan
Det är ingen slump att killar inte hänger med i undervisningen. Det handlar om förväntningar, en idé om att allt annat både är viktigare och coolare än att plugga. Att arbeta med jämställdhet är att arbeta för att killar både kan, får och vill lära sig.

Psykiska ohälsa bland unga tjejer är en epidemi
Den psykiska ohälsan bryter ner en generation, de omöjliga prestationskraven hindrar lärande. Att stärka elevhälsan, och stärka lärare i att kunna möta tjejers framtidsoro på ett bra sätt är konkreta verktyg för att eleverna ska kunna sätta lärandet i centrum.

Ungas yrkesval begränsas av förväntningar
Sverige har fortfarande en starkt könssegregerad arbetsmarknad. Unga hindras i sina val av förväntningar på vad man ska göra utifrån ens kön. Det begränsar människor och halverar ofta rekryteringsbasen till sådant som industrin, förskolan och vården. Alltså hindrar det människors frihet – och Sveriges ekonomiska utveckling. En bra studie- och yrkesvägledning kan bredda ungas framtidsvägar.

Genuspedagogik och kunskap inte motsatser
Pedagogik som ser genus och bygger jämställdhet står inte emot kunskaper. Tvärtom. Det är en förutsättning för att unga ska få bygga ett liv med frihet, egenmakt, lärande – och gedigna kunskaper.

Skolan behövs för att bryta upp stereotypa könsroller
Kvinnor tjänar fortfarande mindre än män. Tjejer lär sig acceptera våld. Killar fostras in i attityder som ursäktar snarare än förändrar beteenden. Sverige är fortfarande inte ett jämställt land. Detta måste vi ändra på. Då spelar skolan stor roll.

 

Här kan du läsa mer varför vi vill utmana stereotypa könsroller i skola och förskola: http://orebro2030.se/suggestion/utmana-stereotypa-konsroller-i-skola-och-forskola/

Barnen behöver få mer skugga!

Torka och extremt varma somrar är något som kommer bli vanligare. Vi behöver plantera mer grönt på förskolans gårdar så barnen inte drabbas av solsting eller bränner sig.  Idag så saknar många förskolegårdar tillräckligt med skugga och skydd från skadlig UV-strålning. Det är därför vi i MP går till val på grönare skolgårdar!

Att bränna sig i solen som barn kan ge cancer senare i livet
Vi vet att barn är särskilt känsliga för sol. Deras hy är tunn och de bränner sig lätt. Något som kan få konsekvenser för framtiden. Hudcancer ökar redan idag stadigt till följd av våra solvanor. 90% av all hudcancer orsakas av för mycket UV-strålning. Men det är faktiskt så att var femte svensk ettåring har bränt sig i solen. Och att bränna sig som barn ökar risker för hudcancer senare i livet.

Barnen behöver mer skugga!
Med mer träd, buskar och annan växtlighet kan vi halvera UV-exponeringen som barnen utsätt för. Lekplatser med mer växtlighet ger skugga och skydd från den brännande solen. Men barnens lekplatser blir även roligare och mer spännande bland växter, pinnar och stenar!

Miljöpartiet vill förbättra barnens lekmiljöer, framförallt i förskolan. Det är särskilt viktigt under sommarhalvåret då framtiden kommer innebära mer torka och extremhetta. Då kommer barnen behöva mer skydd från solen. Men även på lekplatser och skolgårdar behövs mer grönska och skugga.

Många förskolor saknar tillräckligt med solskydd
På många förskolegårdar har det varit varmt som en öken denna sommar. Barn som leker på gårdar med asfaltsplättar eller där grönska saknas har blivit jättevarma. De har haft lättare att bränna sig om det saknats mycket träd och skugga.

På flera nybyggda förskolor har träden varit så små att de inte ger någon skugga. Kommunen har kommit på väldigt sent att solsegel behöver sättas upp. Trots extra insatser så är gårdarna varma och det saknas skugga och platser att svalka sig på för barnen.

Större träd och krav på mer skugga behövs!
Vi måste göra något åt bristen på solskydd för barnen. När vi anlägger nya gårdar på förskolor och skolor bör vuxna träd planteras in. Även snabbväxande träd och vildare buskar kan vara alternativ för att skapa ljummiga och skuggigare miljöer i värmen. Ett nytt krav på att halva himlen ska vara täckt av växtlighet bör införas när vi planerar nya förskolor!

 

Vi gröna går till val på grönare och skuggigare skolgårdar. Vi tror att utelek och rörelse är viktigt. Därför måste barnen kunna leka utomhus även på sommaren, utan att bränna sig eller få solsting!

Här kan du läsa mer om hur vi vill främja utelek och gröna skolgårdar: http://orebro2030.se/suggestion/framja-utomhuspedagogik-och-grona-skolgardar/

Högern väljer statligt subventionerade köksrenoveringar framför bättre hälsa hos äldre

Flera borgerliga partier ondgör sig över att det införts ett stöd för elfordon och elcyklar. De använder även de fruktansvärde skogs- och terrängbränderna som nu rasar för att ställa elcyklar mot brandflyg. (Brandflyg som de aldrig ens själva velat köpa in tidigare). Attackerna på elcyklarna är uppenbart brandhett just nu. De flesta högerdebattörer påstår dessutom felaktigt att bidrag till elcyklar bara gynnar storstadsbor. Frågan är varför de är emot något som har så stora positiva samhällsekonomiska effekter. Men däremot gärna vill ge folk statligt stöd att renovera sina kök genom ROT? Varför inte finansiera brandflyg med dessa statliga pengar!

Elcyklar gör att äldre cyklar mer och längre upp i åldrarna!
Det finns mycket att vinna på att fler äldre skaffar sig en el-cykel. Tack vare elmotorn får de lite extra hjälp i backar eller när det är tungt att trampa. Därför kommer fler äldre att ha en aktiv livsstil ytterligare ett par år och få en bättre hälsa. Att vår åldrande befolkning håller sig frisk och aktiv längre är oerhört bra, och inte minst lönsamt för samhället i stort.

El-lastcyklar göra att barnfamiljer kan ställa bilen!
Det statliga stödet kan även användas för att skaffa lastcyklar med elmotor. För många småbarnsfamiljer har det nu blivit mer överkomligt att skaffa en el-lastcykel för att skjutsa barnen till förskola och skola. Att fler ställer bilen har återigen positiva hälsoeffekter för den som rör sig mer, men det blir även mindre avgaser och partiklar som är bra för andras hälsa. Det förbättrar framkomligheten i städer och minskar vår gemensamma klimatpåverkan. Allt detta måste vi dra av på prislappen vid en jämförelse med andra statliga subventioner.

Elcyklar inte bara för de i storstäder!
När vi tittar närmre på vilka som skaffar elcyklar så är det inte främst i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö som stödet används för att köpa elcyklar. Tittar vi på de tio kommuner som ligger i topp med flest godkända ansökningar för elcykelpremien så ser det ut såhär:

  • Falkenberg
  • Halmstad
  • Laholm
  • Båstad
  • Höganäs
  • Ängelholm
  • Ystad
  • Linköping
  • Gotland

Staffanstorp

Så tro inte på de borgerliga politiker som påstår att detta endast är en satsning på de i storstäder! De har uppenbart inte koll på hur det ser ut i verkligheten!

Varför inte välja bort statligt subventionerade köksrenoveringar?
Genom ROT-avdraget, som alliansen kämpat för att utöka, så kan människor nu få statligt stöd för att anlita hantverkare för att piffa till köket. Det sätter ju visserligen människor i arbete och bidrar till lite tillväxt. Men det är inte alls samma positiva samhällsekonomiska kalkyl som elcyklar bidrar med. För många borgerliga debattörer verkar det vara självklart att statliga pengar ska kunna gå till nya kök, men alltså inte till elcyklar för äldre.

Det går inte säga annat än att högern är helt orimlig i sina attacker på elcykelbidraget. Det är absurt att ställa elcyklar mot brandflyg! Det är dessutom så oerhört tydligt att dessa brandflyg blev viktiga först när bränderna började mitt i valrörelsen. Att de inte skäms för sin populism! Nej, bättre att stoppa köksrenoveringarna om brandflyg ska köpas in!

Moderaterna har fel, ensamkommandelagen kommer få effekt och ge unga en ny chans!

I två uppmärksammade domar från Malmö och Stockholm har den nya ensamkommandelagen ogiltigförklarats. Rättsprocessen är ännu inte över och båda domarna kommer sannolikt att överklagas, och med stor sannolikhet ändras i Migrationsöverdomstolen. Så de drygt 9000 ensamkommande ungdomar som lagen berör kommer då kunna få en ny chans att studera och därefter jobba för att slutligen få ett uppehållstillstånd!

M gör politik av pågående rättsprocess för att locka SD-väljare
Att rättsprocessen inte är över och att domarna kommer ändras har dock inte hindrat Moderaterna från att göra politik av det hela. De har ju varit motståndare till lagen hela tiden och har velat vara hårda mot dessa ungdomar i syfte att få SD-väljare. Men det är förvånande att M som tidigare velat framstå som ett parti som sätter lag och rätt har så lite förståelse och respekt för rättsprocesser. De triumferar nu högljutt på två ungdomars avslag. Avslag som dessutom med stor sannolikhet kommer ändras när de överklagas. När rättsprocessen är över, och domarna ändrade, kommer det även visa sig att Moderaterna har haft helt fel i sin populistiska kritik.

Sänkta identiteskrav är förenligt med Schengensamarbetet
En bärande del i kritiken mot ensamkommandelagen är att den inte skulle vara förenlig med andra lagar och internationella förpliktelser. Med andra ord att Schengensamarbetet, som erbjuder passfrihet mellan länderna, inte skulle tillåta att de ensamkommande får stanna trots att de har svårt att få tag i pass eller identitetskort. Men sanningen är den att såväl Tyskland som Norge har liknande lagstiftning som Sverige nu infört. De är båda med i Schengensamarbetet. Då lagstiftning om sänkt identitetskrav varit förenligt med Schengensamarbetet i dessa länder så bör det vara så även här.

Två av tre nämndemän från SD
När migrationsdomstolen i Malmö fattade beslut att ogiltigförklara ensamkommandelagen så var två av de tre nämndemännen tillsatta av Sverigedemokraterna. Så det är inte osannolikt att det hela rör sig om en hel del politisk obstruktion inom domstolen. Det gör det extra vanskligt för Moderaterna som drar på stora växlar hur domstolen fattade beslut. Det visar dessutom på vad som sker när rasister väljs in i folkvalda församlingar och till att bemanna våra domstolar.

Det är också olyckligt att Migrationsverket att pausat all handläggning kring ensamkommandelagen. Det är många ungdomar som nu svävar i limbo om de får stanna och fortsätta sina studier efter sommarlovet. Men även det är ett tecken på att migrationsverket väntar in ett överklagande i Migrationsöverdomstolen. Så till skillnad från Moderaterna vet de att saken ännu inte är avgjord.

Det brutna Miljöpartiet finns inte längre kvar.

Efter helgens kongress i Västerås är det så tydligt att hela partiet är redo för valrörelse. När jag pratat med andra miljöpartister från olika delar av Sverige säger de samma sak. De vill ut och möta människor och väljare. De flesta som varit ute och kampanjat de senaste veckorna har samma intryck som jag själv – människor är otroligt positiva. Det arbete vi gjort i regeringen och som nu börjar märkas är uppskattat. Det är en slående kontrast mot när en läser på internet eller i media. Det är dessa möten som kommer vara vår styrka. Det är i samtalen med Örebroare och andra väljare som vi kommer värva röster. Det är så vi får ett starkt mandat att fortsätta det samhällsbygge och den omställning som vi påbörjat.

Miljöpartiets språkrör Isabella Lövin håller tal till kongressen.

Isabella Lövin sa det väldigt klokt i sitt tal till kongressen att vår viktigaste roll denna valrörelse blir att grönmåla framtiden. Det finns alldeles för många partier som just nu tävlar i att svartmåla Sverige. De spär på rädslor och oro hos människor för att de inte har svaren och politiken för att skapa hopp och framtidstro. Då är det vårt ansvar att måla upp visionerna och vilka beslut som krävs för att komma dit.

Miljöpartiets roll är att stoppa NEJ-sägarna!
Men det är oroväckande att andra partier, framförallt Moderaterna, gör allt för att stoppa de viktiga reformer som vi drivit fram. Det är tydligt att det är de och andra partier som är NEJ-sägarna. Det går inte längre att beskylla Miljöpartiet för att vara bakåtsträvare och stoppkloss. Det är en roll som framförallt Moderaterna nu tagit över när de vill riva upp flygskatten, stoppa höghastighetståg och hindra städer att inrätta miljözoner för bättre luft.

Jag tror att Miljöpartiet kommer att göra ett bra val. Allt fler ser de avtryck som Miljöpartiet gjort i regeringen och uppskattar de reformer och lagförslag som vi drivit fram. Elcykelpremien, flygskatten, klimatlagen och samtyckeslag är bara några få av allt vi drivit igenom. Många längtar efter mer och vill rösta på ett parti som pratar om framtiden och vart vi ska som samhälle.

Jag är redo att jobba stenhårt för att människor även ska inse att det är #nu det gäller. Ska vi forma framtiden måste vi börja #härochnu. Omställningen vi behöver sker inte av sig själv. Den kommer inte att ske av sig självt, och framförallt inte om de som svartmålar och som säger nej får styra.

På tal om visioner för framtiden.
Här kan du läsa mer om våra visioner för Örebro!

Inget barn ska riskera livet i trafiken!

Miljöpartiet vill se ett nationellt mål om att alla 12 åringar ska kunna cykla säkert till skolan. Att kunna ta sig runt själv är viktigt för att barn ska få frihet och bli självständiga individer. Att fler barn cyklar är viktigt för deras hälsa och fostrar dem till att bli goda trafikanter. Men det är en lång väg kvar för att alla barn ska kunna cykla utan att riskera livet. Det behövs politiska beslut och pengar för att nå dit.

Är 12 åringar verkligen mogna att cykla själva?
Barns mognad är flitigt diskuterat och mer specifikt när det är lämpligt för barn att cykla själva. Barns mognad och att cykla i trafik lyfts ofta upp av de som är kritiska till satsningar på barnvänligare trafikmiljöer och att fler barn ska cykla. Barns mognad är en viktig diskussion, men det är framförallt föräldrarna som måste avgöra. Det är de som känner sitt barn bäst, som vet om hen kan behärska cykeln och är van vid cykelvägen. Från all forskning som finns vet vi att mognad är en faktor, men att den allra viktigaste är trygga cykelvägar.

Även för mogna barn med trafikvett så är otrygga trafikmiljöer just otrygga. Det är här vi som politiker kan ta ansvar för att fler trafikmiljöer ska bli barnvänliga. Staden måste helt enkelt planeras och byggas för barn.

Du som förälder avgör om det blir tryggare eller farligare
All forskning visar att det blir säkrare för barn i trafiken om det är fler som cyklar. Ensam är utsatt, men i grupp är det tryggare. Andra trafikanter tar större hänsyn i miljöer med många cyklister. Dessutom lär sig barnen genom att se hur andra tar sig fram i trafiken.

Det är här du som förälder och vuxen kan göra skillnad. Om fler av oss tar oss fram med cykel kommer det bli tryggare för barn att göra detsamma! Du kan även fungera som en viktig förebild som fostrar unga till trygga trafikanter.

På samma sätt ser vi idag ett växande problem där fler väljer att skjutsa sina barn för att det känns farligt. Eller av stress eller bekvämlighet. Då blir det ännu farligare för de barn som cyklar. Det skapas en ond cirkel där fler bilar vid skolor gör att andras barn inte får cykla då föräldrarna känner oro för den otrygga trafikmiljön som du bidrar till. Du har makt att vara med och bryta denna onda cirkel.

Så det finns saker vi kan göra som privatpersoner. Men allt kan vi inte göra själva. Till sist handlar det om att de där trygga cykelvägarna måste byggas. Det är därför det behövs politiker som jobbar för barnvänlig trafikplanering!

 

Socialdemokraternas svek mot utsatta barn

Papperslösa barn som går hungriga eller fryser ska inte kunna få mat eller en värmande jacka, kommunerna ska förbjudas från att ge barnen hjälp. Är ett förslag när Socialdemokraterna presenterar sina hårdare nypor mot flyktingar. Med sin strängare migrationspolitik kommer barn till papperslösa straffas för sina föräldrars val. Något de omöjligt kan påverka.

Jag har som de flesta andra svårt att förstå vad det är för mytomspunnen ”svensk modell” som Socialdemokraterna vill utveckla. (Den verkar innehålla allt och inget). Det blir ännu svårare att förstå att den här svenska modellen utvecklas av att inte ge mat till barn som är hungriga. Jag har svårt att förstå hur Sverige blir bättre när barn som lever under fruktansvärt svåra förhållanden inte ska få stöd till mat eller en vinterjacka när de fryser.

Om dessa rättigheter till papperslösa är en kostnad vi orimligt har råd med, är sannolikt nästa steg att förbjuda skola och sjukvård för dessa barn. Jag är stolt att leva i ett land där vi ger barn oavsett bakgrund dessa rättigheter och denna trygghet. Men jag bävar för den dag då Socialdemokraterna och andra partier vill riva sönder detta. Det vore inte osannolikt då vård och skola för papperslösa barn är rättighetsreformer som är långt mer kostsamma.

Man undrar ju, vart är egentligen Socialdemokratin som står upp för den svage?

*Det ska tilläggas att det idag är väldigt få kommuner som ger bistånd till papperslösa familjer. Det handlar om en tolkning av socialtjänstlagen, där vissa kommuner anser att bara medborgare ska få rättigheter. Samtidigt som andra tolkar det som att alla människor och framförallt barn som är i behov inom kommunen ska få stöd. Stockholm Stad och Malmö är två kommuner som valt att göra en generösare tolkning för att utsatta barns situation ska göras något drägligare. Så det föreligger inget tvång idag, så det är knappast stora kostnader som får kommunerna och välfärden att rämna. Däremot bör fler kommuner, framförallt Örebro, göra som Malmö och Stockholm.

Sörman(C) lever i förnekelse om övergreppen vid Marieberg

Socialtjänstens fältare har länge varnat för stök, fylla och sexuella övergrepp som sker ute vid Marieberg på helgerna. Media rapporterar nu att en våldtäkt och ytterligare ett våldtäktsförsök ska ha skett där i helgen. Och någonstans måste det vara nog!

Ansvarigt kommunalråd Per Åke Sörman(C) intervjuas av P4 Örebro, och slår sig för bröstet kring att han fört dialog med ungdomar med bil och epa som intresse. Det gör mig förbannad. Sörman verkar gå i tron att hans försök att organisera ”bilburen ungdom” och få dem att starta en förening kommer förbättra situationen. Samtidigt som fältassistenter återigen larmar föräldrar om situationen och ber dem se det som sker med egna ögon.

Övergreppen är det verkliga problemet!

Sanningen är att inget har skett för att komma tillrätta med läget i Marieberg. Det är en miljö där framförallt unga tjejer riskerar att fara riktigt illa och utsätts för sexuella övergrepp. Det finns andra problem med stök och fylla också. Men just övergreppen är enligt mig det allvarligast som gör att vi som vuxna och som politiker måste agera.

Det är lätt att tro att Sörman inte ens ser problemet. Att helgerna i Marieberg med alkohol, fordon och låg vuxennärvaro blivit en miljö där övergrepp ofta sker. I stort sett varje helg. Uppenbart försöker Sörman nu lösa helt fel problem. Det är de som utsätts för övergrepp som vi måste ha för ögonen, och jobba förebyggande för att det inte ska få ske igen.

Jag har absolut inga problem med dialog, och tycker rent generellt att alla ungdomar bör starta eller gå med i en förening. Men det är banne mig inte lösningen för att komma till rätta med de övergrepp som sker i en miljö som är väldigt otrygg för många ungdomar.

400 000 onödiga prylar

Lei Gao / CC-BY-SA-3.0

På grund av den nya avgiften som Postnord tar för paket från Kina ligger 400 000 paket på Postnords lager här i länet och väntar på att skickas tillbaka. 75 kronor

tar Postnord numera för paket från Kina som tidigare varit helt fria från svensk moms och andra avgifter.

De som köpt varorna tycker uppenbart inte att de är värda 75kr i avgift för att få dem levererade. Det går såklart att diskutera denna avgift och vad som är en rimlig kostnad. Men slutsatsen jag drar är att det ligger 400 000 onödiga prylar i ett lager som nu ska skickas tillbaka till Kina.

Vi vet att vi har en alldeles för hög konsumtion idag. Lagom till påsken hade vi Örebroare och svenskar generellt använt upp årets andel av jordens resurser. Eller se det såhär; skulle alla i hela världen leva och konsumera som oss så behövs fyra jordklot. Vi vet också att den snabbast växande branschen i Sverige idag är magasinering och lager. Vi svenskar har alltså så mycket prylar att vi måste betala någon för att förvara dem åt oss för att vi inte har plats nog hemma.

Frågan vi måste ställa oss är om det är rimligt att vi beställer massa småsaker från andra sidan jorden och får dem levererade med flyg. Prylar som uppenbart inte är värda ytterligare 75 kronor för sortering och utdelning här i Sverige.

Jag har förstås också fyndat någon liten grej på ebay eller aliexpress. Men jag har svårt att se den nya avgiften som ett straff. Jag tror att jag och många med mig nu kommer att göra klokare val och känna efter en extra gång om det jag beställer verkligen är nödvändigt. Redan idag finns det webbshoppar där små och få fynd kan samlas ihop så de kan skickas tillsammans. Istället för som ofta annars, varje pryl flyger i ett eget paket. På så sätt kommer Postnords nya avgift kännas mycket mindre.

Bäst av allt är förstås om vi blir bättre att låna eller hyra saker. Varför köpa eget när en kan se till att kunna få tillgång till det en behöver, just när en behöver det. Då slipper vi ju lösa förvaringen med ett hyrlager.