Du som läsare är en vinnare

Fredag 15 november klockan 18.10
När jag är ute och pratar om Arbetarbladet, medier och journalistik med människor i olika sammanhang får jag ofta samma fråga: Hur länge kommer papperstidningen att finnas kvar? Jag svarar i regel alltid samma sak: Det avgör våra läsare. Jag har ingen aning och det är heller inte en fråga jag fokuserar på.
Papperstidningen är bara en av våra publiceringskanaler och är inte synonym med Arbetarbladets fortlevnad. Papperstidningen avgör inte framtiden. Det som avgör är att vi fortsätter att leverera stark lokal journalistik – oavsett publiceringsform.
Somliga förstår svaret, andra blir förvånade. En del tycker till och med att jag verkar oroväckande likgiltig, med tanke på människors förändrade medievanor. Ja, det är ett faktum att pappersupplagorna går ner, men det är långt ifrån kris för journalistiken. Gävle är en stark tidningsmarknad.
Gävle har två bra morgontidningar som ges ut sju dagar i veckan och dessutom den pigga gratistidningen Mitt Gävle, med utgivning en dag i veckan. Arbetarbladet och Gefle Dagblad är dessutom relativt jämnstarka upplagemässigt och i antal unika besökare på respektive sajt. Så är inte fallet i de allra flesta andra städer i Sverige. I regel är scenariot att det endast finns en tidning, eller i bästa fall en stark tidning och en betydligt svagare och mindre tidning med kraftigt begränsade resurser.

Arbetarbladet har därför ett mycket gott utgångsläge. Trots det sitter vi inte stilla. Vi bedriver ett ständigt pågående förändringsarbete med journalistiken och framtiden i fokus. Det är helt enkelt en nödvändighet. Utvecklingen går framåt och människors mediemönster förändras i takt med den. Därför är det en självklarhet att vi som medieföretag också ska förändras.
Arbetarbladet har en stolt 111 år lång tradition som förmedlare av lokal journalistik i Gästrikland och norra Uppland. Det arvet för vi nu in en ny tidsålder. Arbetarbladet och Gefle Dagblad tillhör en av Sveriges ledande mediekoncerner, MittMedia. Med start i januari 2014 lanserar nu MittMedia nya erbjudanden på alla lokala marknader, så även i Gävle för Arbetarbladets och Gefle Dagblads läsare.
Nästa år kommer våra prenumeranter att få betydligt bättre och fler erbjudanden att välja emellan, vilket du kan läsa om i denna artikel.
Den stora skillnaden jämfört med nu är att varje prenumerant från och med nästa år själv kan bestämma hur den bäst vill konsumera Arbetarbladets journalistik. Vill du ha papperstidningen hem i brevlådan sju dagar i veckan får du det. Vill du ha tidningen enbart på helger och våra digitala erbjudanden under resten av veckan har du den möjligheten, precis som om du endast vill nyttja våra digitala tjänster. Alla möjligheter finns i de fyra paket, Komplett, Helg, Digital och Surf som vi lanserar under nästa år.

Arbetarbladet kommer att fortsätta att satsa på den lokala journalistiken i alla våra olika publiceringskanaler. Under det kommande året kommer vi att kunna bjuda dig som läsare betydligt bättre möjligheter. Häng med på resan. Som prenumerant är du en vinnare.

Jag säger som den brittiske konservative politikern Harold Macmillan (1894-1986), mannen som var Storbritanniens premiärminister åren 1957-1963:
”Vi ska använda det förflutna som en språngbräda, inte som en soffa.”

I detta blogginlägg svarar jag på de frågor som läsarna ställt om våra nya prenumerationspaket.

Publicerat av

Daniel Nordström

4 reaktioner till “Du som läsare är en vinnare”

    1. @Marko: Våra nya prenumerationspaket gäller från årsskiftet. Alla prenumeranter kommer att få mer information bland annat via brev hem. Jag rekommenderar dig att se vad vi erbjuder innan du fattar ditt beslut.

      1. Tack för infot !! Vi har redan beslutat oss , det blir ingen tidning för oss nå mer ! Liknar mest som tv-licensen ! Och pris höjning är i det mesta laget för oss , det är inte värt det ! Hade det varit enbart tidnigen enbart i pappersform , utan nå digital dinge dong , och kraftiga höjningen så hade vi blivit kvar . Ni lyssnar inte på oss läsare , så tyvärr får ni gå den ”Hårda” vägen istället .

  1. Jag vet att det inte är någon större idé att anföra mot att det inte enbart går att välja enbart papperstidning framledes. Har förstått att många valt att säga upp prenumerationen pga detta. Jag är nyfiken på att få veta om det finns ngn gräns där ni ser att allt för många säger upp prenumerationen med anledning av att välja enbart papperstidning inte längre kommer att medges. Vad har ni för motiv mer än att det digitala är framtiden och omöjliggör enbart pappersalternativet? Om jag vill köpa en ny bil avgör jag vilken modell , inredning bilen har. Detta gäller även för andra slags köp. Till exempel Tv. dator, kläder etc. Har ännu inte tagit ställning om att behålla eller säga upp prenumerationen. Att skiljas från en god vän som tidningen är efter ca 55 – 60 år känns svårt men kan bli fallet. Anser att AB blivit sämre. Mer veckotidningsskvallrig.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *