En kampanj som sticker ut

Tisdag 13 oktober klockan 20.20
I torsdags släpptes första versionen av Mittmedias nya app bandypuls.
Den blev en omedelbar succé.
Nu kommer reklampanjen för den nya bandyappen.
Den är hett omdiskuterad.
Bandy är stort i Mittmedias område, främst Hälsingland och Gästrikland. Mittmedias sajt Bandypuls och den app som nu lanserats vänder sig till alla bandyälskare i landet.
Den första versionen av appen släpptes i torsdags.
Redan första kvällen hade den 500 nedladdningar.
Efter helgen hade den siffran mer än tredubblats.
”Underbart att se att våra bandyälskare gillar det vi gör. Sen kommer appen att bli bättre och bättre under säsongen. Vi kommer att utveckla den hela tiden”, säger Mittmedias sportchef Mattias Wallström, till Bandypuls.

Nu marknadsförs Bandypuls app i ett antal olika enheter som arbetats fram.
Den första enheten, tre kalsonger som ska illustrera fotboll, ishockey och bandy, har blivit omdiskuterad – inte minst internt bland Mittmedias anställda.
När konceptet presenterades för mig och övriga utgivare inom Mittmedia förra veckan var diskussionen lång och många olika synpunkter fördes fram. Även övriga medarbetare inom Mittmedia har haft lika många olika synpunkter och frågor kring syftet med kampanjen.
Jag ser också i sociala medier att det förekommer synpunkter kring kampanjen, många av dem som kommenterar är frågande till vad som egentligen menas.
Det är i grunden ett bra tecken.
Endast reklam som berör på ett eller annat sätt diskuteras.
När reklamkampanjen presenterades innan lanseringen var jag själv skeptisk inledningsvis.
Efter att ha lyssnat på tanken bakom kampanjen ändrade jag inställning. Numera förstår jag den – och tycker till och med att den blir allt bättre.
Annonskampanjen för Bandypuls har arbetats fram av Jan Sjölund, projektanställd i Mittmedia för att marknadsföra journalistiska satsningar, i samarbete med reklambyrån Lundberg & Co.

Många som ställt sig frågande till reklamkampanjen för Bandypuls säger att de helt enkelt inte begriper den.
Av Jan Sjölund har jag lärt mig att det rent kommunikativt faktiskt inte behöver vara dåligt att det kan finnas inslag av obegriplighet i inledningen av en annonskampanj.
Sjölund har också i de interna dragningarna kring lanseringen av appen förklarat att tanken med kampanjen är att lillebror Bandy kliver ut och retsamt medvetet och extremt överdrivet via klicheer pekar på en del attityder som de två storebrorsorna Ishockey och Fotboll har problem med.

Om man enbart ser till de två inledande enheterna i kampanjen för Bandypuls kan den upplevas som grabbig, det håller jag med om.
Samtidigt vet jag att det planeras fler enheter i reklamkampanjen för Bandypuls.
Det är bra – och det är dessutom utmärkt att det pratas om Bandypuls.
För övrigt tror jag att alla reklammakare eftersträvar just det som händer i kampanjen med Bandypuls just nu.
En kampanj som människor stannar upp vid och diskuterar är så mycket mer lyckad än en kampanj som de flesta oberört ser och glömmer sekunden efteråt.

Om du inte redan laddat ner appen till Bandypuls rekommenderar jag dig att göra det. I den får du full koll på bandysäsongen.
Hur du gör för att ladda ner den kan du läsa mer om i mitt blogginlägg om den nya bandyappen.

Publicerat av

Daniel Nordström

En kommentar till “En kampanj som sticker ut”

  1. Jag fattar fortfarande inte vilken problematisk attityd inom hockeyn som ett par skrynkliga vita kalsonger ska symbolisera.
    Däremot symboliserar hela kampanjen den problematiska attityden hos reklamens avsändare att de här tre sporterna mest är en angelägenhet för grabbar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *