Stockholm-Sverige 5-0

Årets dagstidning 2016 BernsOnsdag 16 mars klockan 08.45
I går kväll avgjordes Årets Dagstidning på Berns i Stockholm, detta i trevligt och bra arrangemang av Tidningsutgivarna och Dagens Media.
Fem vinnare och ett hedersomnämnande blev kvällens resultat. Alla som prisades är Stockholmsmedier.
För det första vill jag säga att alla verkligen är värdiga pristagare.
För det andra vill jag påpeka att det även sker en intressant och spännande medieutveckling på de lokala marknaderna utanför Stockholm.
Kvällens konferencier under prisutdelningen på Berns var komikern Messiah Hallberg.
Under kvällen drog han ett flertal kombinerade gliringar och hyllningar till Expressens reporterprofil Niklas Svensson.
Jo, Niklas Svensson är verkligen en stor profil, men det finns stora medieprofiler i övriga landet. Det kanske inte Hallberg vet, för det som sker utanför Stockholm finns liksom inte.
Det blev helt enkelt en extremt Stockholmsfixerad kväll.
Att så stort fokus lades på Stockholm en kväll när svensk dagspress skulle hyllas är faktiskt rent sorgligt, men tyvärr kanske inte så märkligt när man tittar på vilka som suttit med i juryn i de olika kategorierna.
Även där är det nämligen extremt Stockholmsfixerat.

Om vi går igenom de olika kategorierna och börjar med klassen ”Årets Dagstidning” där Expressen, Nerikes Allehanda och Nyheter 24 var nominerade vann Expressen.
Det är förstås inte så mycket att säga om det.
Expressen gör verkligen imponerande journalistik.
Tidningen har en imponerande utveckling i alla kanaler och är på många sätt ett föredöme, men det går aldrig någonsin i det stora hela att jämföra Expressen med exempelvis en mindre lokaltidning som NA från Örebro.
Det går däremot att jämföra Expressen och NA om man ser till respektive marknadsområde, där NA inom sin lokala marknad definitivt kan mäta sig mot Expressen.
Vilka satt då i juryn.
Jo, följande:
Ordförande: Kerstin Brunnberg, tidigare vd Sveriges Radio.
Anders Ahlberg, tidigare publisher Kyrkans Tidning och chefredaktör Medievärlden, och även tidigare utgivare för VLT.
Lars Axelsson, CMO Teliasonera.
Cecilia Beck-Friis, tidigare vice vd TV4-Gruppen.
Niclas Breimar, tidigare chefredaktör Mitti-tidningarna.
Daniel Collin, VD mediebyrån MEC.
Unn Edberg, ordf Sveriges Tidskrifter.
Claes de Faire, Head of innovation, seniorkonsult på Novare.
Kristina Juhlin, vd Amnet Sverige, tidigare digitalchef Carat.
Anna Rastner, digital programchef TV4.
Frippe Stenberg, VD mediebyrån Vizeum.
Frida Åberg, Client Service Director på mediebyrån PHD
Jo, som sagt.
Vi pratar Stockholm även bland jurymedlemmarna.

Tyvärr var det samma visa under hela kvällen.
Det var kvällen när landsortstidningarna ignorerades.
När det gäller kategorin ”Årets redaktion” var Aftonbladet Breaking News, Västerbottens-Kuriren och Dagens Nyheter nominerade.
Dagens Nyheter vann.
Precis som i fallet med kategorin ”Årets dagstidning” är givetvis Dagens Nyheter en värdig vinnare och inte heller i denna jämförelse kan Västerbottens-Kuriren någonsin mäta sig mot Dagens Nyheter totalt sett – om man inte ser allt i ett bredare perspektiv, nämligen till respektive marknad där VK är starkare än DN.
Satt det någon i juryn som inte har Stockholm som bas?
Givetvis inte.
Juryn bestod av:
Ordförande: Anders Ahlberg, tidigare publisher Kyrkans Tidning och chefredaktör Medievärlden och också tidigare utgivare på VLT.
Unn Edberg, ordförande Sveriges Tidskrifter.
Niclas Breimar, tidigare chefredaktör Mitti-tidningarna.

Jag tror ni börjar förstå mönstret.
Nästa kategori var ”Årets Marknadsorganisation”. De nominerade var enbart Stockholmsbaserade medier, Dagens Nyheters marknadsavdelning, Mediekompaniet ”MK-rapporten” och Svenska Dagbladets annonsavdelning.
Segrade gjorde Dagens Nyheters marknadsavdelning.
Den Stockholmsbaserade juryn:
Ordförande: Anna Rastner, digital programchef TV4.
Lars Axelsson, CMO Teliasonera.
Kristina Juhlin, vd Amnet Sverige, tidigare digitalchef Carat.
Frippe Stenberg, VD mediebyrån Vizeum.
Frida Åberg, Client Service Director på mediebyrån PHD

I kategorin ”Årets kampanj” pratar vi också enbart Stockholm. Nominerade: Under täcket – Ikea, Nyheter 24 gruppen, Motorklubben – Bonnier New Brand Studio/Expressen Studio och Gula Båtarna – Schibstedt. Nyheter 24 vann för sin kampanj.
Juryn, jo jag vet att jag är tjatig, men den har sin bas i Stockholm:
Ordförande: Anna Rastner, digital programchef TV4.
Lars Axelsson, CMO Teliasonera.
Kristina Juhlin, vd Amnet Sverige, tidigare digitalchef Carat.
Frippe Stenberg, VD mediebyrån Vizeum.
Frida Åberg, Client Service Director på mediebyrån PHD.

När det gäller ”Årets Idé” var Mittmedia en av de nominerade, för de nya hyperlokala appar som ökat relevansen för såväl läsare som annonsörer. De övriga nominerade var Kit och Blank Spot Project.
Inte heller i detta fall kan Mittmedia mäta sig totalt sett mot Kit, som fick 50 miljoner från Bonnier i startkapital.
Kit är en fantastiskt bra idé som på många sätt är imponerande, men ärligt talat skulle många – inte minst lokala – medieaktörer kunna göra stordåd med 50 miljoner i startkapital.
Så vad hände.
Jodå, Givetvis vann Stockholmsbaserade Kit.
Jodå. Juryn var också Stockholmsbaserad:
Ordförande: Cecilia Beck-Friis, tidigare vice vd TV4-gruppen.
Daniel Collin, VD mediebyrån MEC.
Claes de Faire, Head of innovation, seniorkonsult på Novare.

Alla priser denna kväll gick således till Stockholm.
Jag är medveten om att denna text kan tolkas som ”surt sa räven” från en bitter redaktör som verkar utanför Stockholm.
Därför vill jag poängtera att alla nominerade har gjort fantastiska insatser och att jag verkligen gratulerar vinnarna.
Pristagarna är värdiga och jag gratulerar dem alla.
Men, ändå.
Det går inte att låta bli att känna att hela upplägget är aningen surt.

För det första bör jurygrupperna ses över till kommande år. Vad säger att Stockholmsbaserade personer bäst bedömer vad som sker när det gäller den spännande medieutveckling runt om i hela landet?
Givetvis ingenting.
Där krävs en betydligt större bredd framöver.
Inga pristagare ska givetvis kvoteras in för att bryta Stockholmsdominansen, de bästa ska vinna, men jag efterlyser ändå en bredare analys och jämförelser kring vilka respektive marknader de olika nominerade verkar i.
Om arrangemanget Årets Dagstidning verkligen vill att detta ska vara ett evenemang för landets samtliga tidningsföretag krävs nytt tänk.
Annars kan detta lika gärna i fortsättningen vara en gala enbart för Stockholmsmedier.

Publicerat av

Daniel Nordström

3 reaktioner på ”Stockholm-Sverige 5-0”

  1. Jaha, inbördes beundran !
    Så blir det väl i egoismens tidevarv (hur många år har spektaklet pågått?).
    VOFFOR finns där ingen kategori "Årets lokal-tidning"?

  2. Instämmer till fullo i redaktör Nordströms resonemang. Dessvärre är det inte bara vid fina prisgalor som Stockholmsfixeringen är total, lika pinsamt ser det ut i den vardagliga rapporteringen, inte minst i public service-kanalerna. Hur ofta hör man en inbjuden "expert" hemmahörande i landsortspressen? Bortsett från Greider, då.

  3. Kan bara hålla med, är själv stockholmare men slås alltid av hur lite om resten av Sverige som syns i medierna. På alla områden,faktiskt. Ta bara kultur, är det recension utanför Stockholm är det ofta Paris, London etc. Ren slump att jag upptäckte Eskilstuna konsthall som är vida bättre än Moderna, t ex.
    Får kolla in Västerås nu.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *