Sjukt bra rabatt gör livet lättare för oss utan bil

Regeringen har gjort en rejäl satsning för oss som bor i stan. Vi som har behov av att transportera grejer och barn, men som är bilfria. Genom att satsa på en rabatt på hela 25% vid köp av elcyklar och lastcyklar blir det ett självklart alternativ.

Själv har jag en länge tid gått i tankarna att skaffa en lastcykel. Jag har förkovrat mig på nätet och testat vänner och bekantas olika cyklar. Det har känts bra, som ett riktigt alternativ. Det är såklart möjligt att skjutsa barn och grejer i en cykelkärra och skaffa en elcykel. För egen del har jag dock fastnat för en lastcykel för smidighetens skull. (Faktiskt precis en sådan som Finansmarknadsminister Per Bolund cyklar på bilden)

Finansmarknadsminister Per Bolund och Miljöpartiets språkrör Isabella Lövin på el-cykeltur utanför Rosenbad.

När regeringen i veckan gick ut med sitt besked om att budgeten innehåller satsning på elcyklar blev beslutet ännu mer enkelt. En lastcykel med elmotor kostar sådär 20-30 000kr. Och det är ju en ganska stor investering som gjort mig lite tveksam. Med regeringens nya aviserade rabatt skulle jag få hjälp med mellan 5000 och 7000kr. Det är verkligen politik som märks i plånboken.

Lastcyklar börjar märkas av allt mer i Örebro. De finns nu här i stan i olika former och storlekar. Samtidigt som det nu blir billigare att skaffa en egen så måste vi politiker se till att det finns infrastruktur för dem. Idag saknas det på många håll bra parkeringsmöjligheter och sätt att låsa fast dem säkert. Många cykelparkeringar är anpassade efter ”vanliga” cyklar. Vi behöver se till att familjer som transporterar sig till förskola och fritidsaktiviteter kan låsa fast sin cykelkärra eller lastcykel tryggt (och gärna torrt!).

Vi måste fortsätta diskutera om trafiken och hur vi tar oss runt i Örebro. Egen bil är inte svaret för alla, vi är många Örebroare som rör oss på andra sätt. Ett hållbart samhälle kräver att vi underlättar för fler trafikslag. Att vi satsar på mobilitet där vi kan välja och vraka mellan kollektivtrafik, cykel eller bilpool. Därför måste det bli billigare, säkrare och bekvämare att cykla. Framförallt för barnfamiljer, och särskilt till och från förskolan. En rabatt på lastcyklar och elcyklar är en bra start, men vi har bara börjat!

Publicerat av

Niclas Persson

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *