Balansgången är avgörande

Fredag 22 maj klockan 14.30
Jag har flera gånger i olika krönikor och debattinlägg betonat vikten av att tidningsföretag förändras. Alla som har kännedom om mediebranschen vet att det är en nödvändighet, eftersom antalet minskande prenumerationer och de lägre annonsintäkter vi ser inte är resultatet av en konjunkturell utan en strukturell förändring. Detta innebär att tidningsföretagen måste lägga resurserna digitalt för att långsiktigt hitta nya vägar som finansierar den lokala journalistiken.
Samtidigt som vi måste göra detta har vi ännu kvar vår största affär och våra viktiga kunder i tidningen. Detta innebär en balansgång som inte alltid är så enkel.

För några veckor sedan debatterade jag lokaljournalistik med Rickard Olsson, Gävlebördig programledare i SVT och dessutom krönikör i Arbetarbladet. I veckan har jag debatterat lokaljournalistik med Erik Andersson, som tidigare varit journalist på Arbetarbladet. Han anser att journalistiken var bättre förr och att Arbetarbladet sviker den lokala demokratin.

I veckan fick jag också ett mejl av en av Arbetarbladets trogna läsare. Det lyder:
”Jag är en trogen läsare av Arbetarbladet sen jag flyttade till Gävle 1975.
Anser att en tidning är mycket viktigt och trots att jag använder den elektroniska tidningen är papperstidningen viktig för mig Men nu är tidningen på väg att snart bli ett annonsblad. I dag läser jag tidningen dubbelt så fort som tidigare och retar mig ständigt på hela sidor med reklam, information mm dvs inga nyheter. Hör av många människor att det står så lite i tidningen att den inte är värd pengarna , och då är vi den generation som troget köper tidningen Jag tror att ni som arbetar i tidningsvärlden försöker på alla vis balansera i den utveckling som pågår, men tänk på att försöka behålla oss kunder. Förstår också att reklam är viktig men det ska inte dominera över den redaktionella innehållet Idag finns en omfattande artikel om Läkerol, som är intressant men borde finnas i ngn typ av bilaga likaså den om CH-branden. Känns som utfyllnad istället för nyheter. Hoppas på bättring om jag ska fortsätta att vara trogen läsare och köpare.”

Denna mejlskrivare är gott exempel på Arbetarbladets engagerade och kloka läsare.
Hon har förstått vad allt handlar om: ”Jag tror att ni som arbetar i tidningsvärlden försöker på alla vis balansera i den utveckling som pågår, men tänk på att försöka behålla oss som kunder.”
Så är det. Det handlar om en balansgång just nu.
Med tanke på de förändringar som mediebranschen är inne i måste vi spara pengar. Vi har därför blivit färre på redaktionen. Samtidigt som vi har som ständig ambition att fortsätta göra en bra tidning för våra läsare måste vi också lägga allt större resurser i våra digitala kanaler, eftersom det är där framtiden finns. Detta kan skapa konfliktytor. Detta leder till diskussion och debatt.

Det är bra att lokaljournalistiken diskuteras. Det är bra att den engagerar. Den är nämligen enormt viktig för demokratin. Vi som jobbar i tidningsbranschen måste arbeta hårt och klara balansgången i vår digitala omställning. Om vi inte gör det finns ingen som tar ansvar för den lokala journalistiken.

För övrigt säger jag som franske författaren Anatole France (1844-1924):
”Alla förändringar, även de mest efterlängtade, har sin melankoli; för vad vi lämnar efter oss är en del av oss själva; vi måste lämna ett liv för att kunna gå in i ett nytt.”

Publicerat av

Daniel Nordström

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *