En härlig nominering

Tisdag 4 november klockan 16.25
Det är som Hans Lindeberg, chefredaktör på Östersunds-Posten säger”Det bästa var att väljarna själva satte agendan i vår bevakning. Att använda ny teknik för att skapa plattformar där medborgarna får en direktlänk till makten är en viktig uppgift för media.”
MittMedias satsning #kandulova har nominerats till Stora Journalistpriset i kategorin ”Årets förnyare.”
Det var en härlig satsning.
Det är en härlig nominering.
I dag blev det klart vilka som nomineras till Stora Journalistpriset, vilket Medievärlden skriver om här.
MittMedia, den koncern Arbetarbladet ingår i, har nominerats i klassen ”Årets förnyare”, detta tillsammans med Min flykt, P1 Dokumentär, Sveriges Radio och Viralgranskaren, Metro.
#kandulova är en satsning som innehåller banbrytande journalistik, som enklast kan beskrivas som ett interaktivt torgmöte i vårt spridningsområde. Väljarna sattes i centrum och genom den egenutvecklade digitala tekniken, i idésamarbete med databasjournalistiknätverket Journalism++, satte MittMedias tio nyhetssajter starkt avtryck under valrörelsen 2014.

MittMedias olika sajter gjorde på sina respektive plattformar även olika stora satsningar på valkvällen, då till exempel Arbetarbladet och Gefle Dagblad tillsammans tv-sände live fem timmar i sträck. MittMedias olika tidningar arrangerade ett flertal debatter, vi hade Arbetarbladets ledarsidas arrangemang Valbar och mycket mer.
Allra mest omtalad blev satsningen #kandulova en digital tjänst där väljarna ställde sina frågor och politikerna fick svara ja eller nej på om de kunde lova specifika saker efter valet.
Juryns motivering att nominera MittMedia lyder:
”För att de gav läsare i 52 kommuner ett enkelt verktyg att sätta  dagordningen för den lokala journalistiken.”

20 november avslöjas vinnaren.
Oavsett hur det går är jag – och alla inom MittMedia – oerhört stolta över nomineringen.
Allra mest stolt är jag över att vi kunde erbjuda våra läsare denna unika tjänst.
– Det är fantastiskt roligt. #kandulova, vår egenutvecklade valtjänst där väljarna fick möjlighet att ställa sina lokala frågor och faktiskt få klara löften från sina lokalpolitiker, blev en succé på Mittmedias sajter, men framför allt en guide för väljarna före valet och ett journalistiskt verktyg för oss journalister efter valet, säger Carl-Johan Bergman, DT:s chefredaktör och projektledare för #kandulova i denna artikel i Arbetarbladet.
I samma artikel kan du se den nomineringsfilm som gjordes för #kandulova. Speakerrösten tillhör Gunilla Kindstrand, chefredaktör på Hälsingetidningarna.

I projektgruppen för #kandulova ingick Hans Lindeberg, chefredaktör ÖP, Fredrik Sundström DMU, Mikael Tjernström, MM Research, Frans Krojegård, DMU, Anna Wikner, MM Research, Anders Härén, DMU, Jens Finnäs J++, Peter Grensund J++ och Calle Bergman, chefredaktör DT och projektledare.
Dessa personer har gjort en fantastisk insats tillsammans med övriga medarbetare inom MittMedia som hjälpt till att göra #kandulova till en så lyckad satsning.

Till sist rekommenderar jag detta blogginlägg från MittMedias digitale utvecklingscef Anders Härén. Här skriver han mer om arbetet med #kandulova och nomineringen.

 

Publicerat av

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *