Utan journalister kan vad som helst bli sant

Torsdag 21 maj klockan 14.30
Den lokala journalistiken är ovärderlig för demokratin.
Utan den kan vad som helst bli sant.
Utan den kan vem som helst ta makten.
I veckan har Mittmedia släppt en offensiv reklamkampanj.

Jag och de övriga ansvariga utgivarna i Mittmedia står bakom ett gemensamt uttalande i samband med kampanjen,
Det lyder:
”Våra journalister finns på en tredjedel av Sveriges yta. Deras arbete är förutsättningen för det vi kallar demokrati. De har styrkan att granska och ifrågasätta så du får större möjligheter att förstå och påverka din omvärld. Vi håller dig uppdaterad. Dygnet runt. Överallt. Oberoende och kvalitetssäkrad journalistik i medborgarnas intresse.”

Kampanjen lanseras nu via sociala medier, reklamradio och Mittmedias tidningar och sajter. Den är framtagen i samarbete med reklambyrån Lundberg & Co, Ligistfilm och Flickorna Larsson.

Syftet med kampanjen är att visa vikten av den oberoende och maktkritiska journalistiken.
Den är hotad.
Lokaltidningarna tappar intäkter och vi har nyligen också sett två tidningar försvinna, Dagbladet i Sundsvall som redan försvunnit som varumärke och Folket i Eskilstuna som läggs ner i sommar.
Lokaltidningarna har problem med sviktande intäkter.
Därför är det nödvändigt att tidningar ställer om, arbetar på ett nytt sätt, ställer om digitalt och förändrar sina affärsmodeller. Om inte det sker överlever inte den lokala journalistiken på sikt.

Den lokala journalistiken har alltid varit viktig.
Faktum är att den aldrig har varit viktigare än den är nu.
Att alla i dag kan publicera sig är i grunden bra för demokratin, men när alla kan publicera sig finns också många som inte tar ansvar för sina publiceringar.
Därför behövs medier som har ansvariga utgivare, som arbetar utifrån de pressetiska reglerna och som är trovärdiga och källkritiska mer än någonsin.

Utan det jobb som Mittmedias över 400 journalister gör dygnet runt på en tredjedel av Sveriges yta skulle vad som helst kunna bli sant och vem som helst skulle kunna ta makten.
Det är viktigt att stanna till och tänka på hur ett samhälle utan oberoende journalistik skulle se ut.

Läs även:
Medievärlden: Mittmedia släpper skräckfilmer
Dagens Media: Mittmedia i offensiv kampanj
Resumé: Mittmedia gör kampanj för lokaljournalistiken

P.S Avsnitt 26 av podcasten #GullbergNordström som jag har tillsammans med Gefle Dagblads chefredaktör Anna Gullberg är nu ute. Lyssna via iTunes eller via denna länk.

Publicerat av

Daniel Nordström

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *