Helt rätt att tänka nytt efter att raceday gått back

Årets upplaga av Örebro Raceday gick inte runt utan gör en halv miljon i minusresultat rapporterar P4 Örebro. Även handeln i city har lyfte en oro för minskade intäkter till följd av evenemanget. Nu öppnar Örebrokompaniets VD, Christer Wilén, för att hitta helt nya sätt att locka besökare:

Vi måste tänka nytt till 2018. Göra något helt annat som sticker ut ännu mer än Örebro race day 2014 och 2016.

Trots allt en liten kostnad i jämförelse med annat
Först och främst tycker jag inte en halv miljon är en särskilt stor kostnad i jämförelse med andra arrangemang kommunen är med och sponsrar eller betalar för. Helt klart är det önskvärt att arrangemang går runt och betalas helt av sponsorer eller besökare. Men ibland kostar det att genomföra stora evenemang. OpenArt och O helga natt är två sådana exempel där kommunen redan från början räknar med att gå in med pengar för att det alls ska bli av. Att Örebrokompaniet försöker få alla sina evenemang att gå ihop utan att bolaget eller kommunen ska gå in med extra pengar är väldigt bra.

Siffror om hur handeln påverkas ska tas med en nypa salt
City handeln har som sagt gått ut med att de förlorat 8 miljoner i minskade intäkter till följd av evenemanget. Jag har sett Björn Sundin förhålla sig lite frågande till dessa siffror när han konfronterats kring detta.

Dock verkar det vara ett selektivt förhållningssätt. När OpenArt 2015 redovisades så spred kommunledningen själva att hela 180 000 ”unika” besökare ska ha gett 242 miljoner i intäkter till följd av arrangemanget. Enligt mig är det värt att hålla sig lika kritisk till såväl kommunens fantastiska siffror som cityhandelns mer dystra. Den exakta nyttan med eller kostnaden av saker och ting är väldigt svår att beräkna. Men det duger inte att välja och vraka vid tillfälle.

Bra att blicka framåt
Trots att eventet inte egentligen var så dyrt och trots att förlusten för cityhandeln förmodligen ska tas med en nypa salt är det klokt att blicka framåt. Att Örebrokompaniet själva verkar vilja tänka om inför framtiden är klokt.

En anledning att Raceday inte riktigt lyfter är förmodligen att det inte räcker med att samla en massa människor för att det ska bli folkfest. Besökarna behöver också känna delaktighet och att de får ut något av det som sker.

Mitt främsta inspel är därför att vi behöver stärka deltagarkulturen. Att vi helt enkelt satsar på fler event där Örebroarna får vara med och delta. Där är förra veckans zombielopp genom Örebro ett bra exempel. Samma sak med Open Art DIY (Do It Yourself)  där ungdomar mellan 15-20 som är intresserade för kreativt skapande fick skapa konst.

Jag kan såklart ha missuppfattat Örebrokompaniets budskap, men för mig betyder tänka nytt just tänka nytt.

 

racedayBtw gjorde jag ett studiebesök under raceday, läs mer om vad jag tyckte här

 

 

Publicerat av

Niclas Persson

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *