Väntade siffror – jag är lugn

SVT Västmanland Daniel NordströmOnsdag 9 mars klockan 18.40
I dag släpptes de officiella TS-siffrorna, det vill säga siffrorna för upplageutvecklingen på papperstidningarna i Sverige.
Det fanns en tid när dessa siffror var oerhört viktiga.
I dag bekräftar det vi redan vet – och dessutom finns det andra siffror som är så mycket mer intressanta att titta på för ett modernt mediehus.

Det som är allmänt känt är att vi ser ett strukturellt tapp på tidningsupplagorna i Sverige.
Det är en trend som har pågått under 20 års tid.
Färre än tidigare väljer helt enkelt att konsumera nyheter i pappersform, utan väljer istället tidningarnas sajter och appar som främsta nyhetskanal.
VLT tillhör en av de landsortstidningar som förhållandevis ännu har en stark printupplaga.Så här ser tappet ut för respektive tidning som jag är utgivare för i TS-upplagorna för 2015:
VLT: Upplaga: 28 900 exemplar. Tappet från 2014 är 2 400 ex, vilket motsvarar -7,7 procent.
Fagersta-Posten: 5 200 exemplar. Tappet från 2014 är 300 ex, vilket motsvarar -5,5 procent.
Bärgslagsbladet: 5 900 exemplar. Tappet från 2014 är 300 ex, vilket motsvarar -4,8 procent.
Arboga Tidning: 2 700 exemplar. Tappet från 2014 är 100 ex, vilket motsvarar -3,6 procent.
Avesta Tidning: 5 600 exemplar. Tappet från 2014 är 200 ex, vilket motsvarar -3,4 procent.
Sala Allehanda: 6 600 exemplar. Tappet från 2014 är 200 ex, vilket motsvarar -2,9 procent.

2014 låg VLT:s tapp under genomsnittet.
2015 är det i paritet med genomsnittet bland Mittmedias tidningar.
När det gäller Mittmedia, den koncern som köpt upp VLT och övriga tidningar i Promedia, ser vi att tappet totalt har minskat under 2015. Vi kan konstatera att vi har reducerat takten i upplagetappet med hela 30 procent jämfört med 2014. Detta ligger väl i linje med utvecklingen i januari-februari i år.

VLT:s tapp på minus 2 400 exemplar kan låta mycket, men det är inte siffror som oroar.
De var väntade och en följd av den förändrade medieutvecklingen i hela västvärlden.
Men det finns, som sagt, annan intressant statistik.
VLT har ökat antalet sidvisningar på vlt.se med 29 procent under perioden november 2014 till november 2015. Antalet startade tv-klipp har fördubblats och 60 000 personer har laddat ner VLT:s app.
Under inledningen av 2016 ser vi en fortsatt stark digital utveckling, vilket innebär att VLT totalt sett står starkare än tidigare.
Vi ser också en kraftig utveckling på de övriga titlar jag är ansvarig för. Bärgslagsbladet/Arboga Tidning har ökat antalet sidvisningar med 52 procent, Sala Allehanda har ökat med 50 procent, Fagersta-Posten har ökat med 34 procent och Avesta Tidning har ökat med imponerande 101 procent.
Något som är väldigt glädjande är att vi har så hög betalningsgrad på våra titlar.
VLT:s betalningsgrad är 95 procent (endast fem procent av upplagan är alltså rabatterad), Bärgslagsbladet har 91 procent, Arboga Tidning har 92 procent, Fagersta-Posten har 93 procent, Sala Allehanda har 92 procent och Avesta Tidning har 94 procent.
Många tidningar i landet har betydligt lägre betalningsgrad.

En vanlig fråga jag brukar få är hur länge papperstidningen kommer att finnas kvar.
Det svar jag alltid ger är att frågan är omöjlig att svara på och att det i slutändan är kunderna som avgör det.
Så länge som de många som föredrar att läsa oss i papper vill ha oss i pappersform kommer tidningen att komma ut. Dessa kunder ska vi göra en bra tidning för, samtidigt som vi ständigt måste utvecklas i våra digitala kanaler.
När det gäller papperstidningens utveckling är jag också övertygad om att vi kommer att se förändringar i framtiden.
Ett antal mindre tidningar kommer att ges ut färre dagar i veckan. Sådana förändringar kommer vi med all sannolikhet att se redan under detta år runt om i landet.
De tidningar som inte behåller dubbla fokus och jobbar både med tidningen och digital utveckling och förändrade affärsmodeller kommer inte att överleva.

Den stabila grunden i print och den starka digitala utvecklingen på VLT och övriga titlar som jag är ansvarig för gör att jag känner mig lugn inför framtiden.
Det är den samlade räckvidden, det vill säga print och de digitala kanalerna tillsammans, som är de viktiga.
Totalt sett har vi aldrig haft en så stor publik som vi har nu.

Läs också:
VLT: Allt fler läser VLT på nätet
Sala Allehanda: Stark uppgång för SA
Fagersta-Posten: FP ökar på nätet
Avesta Tidning: Avesta Tidning ökar mest på nätet
SVT Västmanland: Allt fler läser tidningen på nätet
Västmanlands Television: Länets tidningar fortsätter tappa i upplaga
Medievärlden: Upplagevinnare och förlorare 2015
Dagens Media: Dyster Orvestomätning för dagspressen
Resumé: Så många läsare tappade tidningarna 2015
Journalisten: Fortsatt läsartapp för dagspressen

 

Publicerat av

Daniel Nordström

3 reaktioner på ”Väntade siffror – jag är lugn”

  1. Jag vet inte vad ni pysslar med nu, men inte har ni väl sagt upp bandbredd också? Dessutom gillar jag inte de censur som ni genomför bland kommentarerna. Det är ett brott mot yttrandefriheten, som ni så ofta slänger i ansiktet på oss läsare med jämna mellanrum.

    1. @Massi: Nej, det är inte ett brott mot yttrandefriheten. Om du tror det har du missförstått vad yttrandefrihet är.
      VLT står i alla lägen upp för yttrandefriheten, men det är ingen allmän mänsklig rättighet att göra sin röst hörd i en tidnings forum.
      Alla har rätt till sin åsikt, men det innebär inte att alla har rätt att slita upp en dörr till en persons lägenhet och vråla ut sin åsikt.
      Vlt.se är vårt rum. Där hanterar vi alla inlägg efter de pressetiska regler som alla seriösa medier efter. Vi tolererar inte vissa typ av inlägg. Det är inte ett brott mot yttrandefriheten. Det är att ta ansvar för vad som publiceras eller inte. Vi publicerar olika åsikter, vi publicerar kritik mot VLT, men vi tolererar till exempel inte hets mot folkgrupp, grovt språk, spekulationer kring brott och olyckor eller kommentarer som inte har med ämnet att göra.

  2. Om ni inte vill ha kommentarer så är det bara att stänga av funktionen. Just nu är det ju bara en retsam funktion som inte fungerar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *