En stor satsning – för demokratin

Söndag 14 september klockan 07.10
I dag går Sverige till val. På många sätt har denna valrörelse inte varit lik någon annan för såväl politiker som medier. Jag är tacksam för det. Inte minst den snabba digitala utveckling vi ser hos medierna gynnar det demokratiska samtalet.
Vi har hört det många gånger. Inte minst medierna själva har varit duktiga på att älta det. Det pratas om tidningskris och tidningsdöd. Valrörelsen har tydligt bevisat att ryktet om tidningarnas död är betydligt överdrivet. Att tidningsbranschen har stora utmaningar ska inte förnekas, men utmaningar är inte enbart negativa. Utmaningar skapar också förändring och utveckling. Dessutom är en tidning numera så mycket mer än papper.

Arbetarbladets duktiga medarbetare började i våras arbeta med en valplanering. Även den är annorlunda jämfört med tidigare valrörelser. När det nu börjar bli dags att summera de publiceringar som gjorts innan valet finner jag en stor variation, helt enligt planen. Arbetarbladet har bjudit på såväl mer lättsamma dueller mellan politiker i olika kommuner som långa och tyngre dokument om bland annat vård och omsorg. Den stora skillnaden jämfört med de tidigare valrörelserna är emellertid den digitala satsningen.

En unik satsning som Arbetarbladet gjort, tillsammans med övriga tidningar inom MittMedia, är den digitala valstugan #kandulova där väljare i alla kommuner i vårt område har fått ställa sina frågor och politikerna har gett sina svar. Sedan har vi Arbetarbladets ledarsidas utmärkta satsning #valbar.  Under fyra måndagar har allmänheten bjudits in till Brända Bocken i Gävle. Gäster som Anna Jörgensdotter, Stefan Sundström, Lotta Gröning, Stig-Björn Ljunggren och Magnus Klahr har tillsammans med Arbetarbladets politiska redaktör Jenny Wennberg, nyhetschef Lisa Pehrsdotter och nöjesredaktör Sofia Juvel med olika infallsvinklar diskuterat valrörelsen. Tre av dessa måndagar med #valbar har tv-sänts live via arbetarbladet.se.

Tillsammans med MittMedia-kollegorna Hela Hälsingland och Gefle Dagblad arrangerade Arbetarbladet också en landstingsdebatt för en vecka sedan. I kväll, söndag, gör vi en historisk satsning då vi tillsammans med Gefle Dagblad tv-sänder live fem timmar i sträck kring dramatiken i valet. Sändningen inleds 19.00 på arbetarbladet.se och gd.se och pågår ända till midnatt.

Även andra tidningsföretag gör stora tv-satsningar. Både Aftonbladet och Expressen har till exempel sänt mycket väll producerade partiledardebatter – de första som sänts i webb-tv. Den stora förändringen och den stora satsningen hos tidningsföretagen innebär inte enbart en förändring för journalisterna, utan även för politikerna.

Tidigare valrörelser har toppolitikerna enbart haft ett antal debatter i tv-kanalerna. Via tidningarnas tv-sändningar har såväl riks- som lokalpolitiker fått en helt annan möjlighet att möta väljarna. Den digitala valstugan #kandulova har också gett politiker och väljare en chans att komma betydligt närmare varandra än tidigare.

Det har med andra ord varit en svettig valrörelse för såväl politiker som medier. Det har det varit värt. Detta är stora satsningar som gynnar demokratin.

Häng med oss i vår livesändning i kväll. Klockan 19.00 drar vi igång på arbetarbladet.se och gd.se.Vi sänder ända till midnatt.

Det är som den amerikanske politikern Alfred Emanuel Smith (1873-1944) en gång lär ha sagt:
”Alla demokratins avigsidor kan botas med mer demokrati”.

Publicerat av

Daniel Nordström

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *