Grävande journalistik är avgörande

Fredag 21 mars klockan 12.30
Klickjournalistik. Det är ett förhatligt ord inom journalistiken. Främst är det hatat av en del journalister som vill hävda att allt var bättre förr, innan den digitala tidsåldern då det endast fanns en papperstidning som publicerades en gång per dygn och när tv enbart var tv och när radio enbart gjorde radio på fasta sändningstider.
Dessa debattörer brukar ofta föra fram argumentet att de digitala plattformarna har gjort journalistiken förslappad. Numera anses mediechefer enbart jaga antalet klick på artiklarna på sajterna. Kontentan sägs därför bli att den undersökande och kvalitativa journalistiken blir allt mindre viktig.
Jag håller inte med. Det finns nämligen ingen motsättning mellan så kallad klickjournalistik och kvalitativ journalistik. Det behöver inte finnas ett varken eller.

En del av de artiklar som fått höga besökssiffror på arbetarbladet.se är korta notiser som tagit någon minut för reportern att skriva. En av dessa klassiker som vi brukar lyfta fram på redaktionen har rubriken ”Onanerade i liten blå bil.” Det var i grunden naturligtvis ingen trevlig historia, men den hade en smålustig rubrik om en märklig händelse. Den delades flitigt i sociala medier. Webbsiffrorna steg i höjden. Det var inget fel på artikeln i sig, men det handlade förstås inte om någon direkt banbrytande journalistik.

Katrineholms-Kuriren lär garanterat ha lysande webbsiffror denna vecka. Anledningen är tv-klippet ”Plötsligt uppstår kaos”, från redaktionens tv-del, med det intressanta namnet KK-TV. Detta klipp har också delats enormt mycket på kort tid. Anledningen är att det – trots rubriken – inte händer någonting i inslaget. Jo, en bil tvingas backa. En annan tvingas vända. Så mycket mer kaos än så blir det inte. Den delas flitigt enbart för att den är fånig. Men webbsiffrorna är fina.
Min poäng med dessa exempel är att kloka medieföretag måste analysera vad som finns bakom statistiken. För en tid sedan delades till exempel en artikel från Arbetarbladet enormt mycket på rasistiska forum på nätet. Det resulterade i höga webbsiffror, men de var siffror som inte var kvalitativa.

Så kallad klickjournalistik är emellertid inte att förakta.
I alla tider har en papperstidning innehållit både mer lättsamt material och mer allvarliga ämnen i form av tyngre journalistiskt. Den mixen behövs. På nätet är visserligen logiken inte densamma som i papperstidningen, men mixen är lika nödvändig.
Lika väl som att det är viktigt med många prenumeranter på tidningen är det viktigt med höga besökssiffror på sajten. En stor publik ger större intäkter i form av prenumerationer och annonser. Dessa intäkter är nödvändiga för att finansiera journalistiken, om man inte är ett Public Service-företag förstås.

Men det är inte primärt antalet klick på sajten som är det viktiga.
Det avgörande är den goda, genomarbetade, granskande och grävande journalistiken. Det är den som alltid måste stå i fokus. Det är också i grunden den som skapar intresse hos mediekonsumenterna och annonsörerna. Det är den typen av journalistik som ger intäkter.
Så har det alltid varit. Så är det än i dag och så är det oavsett om journalistiken publiceras i pappersform eller digitalt.
Det var helt enkelt inte bättre förr.
Det var bara förr.

Jag säger som den tyske ingenjören Hellmut Walters (1900-1980):
”Alla gamla goda tider var en gång en dålig ny tid.”

Publicerat av

Daniel Nordström

2 reaktioner till “Grävande journalistik är avgörande”

  1. Tänker ni gräva vidare i fallet med de mycket grova brotten mot åldringar som nu i dagarna drabbat oss ? Nä, det blir för känsligt va ? Bättre att behålla viktiga fakta för er själva och fortsätta hålla befolkningen ovetande.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *