Siffror som beskriver verkligheten

siffror som ger effekt VLT annons daniel nordströmLördag 23 april klockan 13.50
Jag poserar på en helsida i VLT i dag.
Anledningen är en annons, där vi beskriver sanningen på ett annat sätt än den Västerås Tidning brukar göra i sina annonser och på ett annat sätt än chefredaktören Lasse Blom tidigare gjorde i en krönika.
Det är det totala antalet läsare som ger effekt.
Där är VLT så oerhört mycket större än Västerås Tidning.
Till annonsen finns en krönika av mig.
Där skriver jag så här:

Gratistidningen Västerås Tidning har under den senare
iden publicerat ett antal egenannonser i tidningen. Det
är inget konstigt med det. Det som publiceras i Västerås
Tidning är också sant, men det är också bara en del av
sanningen.
Man kan nämligen se verkligheten på ett helt
annat sätt, ett synsätt som är betydligt mer relevant och
sanningsenligt.

Om man enbart tittar till tidningen, som Västerås Tidning gör eftersom dess digitala trafik är minimal, tappade VLT 7,7 procent av den prenumererade upplagan under 2015. VLT har numera 28.900 prenumeranter.
Om man tittar till räckviddssiffrorna i print, det vill säga hur många som läser varje exemplar av tidningen, har VLT och Västerås Tidning numera ungefär lika många läsare. Västerås Tidning har rasat i räckvidd och når numera 82.000 läsare. VLT når 81.000 läsare. Men då pratar vi alltså ännu enbart om tidningen.

När vi tittar på det som är riktigt intressant, det vill säga den totala räckvidden, är gapet mellan de båda tidningarna enormt stort.
Mellan 2014 och 2015 har Västerås Tidning tappat från 88.000 läsare till 82.000. När man adderar VLT med vlt.se har den totala räckvidden ökat från 167.000 till 174.000 läsare. VLT når med andra ord nästan 100.000 fler läsare.
Det är dessa siffror som ger effekt, detta är siffror som bevisar att VLT:s journalistik når ut till allt fler och siffror som bevisar att annonsörerna får så mycket bättre effekt i VLT och i vlt.se.
Om en annonsör vill nå omkring 140 000 människor behövs sex införanden i VLT:s papperstidning i en vecka, eller ett införande i VLT:s papperstidning och tio procent av sidvisningarna på vlt.se under en vecka.
För att få samma effekt krävs tolv införanden i Västerås Tidning under en tidsperiod av hela sex veckor.

Det är siffror som påett betydligt bättre sätt än Västerås Tidnings annonser beskriver verkligheten.

Publicerat av

Daniel Nordström

8 reaktioner till “Siffror som beskriver verkligheten”

  1. Som utomstående drar jag slutsatsen att sanningen ligger någonstans mitt emellan de båda chefredaktörernas partsinlagor.

    1. @Thorsten Schütte: Precis som jag skriver kan man se det på olika sätt. Västerås Tidning riktar in sig på räckvidden i print. Jag tycker att det är betydligt mer intressant att titta på den totala räckvidden, det vill säga hur många människor de olika tidningarna når totalt i alla publiceringskanaler.

  2. Som gammal annonsör i VLT känns det som att Västerås Tidning har ett större marknadsvärde än VLT .
    Västerås Tidning har under flera år hänvisat till det du skriver men som annonsör
    vill man veta vad du som tidning har att erbjuda inte vad konkurrenten har .
    Nu har du gått i samma fälla varför är Västerås Tidning 10 gånger med i eran annons? Troligtvis för att dom är bättre.
    Om nån på t,ex Volvo skulle namn ge en av deras största konkurrenter 10 gånger i en annons skulle vederbörande behöva söka ett nytt jobb dagen efter.
    Undrar hur ägarna till VLT ser på din annon.
    Ove

    1. @Ove Pettersson: Rent journalistiskt är inte Västerås Tidning en konkurrent. Vi konkurrerar dock på annonsmarknaden.
      Jag har inga problem med att nämna Västerås Tidning många gånger i min text. I detta fall anser jag också att det är viktigt att göra det flera gånger.
      Våra ägare är kloka. De lägger sig inte i det redaktionella innehållet.

  3. Åck-åck-åck …
    Jag mäter i läsvärde!
    V-ås Tidn. har dubblerat sitt läsvärde genom ytterligare en korsordssida.
    VLT’s läsvärde skattar jag i minuter per vecka (hemsidorna ej med här):
    Cirka 600 vs 30minuter för annonsbladet … i bandytermer: 20-1

    # Det är bra med en konkurrent – men synd att mycke’ resurser går till eftersläpande omtugg (en TIDNING bör innehålla nyheter).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *