Dalarna misstolkar policyn grovt

Söndag 15 juni klockan 17.20
Diskussionen har knappast undgått någon kultur- och musikintresserad.
Jag pratar om de märkliga turerna kring Mittmedias marknadsavdelning i Dalarna och festivalen Peace & Love i Borlänge.
Marknadsavdelningen hänvisar till Mittmedias värderingspolicy. Det är inget fel på den. Felet är hur marknadsavdelningen i Dalarna tolkar den.
Låt oss först reda ut några missförstånd som rått i debatten runt allt detta. Det beslut som Mittmedias marknadsavdelning i Dalarna har fattat har ingenting med Dalarnas Tidningars redaktion att göra.
När det gäller DT:s redaktion har ledarredaktionen kritiserat Peace & Love för bokningen av Kartellen. DT:s nöjesredaktion har en annan uppfattning.
Det bör också understrykas att även om Mittmedias privatmarknadschef i Dalarna, Peter Holmbom, i denna artikel hänvisar till Mittmedias värderingspolicy är detta ett beslut som fattats på lokal nivå i Dalarna. Samma beslut gäller alltså nödvändigtvis inte i hela Mittmedia.
Östersunds-Posten och Länstidningen, som ingår i samma koncern, har till exempel en annan uppfattning. Arbetarbladet, som också ingår i samma koncern, har inte heller någonting med marknadsavdelningen i Dalarnas beslut att göra.
Arbetarbladets nöjesredaktör Sofia Juvel har skrivit ett bra inlägg här. Jag håller med Juvel i hennes synpunkter. Mittmedias marknadsavdelning i Dalarna är på tunn is. Gränsdragningen kommer att bli omöjliga om varje enskild musikakt ska granskas på samma sätt som Kartellen gjort i detta fall.

Den omtalade värderingspolicyn inom Mittmedia som det refereras till lyder så här:
”Vi värnar transparens och delaktighet. Värderingarna baseras på demokrati, människors lika värde, mänskliga fri- och rättigheter samt en fri och öppen diskussion, jämställdhet mellan kvinnor och män samt avståndstagande från alla former av diskriminering.”
Det är naturligtvis en mycket bra policy.
Jag gör inte samma tolkning av den som marknadsavdelningen i Dalarna gör.
Peter Holmbom och marknadsavdelningen i Dalarna har tolkat policyn som att det inte går att ha ett samarbete med en festival som bokar Kartellen.
När Peace & Love fick kännedom om att Mittmedia i Dalarna hotade att bryta samarbetet fick festivalledningen uppenbarligen panik och avbokade Kartellen, vilket ledde till en lika förståelig som massiv kritik. Dennis Lyxzén och INVSN skrev till exempel detta inlägg i Dala-Demokraten och även detta inlägg tillsammans med bland andra Stefan Sundström och Ebbot Lundberg på Aftonbladet Debatt.

Nu har Peace & Love tagit sig i kragen och ändrat sig. Kartellen är åter välkommen. Det var det enda rätta beslutet.
Ja, medlemmar i Kartellen har gjort saker som är förkastliga.
Men det är inte där problemet sitter.
Problemet sitter i det Martin Aagård på Aftonbladet klokt skriver här.
Problemet är att Peter Holmbom och Mittmedias marknadsavdelning i Dalarna enbart skjuter åt ett håll.
De förfasas över Kartellen, förmodligen inte minst efter Uppdrag Gransknings inslag om vänsterextremismen, men kommer att få stora problem med gränsdragningen om värderingspolicyn ska hanteras på samma sätt i alla sammanhang. Det är ett omöjligt uppdrag.
Dessutom bör inte en marknadsavdelning lägga sig i vilka artister som bokas av en festival. En marknadsavdelnings uppgift är inte att försöka styra det fria ordet.
Jag uppmanar därför Mittmedias marknadsavdelning i Dalarna att läsa policyn på nytt:
”Vi värnar transparens och delaktighet. Värderingarna baseras på demokrati, människors lika värde, mänskliga fri- och rättigheter samt en fri och öppen diskussion, jämställdhet mellan kvinnor och män samt avståndstagande från alla former av diskriminering.”
En fri och öppen diskussion.
Det är precis det som ska eftersträvas.
Att klampa in i och försöka styra kulturen på det sätt som Mittmedias marknadsavdelning i Dalarna gjort, enbart för att DT:s ledarredaktion har klargjort sin åsikt, är inte att leva upp till den policy som är grunden till beslutet.
Det är enbart dubbelmoral.
Därför tycker jag att Mittmedias marknadsavdelning i Dalarna bör göra precis som Peace & Love nu har gjort. Backa. Gör om. Gör rätt.

Publicerat av

Daniel Nordström

3 reaktioner till “Dalarna misstolkar policyn grovt”

  1. Martin Aagård är öppet kommunist och håller en medioker vänsterartist om ryggen som uppviglar till våld mot en riksdagsledamot och ledare för ett demokratiskt parti. Du har verkligen ett öppet sinnelag för extrema vänsterattityder, Nordström. Hundratals kommentarer kritiska mot era vänstervridna artiklar om ”Miraklet i Sandviken” m.m i din tidning räknas inte som en läsarstorm men några få B-artister som står på Kartellens sida är ”massiv kritik” enligt dig ?

    1. @Ove P: Den rapport i Sandviken, som visade sig ha uppenbara brister, gav många kommentarer och den fick också massiv kritik från många håll. Det är riktigt.
      Arbetarbladet gjorde också uppföljande artiklar kring den kritiken. Våra publiceringar, man måste se dessa i sin helhet, kring detta ämne är jag nöjd med. Vi gjorde relevanta publiceringar. Hur du kan få det till ”vänstervridna artiklar” är för mig obegripligt.
      Vad du menar med ”ett öppet sinnelag för extrema vänsterattityder” vet jag inte. Om du med det syftar på politisk extremism och våldsyttringar ser jag det som ett stort problem och ett hot mot demokratin, oavsett om dessa extrema grupper har sin hemvist på vänster- eller högerkanten.

      1. Jag skulle ta Jennys ledare som en extrem vänster ledare.

        Eller tycker inte du att det blir lite sorgligt att då den kom blev den brukt av en av era journalister på en ledare att attackera och stämpla de som vill diskutera invandring som just ignoranta och felinformerte individer?

        Om inte du ser vilken polariserande effekt sånna saker hari vårt samhälle.

        En annan sak är hur kan det att läs orginala publiceringen igen och tänk på den okritiska vinklingen och sen läs kritiken mot den samma den är väldigt mer ”neutral” som den första borde också ha varit.

        Politik vinklingar och åsikter ska aldrig styra en ”journalistisk ” tidning.

        Fakta ska styra men hur man diskuterar faktan då kan Politiska vinklingar och åsikter underbygga synspunkter.

        Då man läser lite vidare efter gymnasiet och lär sig hur bruk av fakta måste vara att detta är helt ”ok (acceptert)” i 2014 bland journalister är för mig en gåta

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *