Hijabuppropet väcker viktig debatt

Måndag 19 augusti klockan 13.15
Sociala medier fylls just nu av bilder på kvinnor med slöja. Anledningen är hijabuppropet där många i dag väljer att bära slöja för att stödja muslimska kvinnor.
Inte oväntat får hijabuppropet kritik.
Det viktigaste är att det väcks debatt.
Hur man ser på hijabuppropet hänger uppenbarligen ihop med hur man ser på slöja för muslimska kvinnor. Tvistefrågan är om man vill normalisera slöjan eller om man anser att den utgör ett förtryck för kvinnor.
– Vi kände att vi var tvungna att göra något eftersom ingen annan reagerade, säger asylrätssaktivisten Foujan Rouzbeh, till Aftonbladet.
– Jag blir förbannad. Vad håller de på med? säger muslimska feministiska debattören Hanna Gadban till samma tidning.

Bakgrunden är våldet och trakasserierna mot muslimska kvinnor. I helgen slogs en muslimsk gravid kvinna medvetslös i Farsta, vilket Dagens Nyheter skriver om här.
I Umeå blev nyligen också en kvinna med slöja attackerad. Hon fick hjälp av Umeåbon Kent Johnsson, vilket VK skriver om här.
Västerbottens-Kurirens chefredaktör Ingvar Näslund skriver i dag en krönika i VK om rasismens ansikte i vardagens Umeå.
”Ingen utom en försökte stoppa trakasserierna av en ung kvinna mitt i lunchrusningen i Umeå. Är vi så fega?” skriver Näslund.

Vardagsrasismen som Ingvar Näslund ser i Umeå finns i hela Sverige. Kvinnor med slöja förlöjligas och trakasseras. Det förutsätts att de är förtryckta.
Är en kvinna i slöja förtryckt? Ja, garanterat i vissa fall – precis som även kvinnor utan slöja är förtryckta i vissa fall. Däremot är förstås inte alla kvinnor som väljer att bära slöja förtryckta.
Hijabuppropet, som jag tolkar det, är ett upprop för allas rätt att klä sig som de vill. Ingen ska utsättas för trakasserier eller diskriminering på grund av sin klädsel eller religion.
– De som själva bär hijab anser inte att det är ett förtryckarredskap. Ska andra ha rätt att komma och slå fast vad som är förtryckande för dem? De som är kritiska till uppropet: det här är vårt sätt. Ni kan gärna göra något annat, men gör något, säger Foujan Rouzbeh till Aftonbladet.
Hanna Gadban, feministisk muslimsk debattör, är kritiskt till hijabuppropet.
– Det är löjligt. Jag blev arg och förbannad i går när jag läste om det. Många mejlade mig. Vad håller de på med? Vad pågår i Sverige? Det här befäster rasism, och gynnar dem som redan tar avstånd från islam och slöja, säger hon till Aftonbladet.

Åsikterna går som sagt isär. Jag tror att det i grunden är bra. Det leder nämligen till debatt och debatt är just vad som krävs för att förhoppningsvis bryta mönstret.
Dessutom tycker jag om Foujan Rouzbehs uttalande. ”Det är är vårt sätt. Ni kan göra något annat, men gör något.”
Så sant.
Det viktiga är att agera. Det gör Foujan Rouzbeh och många med henne. Det bör hyllas.

 

Publicerat av

Daniel Nordström

5 reaktioner till “Hijabuppropet väcker viktig debatt”

  1. Så var det dags att döma i förväg igen. Som vanligt helt Ok om det påstådda offret är muslim och den påstådda gärningsmannen är vit.

    När jag hörde det här första gången kände jag instinktivt att det var påhittat. Ingenting jag hört sen dess har fått mig att ändra åsikt. Bra att polisen hittat DNA så de kan bevisa att, enligt ett vittne, hennes man är skyldig.

    Du har helt fel om att en debatt ska ha väckts, det är två debatter och ingen är ny.

    Den så kallade debatten om förtrycket och diskrimineringen av kvinnor i hijab är inte ny bland journalister och politiker. ”Debatten” består mest av ryggdunk mellan likasinnade och internt spridande av fördomar. Några konkreta bevis för påståendet behöver de inte, de vet redan allt.

    Den andra debatten handlar om mest om den första gruppen, om deras okunnighet, uppenbara vinklingar, förvanskningar och direkta lögner. Samt indignation över hur lätt det är för en politisk organisation att sprida lögner så länge den passar in journalisternas fördomar.

  2. ”De som själva bär slöja, anser inte att de är förtryckta.” Hur kan du påstå något sådant. Massor av kvinnor/flickor tvingas att bära slöja. Är de inte förtryckta? Är du inte lite enkelspårig? Fundamentalisterna skrattar gott nu när de återigen lyckats i sin bakåtsträvan. Titta på foton från skolstarten på olika håll i Sverige. I åtskilliga av dem ser du flickor från första klass och uppåt bära slöja. Tror du de gör det av fri vilja. Normalt är det ju så att barn inte vill skilja sig från ”mängden”. Bekämpningen av förtryck är på väg att bli dess motsats när människor ilar iväg utan att tänka.

  3. @olle ljungbeck: Jag vet inte riktigt hur du läser det jag skriver. Uppenbarligen blandar du i vilket fall ihop citat med det jag skriver.
    ”De som själva bär slöja anser inte att det är ett förtryckarredskap” är ett citat från Foujan Rouzbeh.
    Så här skriver jag i texten:
    ”Är en kvinna i slöja förtryckt? Ja, garanterat i vissa fall – precis som även kvinnor utan slöja är förtryckta i vissa fall. Däremot är förstås inte alla kvinnor som väljer att bära slöja förtryckta.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *