Vi skriver lokal tv-historia

Daniel och Daniel gör gemensam sak. På söndag har Arbetarbladet och Gefle Dagblad ett unikt samarbete då vi sänder tv live i fem timmar, 19.00-20.00. Här poserar jag och Gefle Dagblads tf chefredaktör och ansvarige utgivare Daniel Bertils på gatan i Gävle som skiljer Arbetarbladet och Gefle Dagblad åt. FOTO: JOHAN RONGE

Onsdag 10 september klockan 16.35
Denna valrörelse har på många sätt inneburit en medierevolution.
Den har nämligen aldrig bevakats av de lokala medierna på samma sätt tidigare.
Det mest anmärkningsvärda är att dagstidningarna har vunnit ny mark inom tv-området.
Numera står tv i fokus på de framåtsyftande tidningsredaktionerna.
Förra veckan skrev Aftonbladet och Expressen historia. De båda kvällstidningarna samarbetade och sände varandras partiledardebatter – de första som sänts i webb-tv. Båda debatterna sändes även på arbetarbladet.se och MittMedias övriga sajter och ett flertal andra sajter runt om i landet.
Aftonbladets partiledardebatt var först ut och gav debatterna nytt liv. Plötsligt kändes de stela Public Service-debatterna ännu stelare än tidigare, vilket inte minst Medievärldens chefredaktör Axel Andén är inne på i denna krönika. Aftonbladet var helt enkelt så mycket bättre än SVT och även Expressens partiledardebatt höll hög klass.

Medievärlden skriver att Aftonbladets partiledardebatt hittills har laddats ner en miljon gånger av tittare. Under livesändningen startades 314 000 strömmar, men har alltså fortsatt locka i efterhand eftersom besökarna på aftonbladet.se har kunnat se debatten när de vill.
– Det är uppseendeväckande att debatten fortsätter locka tittare, dag efter dag, trots att den sändes för över en vecka sedan. Det visar kraften i Aftonbladets TV. Det är faktiskt ett unikt genombrott för politisk journalistik i TV att intresset för debatten fortsätter, säger Jan Scherman, affärsområdeschef för Aftonbladet TV till Aftonbladet.
Ja. Detta visar kraften i Aftonbladets tv, men denna valrörelse har visat kraften i samtliga framåtsyftande tidningshus tv-satsningar.

Under denna valrörelse har den koncern Arbetarbladet tillhör, MittMedia, gjort ett flertal livesända tv-inslag från debatter och andra lokala arrangemang under den senaste månaden.
Under valsöndagen kommer också flera av MittMedias totalt tio sajter att sända live, vilket Medievärlden uppmärksammar i denna artikel.
I Gävle gör vi en unik satsning där Arbetarbladet och Gefle Dagblad gör gemensam sak för en kväll. Vi kommer att livesända i fem timmar, 19.00-24.00, på arbetarbladet.se och gd.se och vi gör sändningen gemensamt. Evelina Davidsson, Arbetarbladet och Niklas Sundin, Gefle Dagblad kommer att vara programledare.
I dag skriver jag och Gefle Dagblads tf chefredaktör och ansvarige utgivare, Daniel Bertils, en gemensam krönika där vi berättar mer om samarbetet.
Det blir också ett unikt samarbete i print måndagen efter valet.
Hur det går i valet återstår att se.
Det vi med säkerhet vet redan nu är att tidningsföretagen vinner allt mer mark inom tv-området. Det är en mycket intressant utveckling.
– Det här är lokal tv-historia på riktigt, säger min chefredaktörskollega inom MittMedia, Anders Ingvarsson, Sundsvalls Tidning, till Medievärlden.
Det är precis som Ingvarsson säger.
Det går inte att uttrycka det bättre.

 

Publicerat av

Daniel Nordström

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *