Det är detta som händer i Mittmedia

Onsdag 6 juli klockan 11.25
Mittmedia är landets största lokaltidningskoncern.
Det pratas om oss. Vi hyllas. Vi kritiseras.
Nu har koncernens två högsta chefer slutat.
För oss andra fortsätter arbetet precis som vanligt.
I går blev mediebomben offentlig.
Mittmedias vd Thomas Peterssohn slutar. Som en följd av det avgår även min närmaste chef, redaktionella chefen AnnaKarin Lith.
Peterssohn och Lith är två av landets mest omskrivna mediechefer de senaste åren. Jag är full av beundran för det hängivna jobb de båda har gjort. De har i princip arbetat dygnet runt med ett enda mål, att omforma Mittmedias affärsmodell, att växla från print till digitalt i syfte att långsiktigt finansiera den viktiga lokala journalistiken.
Peterssohn, som är en intelligent, jordnära och prestigelös ledare, har varit kommunikativ och tydlig i sina mål.
Lith har satt upp knivskarpa respektive mål för utgivarna i Mittmedia och entusiasmerat, stöttat och funnits där för oss i ett nära ledarskap. Detta dygnet runt.
Jag har verkligen uppskattat att arbeta tillsammans med Peterssohn och Lith.
Därför är det, som alltid, trist rent personligt när två uppskattade kollegor försvinner på samma sätt som det är trist när uppskattade kollegor försvinner till exempel i Västmanland, där vi nyligen förhandlat klart en ny organisation.

Men tittar man på det strikt professionellt, om man ska svara på frågan alla ställer här i Almedalen just nu: Vad händer inom Mittmedia?
Det som har hänt är att två uppskattade chefer har slutat.
Det är inte värre än så.
Även om Peterssohn och Lith har betytt oerhört mycket för Mittmedia står inte allt och faller med två personer.
Nu jobbar vi fortsatt vidare för att erbjuda det bästa till vår publik och för att kunna erbjuda så bra marknadsföring som möjligt för våra annonsörer. Business as usual.
The show must go on.

BowalliusDe som är skadeglada – och de är tyvärr rätt många – skrockar om att Mittmedia var inne på en omöjlig väg under Peterssohns och Liths ledning.
Det dras jämförelser till Stampen och det pratas om en helt ny strategi där allt som tidigare varit nu slås sönder i en helt annan riktning med fokus på print.
Naturligtvis blir det en ny strategi.
Allt annat vore oerhört märkligt.
När högsta ledningen ersätts blir aldrig allting som förut.
Det blir någonting nytt.
Nye vd:n Per Bowallius (bilden), en klok man som jag också har stor respekt för, vill och kommer givetvis att sätta sin personliga prägel på Mittmedia, precis som nye styrelseordföranden Jan Friedman gör.
Bowallius, tidigare vd inom Promedia, är inte minst mycket uppskattad på de tidigare Promedia-titlarna. Bowallius är inte minst skicklig när det gäller marknadsbitarna och är en man som har stenkoll på fakta, statistik och siffror.
Jag är också glad över att Anders Ingvarsson går in som tf redaktionell chef. Det borgar för en stabilitet och för en kontinuitet. Ingvarsson är klok och rutinerad. Han är en stark publicist och imponerande duktig på att bygga organisationer.

I nuläget finns ingen omedelbar ändring av färdriktning i Mittmedia.
Under hösten kommer en ny strategi att arbetas fram i Mittmedias styrelse.
Det är logiskt även det.
I en tid av ständig förändring i mediebranschen måste hela tiden strategier granskas, förändras och anpassas.
Så är det oavsett om vd:n heter Peterssohn eller Bowallius.
Som chef i en medieorganisation, till exempel om man är ansvarig utgivare på en tidning, vet man sedan länge att det är så och att det måste vara så.
Att, som vissa gör, tro att Mittmedia nu överger den digitala satsningen och mer eller mindre blir en printorganisation är emellertid att spekulera allt för mycket.
Bowallius, vet som alla andra, att den framtida riktningen är digital.
Det är i resan mot den digitala affärsmodellen som strategierna skiftar, åtminstone delvis.
Allt handlar om att säkra intäkterna nu och i framtiden, de intäkter som ska finansiera framtidens lokala journalistik. Ingen har de exakta svaren på hur mediebranschen ska lyckas om det, men det finns många olika tankar och strategier.

Personligen sörjer jag att två uppskattade chefer och kollegor, Thomas Peterssohn och AnnaKarin Lith slutar.
Jag kommer för all framtid vara tacksam över att jag har haft förmånen att arbeta tillsammans med dem.
I övrigt har ingenting förändrats i nuläget.
Vi arbetar vidare enligt de strategier som är lagda och enligt de intressanta processer vi är inne i, så är det på tidningarna i Västmanland och inom övriga Mittmedia. Vi ska fortsatt vara nära vår publik och fortsatt göra bra lokal journalistik.
Exakt hur framtiden ser ut och vad det kommande strategiarbetet leder till vet vi ännu inte – och det är exakt som det ska vara.
Vi lever i en ständig förändring.
Om man inte gillar den tillvaron ska man inte arbeta i mediebranschen.

Publicerat av

Daniel Nordström

2 reaktioner till “Det är detta som händer i Mittmedia”

  1. Kan ju inte påstå att Sala allehanda har blivit bättre av att du blev Chefredaktör för den.
    Snarare tvärtemot tycker jag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *