Lokal journalistik är avgörande

Fredag 11 oktober klockan 19.35
Fem helt tomma inledningssidor. Det mötte tidningsläsarna i Norrbotten förra lördagen. Allt var en gemensam kampanj från Norrbottens-Kuriren och NSD. De båda tidningarna kommer inom kort att ta betalt för allt innehåll på sina respektive tidningssajter. Därför har de tidningarna drivit en kampanj för att läsarna ska förstå varför tidningarna inte längre kan släppa sin journalistik gratis. Kampanjens syfte har också varit att betona vikten av mångfald, en fri press och lokal journalistik.
Jag gillar tidningarna i Norrbottens kampanj. Den situation på mediemarknaden som de båda chefredaktörerna , Mats Ehnbom på Norrbottens-Kuriren och Kalle Sandhammar, NSD, på ett föredömligt transparent sätt visar upp är inte på något sätt unik för Norrbotten. Situationen är densamma i hela landet.
I princip varje tidningsföretag i landet funderar på framtida betalningsmodeller på nätet. Somliga är redan igång. Arbetarbladet med flera är i startgroparna. Det är så dags nu, tycker säkert somliga och jag kan förstå den synpunkten. Kanske borde tidningsföretagen ha tänkt på detta för länge sedan. Samtidigt måste man komma ihåg att förutsättningarna har förändrats över tid.

Det är möjligt att tidningsläsarna var redo att betala för nyheter även digitalt redan för 15 år sedan, men jag tror inte det. Numera är den största delen av befolkningen betydligt mer digital och det som främst har förändrat vårt digitala beteende är inte datorerna. Det är mobiltelefonerna. Via mobiltelefonen skickar vi meddelanden, läser våra mejl och nyheter. Vi lyssnar på musik, poddar och radio, tittar på tv och filmer, gör våra bankärenden, boka biljetter och mycket annat. Att vi då och då dessutom ringer telefonsamtal med mobiltelefonen har mer eller mindre blivit sekundärt. Det nya mediebeteendet har lett fram till en ny förståelse för digitala betaltjänster.

Förutsättningarna för tidningsbranschen har också förändrats i takt med de fallande pappersupplagorna. När upplagorna var starkare hade starka mediehus råd att släppa allt material fritt på nätet. Så ser det inte ut längre. Det är ett faktum att pappersupplagorna långsamt går ner i hela västvärlden och därmed minskar också tidningsföretagens intäkter.
Därför sker nu en stor förändring inom tidningsföretagen. Jag vill påstå att det är den största förändringen i vår över 100 år gamla historia. För drygt en vecka sedan kom tidningarna i Gävle ut med det första numret av sina respektive omgjorda papperstidningar. Parallellt med detta gör vi stora digitala satsningar och ser över våra framtida affärsmodeller. Vi för också intensiva diskussioner kring hur vår journalistik på bästa sätt ska vara relevant även i ett mer digitalt samhälle.

År 2013 har det aldrig varit så enkelt att få information. Min övertygelse är att den lokala, trovärdiga journalistiken från medier som har ansvariga utgivare trots det aldrig har varit viktigare än den är nu och den är lika viktig oavsett publiceringskanal. En fri press och god lokal journalistik är helt enkelt en nödvändighet i en demokrati.

Jag säger som USA:s tredje president Thomas Jefferson (1762-1826):
”Vår frihet hänger på pressens yttrandefrihet och kan inte begränsas utan att gå förlorad.”

Publicerat av

Daniel Nordström

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *