Friman väljer en feg väg

Rektorn Marko Friman vill införa totalförbud mot mobiltelefoner. Det är en feg väg.

Måndag 11 november klockan 05.30
Perslundaskolans rektor Marko Friman säger att han vill väcka debatt.
Det är bra.
Han säger också att han vill väcka debatt, eftersom han vill ge eleverna möjlighet till att tänka själva.
Frågan är varför han då inte ger den möjligheten?
Arbetarbladet skriver i dag om Marko Friman. Han är rektor på Perslundaskolan i Ockelbo. Han föreslår nu ett totalförbud mot mobilanvändning i skolan. Elevernas mobiltelefoner ska, enligt förslaget, antingen lämnas hemma eller i skåpen.
– Jag vill väcka debatt och ge eleverna en möjlighet till att tänka själva, säger han till Arbetarbladet.
Han säger att han önskar att det inte skulle behövas regler, men att det tyvärr behövs.
– Det är tråkigt när elever inte fixar målen på grund av störande moment och mobilen är ett problem, säger han.
Friman hävdar också att det förekommer att elever filmar andra elever som uppfattar det som kränkande.
– Det är inget stort problem men vi måste minimera riskerna. Vissa ser det som kollektiv bestraffning men så är det inte, säger han.
Jo. Kollektiv bestraffning är precis vad det handlar om och det är förståeligt att eleverna i Perslundaskolan inte alls gillar förslaget.
– Ingen vill att mobilerna ska förbjudas helt i skolan. Förslaget kommer aldrig att gå igenom för han har inte rätt att göra så, säger elevrådsrepresentanten Alva Stark.

Även om jag förstår vad Marko Friman är ute efter anser jag att han begår ett generalfel.
Han säger att han vill få eleverna att tänka själva. Han säger också att det inte handlar om en kollektiv bestraffning, men det han föreslår säger motsatsen.
Mobiltelefoner ska inte förekomma under lektionstid, eftersom det stör koncentrationen. Det är lika självklart som att det är fel med ett totalt förbud.
Om människor ska kunna tänka själva på bästa sätt måste detta uppmuntras. Ett förbud tar bort all möjlighet till eget tänkande.
Att föreslå ett förbud är därför att göra det alldeles lätt för sig och dessutom att sätta sig själv i en mycket svår sits.
Istället för att införa förbud bör skolledningen göra sin läxa när det gäller värdegrundsarbete och föra diskussioner om attityder och beteende och om hur och när mobiltelefonerna bäst ska användas.
Det hjälper eleverna att tänka själva och ger dem bäst förutsättningar i skolan och inför framtiden.
Förbud kväver kreativiteten och ger enbart en negativ bild av skolan.
En skola och en rektor bör inte välja en feg väg som eliminierar elevernas möjlighet att tänka själva.

Publicerat av

Daniel Nordström

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *