Viktigt projekt och pengar i skräpkorgen

lisa pehrdrotter foto catharina hugossonLördag 5 mars klockan 15.25
Google hade lovat besked senast 1 mars. När det inte kom ringde jag, smått uppjagad, projektledaren Lisa Pehrsdotter (bilden), till vardags tillträdande redaktionschef och ansvarig utgivare på Dala-Demokraten.
När Lisa snabbt fick svar från Google löd meddelandet:
”Please check your Spam-Folder”.
Jag lydde genast uppmaningen.
Där fann jag 1,3 miljoner, pengar som Mittmedia sökt från Google till ett nytt intressant projekt med riktning mot nyanlända svenskar.
Mittmedia är den koncern som köpt upp VLT och övriga tidningar i Promedia. Det innebär att Mittmedia blir Sveriges största lokaltidningskoncern med 28 tidningstitlar som sträcker sig från Örnsköldsvik till Nynäshamn.

I slutet av 2015 inledde Mittmedia ett projekt under arbetsnamnet Migrantmedia, detta efter ett initiativ från Mittmedias nyhetschefsgrupp. Gruppen konstaterade att antalet nyanlända svenskar är många i de flesta av de totalt 63 kommuner som Mittmedia bevakar.
Det konstaterades även att många invandrare inte konsumerar de lokala medierna, vilket innebär att risken att de hamnar i utanförskap ökar. Det är helt enkelt ett demokratiproblem.
Därför bildades ett projekt där många medarbetare varit inblandade. Lisa Pehrsdotter har varit projektledare och en bit in i projektets gång kom jag in som projektägare.

Det jobb som gjordes resulterade i en ansökan till Google Digital News Initiative Innovation Fund. Namnet på projektet knäcktes av Anders Rönmark, samordnare för Mittmedias ledarredaktioner. Projektets namn blev ”Innovative integration: A digital introduction to local news in a multicultural society”.
Google har nu beslutat att fyra svenska nyhetsprojekt får dela på knappt sex miljoner kronor.
När jag väl vittjat skräpkorgen i min mejlbox kunde vi med glädje konstatera att 1,3 miljoner av dessa går till Mittmedia.

Projektet går ut på att Mittmedia nu kommer att göra riktade journalistiska satsningar mot invandrare.
Inledningsvis kommer det att resultera i ett pilotprojekt i Gävle. Det kommer att bli en app, inledningsvis arabisktalande. I appen läggs fokus på rörlig bild och medskapande journalistik.
Tanken är också att projektet ska ge ny kunskap om vilken typ av journalistik och i vilken form och vilka kanaler som är av intresse för invandrare.
Migrantmedia-projektet ska också  också kopplas samman med ett liknande projekt på Länstidningen i Södertälje, där man nyligen börjat med nyhetssändningar på arabiska.
Målsättningen är att projektet därefter ska tas vidare på andra språk och på andra orter inom Mittmedia efter pilotprojektet i Gävle.

”Det görs en hel del olika satsningar på journalistik mot den här, för oss nya, målgruppen runt om i mediesverige. Det som känns så bra med det här projektet är att vi tänker medskapande och att vi gör det här tillsammans med människor i målgruppen. Jag tror att det kan leda till en annan nyhetsprioritering – både i projektet och på våra traditionella redaktioner. Det känns jätteroligt att Google tror på det här projektet lika mycket som vi gör”, säger Lisa Pehrsdotter, i det pressmeddelande om detta som skickades ut i slutet av förra veckan.

Publicerat av

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *