Tidningar är mer än papper

I det senaste avsnittet av Hockeysurr möter Daniel Sandström hockeyprofilen Leif Boork. Daniel Sandström är en rutinerad sportjournalist. Under alla år har han skrivit. Nu gör han tv.

Fredag 17 januari klockan 15.05
Daniel ”Sasse” Sandström är ett lysande exempel. Han är ett levande bevis på den stora förändring som tidningsbranschen befinner sig i. Daniel Sandström är en rutinerad sportjournalist, verksam på Arbetarbladets och Gefle Dagblads gemensamma sportredaktion. Under hela sin karriär har han varit skrivande reporter. Han har ännu samma arbetsplats. Trots det är han numera programledare i tv på heltid.
När jag själv började i tidningsbranschen under andra halvan av 80-talet var det en tydlig skillnad mellan reportrar på tidningar och reportrar i tv eller radio. Då hade varje media endast en publiceringskanal. Tidningsreportrarna skrev enbart för papperstidningarna. Tv-reportrarna gjorde enbart tv och radioreportrarna gjorde enbart radioinslag. Dessa skillnader har suddats ut. Numera är det ingen större skillnad mellan reportrarna. Tidningsreportrar gör tv. Tv-reportrar skriver nyhetstexter. Tidningsbranschen, tv och radio är numera på samma arena.

Allt detta är en spännande och helt nödvändig utveckling. De nya möjligheterna som inte minst de smarta mobiltelefonerna ger har inneburit att majoriteten har börjat konsumera medier på ett helt nytt sätt. Förändrade mediemönster kräver förändringar och detta gäller för alla medier, inte bara tidningsbranschen som har vikande upplagor på papperstidningen. Även tv och radio måste förändra sina arbetssätt.
När man pratar om tv tänker de flesta på traditionell tablålagd tv i våra tv-apparater. Likväl som att många numera hellre läser tidningarnas nyheter digitalt än via papper tittar vi också på tv på ett nytt sätt. En relativt färsk rapport från MMS, som mäter och analyserar konsumtion av tv och rörlig bild, visar att traditionell tablålagd tv kraftigt tappar tittare.

Den tv-kanal som har störst räckvidd i åldrarna 16-99 år är inte SVT eller TV4. Det är Youtube. Undersökningen visar också tidningsbranschens framgångar på tv-området. Aftonbladet TV har till exempel fler tittare än SVT Play. I det fallet slår alltså en tidning SVT – i kampen om tv-tittare. Det är en fascinerande utveckling.
Även Arbetarbladet och den koncern vi tillhör, MittMedia, gör stora tv-satsningar. I det fallet använder jag återigen Daniel ”Sasse” Sandström som exempel. Sedan hockeysäsongen drog igång med SHL i höstas har han varit framgångsrik programledare i det allt mer uppskattade tv-programmet ”Hockeysurr, som sänds på arbetarbladet.se och MittMedias övriga sajter.
Hittills har programmet lockat stjärngäster som Peter ”Foppa” Forsberg, Markus Näslund, Nicklas Lidström, Leif Boork, Niklas Wikegård, Leif Strömberg, Michael Sundlöv, Tommy Salo och Ove Molin. Det är med andra ord riktigt stora hockeyprofiler som exakt alla tv-program vill ha. I samtal med Daniel Sandström har de gett öppenhjärtiga intervjuer som har citerats flitigt i andra medier, inte minst Expressen och Aftonbladet.

När det pratas om tidningsbranschens kris måste man komma ihåg att en tidning numera är så mycket mer än papper. De tidningsföretag som blickar framåt och fokuserar på möjligheterna istället för problemen har alla chanser att lyckas bra även i framtiden. Tv och radio, och då främst Public Service, har i många stycken betydligt större anledning att känna sig fundersamma.

Jag säger som den danske författaren, arkitekten och formgivaren Poul Henningsen (1894-1967):
”Framtiden kommer av sig själv, framsteget gör det inte.”

Publicerat av

Daniel Nordström

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *