Ökningen är 114 procent

I dag firar våra dagliga nyhetssändningar Arbetarbladet IDAG ett år. Nina Wahlman är programledare i premiäravsnittet.

Måndag 27 januari klockan 16.55
Det har varit ett enormt viktigt år. Dels har vi kunnat bjuda våra läsare på ett nytt nyhetskoncept, dels har satsningen varit enormt viktig för vår redaktionella utveckling när det gäller tv.
I dag fyller Arbetarbladets dagliga nyhetssändningar Arbetarbladet IDAG ett år.
När vi drog igång våra nyhetssändningar för ett år sedan var det få lokaltidningar som hade dagliga webbaserade nyhetssändningar. Kollegan inom Mittmedia, DT, drog igång DT Puls ungefär samtidigt som Arbetarbladet. Under året har andra följt efter i olika utformningar. Östersunds-Posten har till exempel 90 sekunder, Katrineholms-Kuriren har detta program och Västerbottens-Kuriren har detta koncept på 100 sekunder.
Under det år som gått har Arbetarbladet haft ett flertal studiebesök från andra tidningar runt om i landet som varit särskilt intresserade av att titta närmare på våra nyhetssändningar och tv-satsningar. Enligt vad jag hört från branschkollegor som besökt oss har glädjande nog flera fått inspiration att själva dra igång mer frekventa tv-satsningar efteråt.

De dagliga nyhetssändningarna på Arbetarbladet var redan för ett år sedan en strategiskt viktig satsning när det gäller att paketera lokal journalistik på ett nytt sätt. Tv var redan prioriterat för Arbetarbladet, men blev nu ett ännu viktigare och tydligare fokusområde för oss.
Det gav resultat.
Om man ser till Mittmedias tio olika nyhetsssajter har tv-produktionen ökat enormt mycket totalt sett under 2014 och publiken uppskattar det uppenbarligen. Mittmedia hade under 2014 omkring 12 miljoner startade tv-klipp på de tio nyhetssajterna, vilket är en ökning på hela 114 procent jämfört med 2013.

Arbetarbladet IDAG är således en viktig satsning, såväl externt som internt. Det viktigaste är förstås att vi numera kan erbjuda alla som besöker arbetarbladet.se ett nytt format och en ny paketering av lokala nyheter. Via vårt tv-koncept kan alla som besöker sajten få en snabb överblick på nyhetsläget på enbart några minuter.
Internt har satsningen också varit viktig. Under det år som gått har i princip alla medarbetare gjort tv och stått framför kameran, en ny situation för många tidigare enbart skrivande reportrar och tidigare fotografer som förut enbart tagit stillbilder.
Utvecklingen hos medarbetarna har varit imponerande att se.

De dagliga nyhetssändningarna har också bidragit till att vi gör allt mer tv och framför allt bättre tv. Veckans Juvel är ett exempel. Vår sommarsatsning Hur svårt kan det vara är en annan och den satsning vi gjort runt jul tillsammans med Gefle Dagblad är ett tredje gott exempel. Dessutom har vi förstås Hockeypuls, som alltid intresserar många hockeyintresserade.
Jag vill i sammanhanget också nämna den Mittmedia-gemensamma tv-satsningen Vildriket och naturligtvis Mittmedias succé inom slow-tv med björnhonan Idun och hennes ungar.

Arbetarbladet gör numera också livesända tv-satsningar med regelbunden basis. I lördags sände vi till exempel den årliga musikgalan Local Heroes live. Under 2014 hade vi också flera uppmärksammade livesända tv-satsningar från bland annat politiska torgmöten och olyckshändelser.

2014 var spännande, viktigt och lärorikt.
Nu planerar vi nya satsningar inom tv-området.
Arbetarbladet IDAG kommer vi nu att fortsätta att utveckla.
Med start inom kort planerar vi till exempel att flytta publiceringstiden till senare på eftermiddagen, allt för att få en bättre sammanfattning av nyhetsdagen och för att på ett bättre och mer initierat sätt kunna berätta om kvällens begivenheter.

Här kan du se jubileumsprogrammet av Arbetarbladet I DAG och här kan du se ett speciellt tv-inslag om det första år som passerat med Arbetarbladet I DAG. Både jag och nyhetschefen Evelina Davidsson intervjuas i det inslaget.
Numera är tv ett självklart inslag i vår lokala journalistik.
Det gör mig enormt stolt.

Publicerat av

Daniel Nordström

En reaktion på “Ökningen är 114 procent”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *