Journalistiken har ingen kris

Niklas Wikegård var gäst i det senaste programmet av vårt uppskattade tv-program Hockeysurr med Daniel ”Sasse” Sandström.

Fredag 6 december klockan 13.55
Det fanns en tid när människor enbart läste sina lokala nyheter i papperstidningen. De såg enbart tablålagda tv-program och de lyssnade endast exakt den tid när radioprogram sändes. Det fanns också journalister som enbart arbetade med papperstidningen, eller enbart med tv eller radio. Den tiden är förbi sedan länge. I dag är det ingen större skillnad mellan en journalist på en tidning eller på tv. En journalist år 2013 både skriver och gör tv oavsett vilken redaktion den arbetar på.
Allt detta är en naturlig del av det förändrade medielandskapet. Människor konsumerar numera nyheter på ett helt nytt sätt. Kloka redaktioner ställer därför om och finns i alla de kanaler som läsarna, tittarna och lyssnarnav vill konsumera nyheterna i.
När denna diskussion tas upp brukar det alltid ältas om krisen för papperstidningen eller papperstidningsdöden. Det är ett välkänt faktum att tidningsföretagens pappersupplagor går ner, men det innebär inte per automatik att det är kris för tidningsföretagens journalistik. Ny teknik och utveckling öppnar nämligen helt nya möjligheter.

Dessutom innebär medieförändringen inte att det enbart är tidningsföretagen som måste förändras. Den så kallade tidningskrisen slår lika mycket mot radio och tv, som också tappar sina traditionella konsumenter. Allt färre tittar på tablålagd tv. Allt färre lyssnar på tablålagd radio. Konsumenterna vill istället använda medier när de själva önskar – inte när programmen sänds. Faktum är att Aftonbladet TV redan nu har fler tittare än SVT Play. Och vilken är den största tv-kanalen bland de svenska tittarna? Jo, det är Youtube med en räckvidd på 24 procent bland svenskar i åldrarna 16-99 år.

Till och med ett så populärt tv-program som Solsidan i TV4 tappar tittare i det linjära tablålagda tv-utbudet. På nätet ökar dock antalet tittare av programmet markant. Trenden är med andra ord tydlig. I dag är tv på nätet större än det är i det traditionella tv-utbudet.
De tidningsföretag som inte förändras kommer inte att överleva i framtiden. De som förstår vikten av förändring har alla förutsättningar. Papperstidningen är ännu viktig, men den är på nedåtgående. Mediebranschen ser också en stagnation när det gäller webbtrafiken. Den stora ökningen av trafik sker via surfplattor och mobiler.

Arbetarbladet och Mittmedia gör nu en stor tv-satsning. Ta bara vårt hockeyprogram Hockeysurr, med Daniel ”Sasse” Sandström som programledare, som exempel. Hittills har programmet lockat kända gäster som Foppa Forsberg, Markus Näslund och Niklas Wikegård. Vi gör också sändningar där vi till exempel sänder bandymatcher live.

Om några månader är det OS. TV-bolagen har slagits om rättigheterna, precis som det brukar vara när handlar om Premier League och SHL varje säsong. Om några år kan det mycket väl vara så att Aftonbladet, Mittmedia eller något annat tidningsföretag äger alla sändningsrättigheter till OS eller SHL. De framåtsyftande tidningsföretagen behöver inte prata om kris eller död. Public Service och tv-bolagen har ofta betydligt större anledning att känna oro.

För övrigt säger jag som en av mina favoriter, skådespelaren John Cleese (född 1939):
”Man behöver inte vara Dalai Lama för att berätta för folk att livet handlar om förändring.”

Publicerat av

Daniel Nordström

En kommentar till “Journalistiken har ingen kris”

  1. Vet inte om det är rätt att säga att journalistiken har kris, men klart är att media har en trovärdighetskris. För inte så länge sedan talades det ofta om svenskarnas växande politikerförakt, men nu är det istället många som ifrågasätter medias rapportering. Det betyder inte att den måste vara osann utan det räcker med att den upplevs som ensidigt vinklad för att förtroendet ska undergrävas och på sikt förverkas.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *