En snabb takt är nödvändig

Fredag 8 maj klockan 14.45
De som är kritiska till Arbetarbladet och koncernen Mittmedia brukar ofta säga att vi går allt för fort fram i förändringsarbetet. Grunden för kritiken ligger i regel i att den största delen av intäkterna ännu kommer från tidningen och inte via de digitala kanalerna och att den digitala strategin därför inte bör vara lika offensiv som vår. Framtiden får utvisa vad som är rätt, men jag tror att kritikerna har fel. Risken är nämligen stor att många tidningsföretag om några år sitter och undrar varför de inte tog chansen och förändrades när de hade kraft och möjlighet att förändras utifrån strategiska val och inte först när de tvingades göra det i panik och kris.

Under veckan har en debatt blossat upp. Den började på Facebook och Twitter och har därefter pågått i flera dagar. Debatten uppmärksammades också av P4 Gävleborg. Det var Gävle- och tv-profilen Rickard Olsson, som också är krönikör i Arbetarbladet, som inledde debatten. Rickard har ett stort hjärta i den lokala journalistiken och det är fint att se hans glöd för Arbetarbladet. Han minns en tid där mediesamhället såg ut på ett annat sätt och känner oro över hur Arbetarbladet utvecklas. Han är kritisk till de förändringar Arbetarbladet och Mittmedia gör och tycker att vi monterar ner den lokala journalistiken.

Jag håller inte med honom. Tiderna har förändrats. Den tid när tidningsföretag kunde sitta mer eller mindre stilla, den tid när såväl annons- som prenumerationstäkter strömmade in är sedan många år tillbaka borta. Tidningarna måste finna ett nytt sätt att finansiera journalistiken, men det är däremot ingen kris för den lokala journalistiken. Där är den granskande journalistiken oerhört viktig, det visar inte minst Arbetarbladets avslöjande om Sandvikens oppositionsråd Daniel Sjöberg (M).

10 april berättade Arbetarbladet som första tidning att Sjöberg slarvat med sina ersättningar som nämndeman. Granskningen visade bland annat att han fått över 100 000 kronor mer i ersättning än någon annan under den förra mandatperioden, detta trots att han tjänstgjort 200 dagar mindre än den nämndeman som jobbat flest dagar. Om det inte fanns en aktiv lokal journalistik hade ingen avslöjat detta. I veckan skickade Moderaterna ut ett pressmeddelande. Förtroendet för Sjöberg anses vara förbrukat. Han avgick därför och lämnar nu alla politiska uppdrag.

Jag tror att vi alla är överens om att liknande journalistik är viktig. Det tidningsföretagen nu brottas med är hur journalistiken ska finansieras i framtiden. Tidningen är långt ifrån död. Den är ännu viktig för våra trogna och engagerade läsare och annonsörer. Däremot finns ett faktum som ingen kan bortse ifrån. Intäkterna från tidningen sinar i allt snabbare takt. Därför måste tidningsföretag förändras i lika snabb takt och ställa om till en digital affärsmodell.

De tidningsföretag som avvaktar och inte förändras snabbt får inte lika skarp kritik från förståsigpåare, men de som inte rationaliserar, tänker framåt och vågar fatta nödvändiga beslut om vägval har heller inte lika goda förutsättningar att överleva på lång sikt så att den viktiga journalistiken kan bevaras och utvecklas. Journalistiken är lika viktig oavsett om läsarna föredrar den i sin tidning eller i sin mobiltelefon.

När det gäller mediernas situation säger jag som amerikanska författaren Barbara Sher:
”Förändring är inte endast trolig, den är oundviklig.”

Publicerat av

Daniel Nordström

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *