Det här börjar bli pinsamt, Gävle

Fredag 6 november klockan 14.10
Under det senaste året har jag vid ett flertal tillfällen debatterat frågan om Gävle kommuns växande kommunikationsenhet. I mångt och mycket börjar det gå rundgång i den debatten och att det mesta som bör sägas redan är sagt.
När jag läser Gävle kommuns kommunikationschef Johan Adolfssons uttalande i tidningen Arbetet kan jag emellertid inte låta bli att dra detta ett varv till. Förr blev jag främst irriterad på Adolfssons uttalande. Nu finner jag dem faktiskt mest roande, men också oroande på grund av att ingen av Adolfssons överordnade tycks inse det smått bisarra i situationen.
Fullmäktige i Gävle har fattat ett beslut att kommunen ska arbeta aktivt med att stärka Gävlebornas självbilder. Johan Adolfsson har fattat uppdraget på så sätt att ”kommunen har ett ansvar att fylla det tomrum som uppstår när de journalistiska redaktionerna skär ner.”
Det är nämligen precis så han säger till Arbetet.
Han säger också:
”Kommun och medier har tillsammans ett allmänbildande ansvar. Nu klarar inte medierna av att leverera. Då måste någon kliva in och lösa åtminstone allmänbildningsfrågan.”
Johan Adolfsson ser sig tydligen som ljuset i det oupplysta mörkret.

Att mediebranschen är inne i omställningsfas är ett välkänt faktum.
Att de vikande intäkterna för medierna leder till besparingar är lika välkänt som självklart.
Men att medierna inte klarar av att leverera är förstås nonsens. Det är nämligen inte journalistiken som befinner sig i kris, det är den gamla affärsmodellen som är på väg att brista för tidningsföretagen. Det är därför tidningsföretag ställer om till en ny digital affärsmodell som ska finansiera framtidens journalistik. Vi ser också ständigt hur antalet sidvisningar ökar på arbetarbladet.se och vi ser också ökade digitala intäkter.
Det Adolfsson nog menar, men inte vill säga, är att det som stör honom är att medierna inte skriver det som passar Gävle kommun och hans kommunikationsenhets självbild.

Både Arbetarbladet och Gefle Dagblad har färre medarbetare nu än för ett antal år sedan, men vi har också effektiviserat vårt arbetssätt och är till skillnad från många andra lokala medier resursmässigt starka.
De reportrar som arbetar på redaktionerna i Gävle såväl granskar som lyfter fram goda exempel. Numera har vi dessutom reportrar i arbete dygnet runt.
”Vi ska stärka Gävlebornas självbild. De är lite inbundna och förväntar sig inte mycket. De ska bli mer öppna. Det är en tuff resa och vårt uppdrag är tydligt vinklat. Vi ska lyfta fram goda exempel i nyhetsform”, säger Johan Adolfsson till Arbetet.
De inbundna Gävleborna förväntas förmodligen jubla över att det finns sådana som Johan Adolfsson som med sina goda exempel får oss att bli mindre inbundna genom allt som är så skimrande bra och allt det som han anser att de etablerade medierna inte lyckas göra.

Jag uttalar mig också i artikeln i Arbetet och säger det jag brukar säga i dessa debatter. Jag konstaterar att Gävle kommun sprider en förljugen bild under journalistisk täckmantel. Fakta undanhålls. Istället för information sprider Gävle kommun propaganda.
Johan Adolfsson kontrar och kallar mina ord för trams.
Ingenting är speciellt nytt med andra ord.

Jag förstår fullmäktiges beslut att stärka Gävlebornas självbild. Det är en i grunden god ambition. Det är också mycket positivt att Gävle kommun ser det som viktigt att informera Gävleborna och att ha en öppen och god dialog.
Men var det verkligen propaganda politiker tänkte på när beslutet fattades?
Jag har svårt att tänka mig det.
Det som i grunden säkert var väl tänkt börjar nämligen bli riktigt pinsamt för Gävle kommun.

Apropå Gävle kommun och propaganda citerar jag den israeliske diplomaten och politikern Abba Eban (1915-2002):
”Propaganda är konsten att övertala andra att tro det man själv inte tror.”

Läs också:
Johan Adolfsson, Gävle kommun: Mångfalden berikar demokratin
Bodil Juggas, Arbetarbladet: Skandalbrevet från Gävle kommun
Daniel Nordström: Adolfsson och trovärdigheten
Daniel Nordström: Vi lämnar bockkommittén
Journalisten: ”Gävle kommun sysslar med propaganda”

Publicerat av

Daniel Nordström

2 reaktioner till “Det här börjar bli pinsamt, Gävle”

  1. Jag som jobbar som kommunikatör (dock inte för Gävle kommun) tycker att GDs återkommande, oerhört starka kritik mot kommunikationsavdelningen känns märklig och orättvis. Att vara journalist är ett helt annat yrke än att vara kommunikatör. Man har helt enkelt olika uppdrag. Journalister gräver och granskar. Kommunikatören hjälper organisationen att förmedla det som organisationen bestämt att de vill kommunicera till sina målgrupper. Självklart paketeras informationen i linje med hur organisationen bestämt att de vill framställas. Att göra på något annat sätt är ju att motarbeta sig själv och skjuta sig själv i foten. Istället för att gnälla på kommunikationsenheten tycker jag att GD ska granska fallen av ”propaganda” och sedan publicera. Jag läser in en bitterhet i GDs kritik mot kommunikationsenheten vilken känns helt obefogad. Trots att jag inte jobbar på kommunen så törs jag lova att kommunen inte är ute efter att ta era jobb. Fortsätt med er granskning så fortsätter kommunen med sitt jobb. Ibland kommer ni upptäcka att kommunen gjort fel och då är det jättebra att ni finns där för att granska.

  2. När det gäller att förmedla ”sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen” så är inte dagspressen särskilt mycket bättre eller sämre än Gävle kommun tycker jag. ”Propaganda” säger Nordström om kommunen, hårdvinklade och förvrängda ”granskningar” med målsättningen att starta drev snarare än att ge allmänheten förutsättningar att bilda sig en egen uppfattning säger jag om dagspressen. I de skenet så tycker jag att det är bra att kommuner och företag blir bättre på att kommunicera och informera, även om det är paketerat av organisationerna själv. Tidigare så ”ägde” dagspressen debatten i mångt och mycket och styrde den hårt. Visserligen fanns det debattsidor och insändare men de kontrollerades av dagspressen och det var alltid de som bestämde vem som fick sista ordet. Nu, med sociala medier och digitala plattformar, så är informationskanalerna fler och debatten sker i realtid. Nu får allmänheten i alla fall ta ställning till vems version av ”sanningen” man köper. Nog finns det en obefogad bitterhet i kritiken mot kommunen men vill dagspressen klara sig så måste man nog möta ”konkurrensen” på ett mer konstruktivt sätt. Inte underligt att förtroendet för media har sjunkit de senaste 10-15 åren.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *