Det är dags att sluta gnälla, journalister

Onsdag 2 oktober klockan 15.20
Det är bara att konstatera. Många svenska journalister är bortskämda.
Våra förutsättningar har förändrats. Det är tid att inse det.
Det är dags att sluta gnälla och att börja agera.
När jag blev tillsvidareanställd som journalist under 80-talets andra hälft var det rätt så behagligt att arbeta på en dagstidning.
Att det skulle komma en tid när företag som Facebook och Google konkurrerade om våra annonspengar var science fiction. Vi hade det bra. Vi mådde bra. Vi var feta och småslöa. Upplagorna låg stabila och annonssäljarna behövde inte springa ihjäl sig för att boka annonser. De behövde knappt söka upp annonsörerna. Istället var det annonsörerna som sökte upp tidningen. Det räckte att svara i luren, boka in annonsen och casha in stålarna.
Den tiden är, som bekant, förbi.
Sedan länge.
Det vet alla.
Trots det känns det ofta som att många journalister lever i villfarelsen att det är som förr. Vi önskar, hoppas och tror åtminstone att det ska vara eller bli som förr.
Det är helt enkelt ett enormt gnäll i journalistkretsar. I mediebubblan tycks journalister tro att vi är den enda yrkesgrupp som påverkas av tidens utveckling.

I princip alla branscher påverkas av att affärslogiken förflyttas och blir digital. I princip alla branscher tvingas förändras i takt med att omvärlden gör det.
Den yrkesgrupp som stundtals verkar ha allra svårast att förändras är den grupp som borde vara förändringsbenägen och som borde ha god insyn i samhällets förändring, nämligen journalister.
Jag tror att detta beror på att journalister ofta sätter sig själva på en piedestal, som finare och viktigare än andra yrkesgrupper i samhället.
Ja. Journalistiken är enormt viktig ur ett demokratiskt perspektiv. Men journalistiken måste också finansieras och förutsättningarna har förändrats. Det är hög tid att inse det nu. Det är dags att sluta gnälla och att anpassa sig till den tid vi lever i.

Det är inte synd om journalistiken. Det är inte synd om journalister.
Det var inte bättre förr heller. Det var bara förr.
Ja. Journalistiken är konkurrensutsatt på ett nytt sätt nu, men journalistiken har också helt andra möjligheter att nå ut än förut. Journalistiken har aldrig tidigare haft samma möjligheter att nå en bred publik , men för att nå ut i det nya medieklimatet krävs ett förändrat tankesätt.
Apropå den debattartikel ett antal medieforskare skrev på DN Debatt i dag hoppas jag verkligen att mediepolitiken förändras och anpassas till den moderna tid vi lever i så att politiken inte står i vägen för mediernas fortsatta utveckling.
Men det är viktigt att poängtera att varken mediebranschen eller vi journalister är offer.
Det är inte politiker som vi ska lita på, det är tidningshusen själva som måste utforma sin framtid.
Förutsättningarna finns där.
Det gäller bara att ta de chanser som finns. Och att sluta gnälla.
Vi journalister kan inte sitta själva och vänta på att vindarna ska vända eller på att någon ska rädda oss. Det är vi själva som avgör vår framtid. Ingen annan.

Publicerat av

Daniel Nordström

7 reaktioner till “Det är dags att sluta gnälla, journalister”

  1. Bra rutet Daniel. Men nog är jag både glad och tacksam över att ha fått vara med förr i tiden.

    1. @karin löwing: Och jag är tacksam att jag har haft förmånen att arbeta tillsammans med dig, Karin.

  2. Jag förstår vad du försöker säga, men jag håller inte med alls. Jag känner inte igen de där slöa journalisterna du talar om och jag anser mig ha full rätt att gnälla när jag har jobbat arslet av mig på fyra olika arbetsplatser och lika många städer på lika många år, bara för att mötas av ett LAS besked efter elva månader. Jag vet inte hur länge jag stannar i min nuvarande stad och jag har ingen aning hur lång tid det tar innan jag kan slå mig till ro och kanske starta en familj. Jag jobbar just nu på en fast plats med frilans på sidan av det och har det ändå krångligt att få allt att gå helt ihop.
    Jag tror inte allt var bättre förr, journalistiken är långt bättre idag, men jag tror med all säkerhet att tryggheten var långt bättre förr.

  3. Då journalister har blivit mer politiskt och blundar för saker som har med invandring att göra (teks Jenny som säger att all invandring lönar sig utan att bevisa något ) och Anders Bergström vid tankesmedjan Fores skriver att alla forskare redan vet att invandringen till Sverige inte är lönsam och kostar mellan 50 och 80 miljarder kronor.

    Men journalister på sin höga hästar struntar i debatt och verkar tagit ideologi framför att ha arbetsstolthet.

    som man bäddar får man faktiskt ligga

    1. @Fredrik: Jag tycker till skillnad från dig att många journalister är väldigt duktiga på att ta debatten i olika frågor.
      Du verkar vara säker på din åsikt i om invandring är lönsam eller inte. Jag rekommenderar att du lyssnar på duktiga debattörer som för fram olika argument i denna diskussion, även de som inte delar din grunduppfattning.

  4. Jag känner flera av dina kollegor, alla anställda i Mittmedia Kompetens, och med bakgrund av hur de tycks ha det är det här ett synnerligen märkligt inlägg. De har sämre anställningsvillkor med i vissa fall avsevärt lägre löner än kollegor på samma arbetsplats som gör precis samma saker. De biter ihop för att jobbet i grunden är det roligaste de vet. Och, ärligt talat, för att det inte finns så mycket att välja på i branschen.

    Dåliga tider i branschen justifierar inte djupa orättvisor på arbetsplatsen. Det borde du veta som representerar en arbetartidning. Och om det fanns en annan kultur på 80-talet med lata journalister och du var med då får det stå för dig. Alla vi som börjat i branschen de tio senaste åren vet precis hur det fungerar. Har man turen att få ett vikariat är det bara hårt jobb som gäller.

    Om du vill skapa en arbetsmiljö där dina kollegor föraktar cheferna var det här ett jättebra inlägg. Om du däremot vill stå upp för AB:s värderingar och dina anställda kan du sätta ned foten mot Mittmedias personalpolitik. Bevisa gärna att jag har fel, men jag tror inte att du klarar det.

    1. @Martin: Vi har uppenbarligen olika syn på detta. Din bild av situationen för de som är anställda inom MittMedias bemanningsbolag stämmer inte överens med den bild jag har.
      För övrigt vill jag betona att jag själv är journalist. Mitt inlägg är inte riktat mot enskilda journalister eller enskilda medarbetare. Jag anser att hela mediebranschen ofta gnäller och ojar sig alldeles för mycket. Detta gäller inte minst många mediechefer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *