Därför publiceras SD:s annons

Fredag 13 september klockan 19.15
En införd annons i en tidning är egentligen inte den reklam Sverigedemokraterna vill ha.
Partiet vill ha stoppade annonser. På så sätt kan SD fortsätta att påstå att partiet är mobbat av media i ett försök att vinna sympatier.
Jag har åtminstone svårt att tolka situationen på annat sätt.
Dagens Media skriver i dag att Sverigedemokraterna hävdar att partiet är utsatt för en annonsbojkott inför kyrkovalet på söndag.
Martin Kinnunen, kommunikationsansvarig för Sverigedemokraterna, säger att det är ett stort avbräck att SD:s annonser refuseras av ett antal tidningar.
– Det är väldigt tråkigt. Vi har lagt mycket pengar på det här men det verkar som att man bedömer våra annonser annorlunda än andra partiers, säger han till Dagens Media.
I själva verket är det nog precis så här Sverigedemokraterna vill ha det. Högerextrema partier har i regel en strategi där de försöker vinna sympatier genom att framställa sig själva som offer.
Så även i detta fall.
– Jag är helt övertygad om att det är ett uttänkt drag. Det är ju deras grej att påstå att de blir censurerade och att alla ska tycka synd om dem, säger Länstidningen Södertäljes utgivare Anna Levin till Dagens Media.
Jag tror att hon har helt rätt.

I morgondagens upplaga av Arbetarbladet kommer en annons av Sverigedemokraterna att publiceras. Den annons Arbetarbladet publiceras stoppas av till exempel Norra Skåne.
Annonsen har texten: ”Kyrkoskatten bekostar i dag reklamkampanjer för ökad invandring och anställning av imamer.”
– Annonserar man hos oss ska det vara korrekt information i annonserna. För det första finns det ingen kyrkoskatt längre, Sverigedemokraterna har blandat ihop begreppen.    Dessutom har kyrkoavgiften, mig veterligen, aldrig använts till reklam för ökad invandring, säger Norra Skånes utgivare Mimmi Bernfalk till Dagens Media om varför hon stoppar annonsen.
Jag håller med henne om att annonsen har ett absurt påstående.
Jag finner trots det ingen anledning att stoppa den. Budskapet får stå för Sverigedemokraterna. Budskapet i annonsen går inte över gränsen för det som kan publiceras i Arbetarbladet.
Jag gillar inte budskapet i Sverigedemokraternas annons, men även det jag inte gillar måste få publiceras i Arbetarbladet så länge inte budskapet passerar gränsen för de etiska grundprinciperna.
Därför publicerar vi annonsen i morgondagens tidning.

Publicerat av

Daniel Nordström

2 reaktioner till “Därför publiceras SD:s annons”

  1. Det är väl också en medveten strategi med din härskarteknik ”Dubbel Bestraffning”: om SD får in sin annons har de ändå helt fel budskap, om de inte får in annonsen är de jäkla gnällspikar. Hur de än gör så kan de inte göra rätt enligt dig. Här är listan: Barometern Blekinge Läns Tidning Hallandsposten Helsingborgs Dagblad Karlshamns Allehanda Kristianstadsbladet Laholms Tidning Landskronaposten Länstidningen Södertälje Nordvästra Skånes Tidningar Norra Skåne Nyheterna Nynäshamns Posten Oskarshamns-Tidningen Smålandsposten Sydöstran Sölvesborgs-Tidningen Trelleborgs Allehanda Ystads Allehanda Östran.

  2. Jag tror inte att SD vill ha stoppade annonser, jag tror att de vill bli rättvist behandlade och tror på sitt budskap. Det är dock lätt att förstå att de anser sig bli orättvist behandlade av media, ty exemplen är många och detta är nog en av de största faktorerna till att de växt så snabbt. Vad gäller annonstexten så kan det väl vara förlåtet att kalla kyrkoavgift för kyrkoskatt, det är ju så folk kallar den. Sedan har det hänt att man med denna bekostat anställning av imaner, så det är ett sant påstående. Om kyrkoskatten använts till att bekosta reklamkampanjer för ökad invandring är nog en tolkningsfråga, men min gissning att det visst går att hitta fall som mycket väl kan tolkas så.
    Givet detta så kan man säga att partiet utsatts för en annonsbojkott från en hel hoper av tidningar, och då får man också erkänna att vi har ett demokratiproblem.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *